افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

ایران استفاده از سلاح های شیمیایی را به شدت محکوم می کند – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 352615
ایران استفاده از سلاح های شیمیایی را به شدت محکوم می کند – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران با موضوع “وضعیت خاورمیانه؛ (سوریه – سلاح های شیمیایی)” ضمن تاکید بر محکومیت استفاده از مواد شیمیایی تسلیحاتی، سخنان خود را بیان کرد. . متن سخنان ایروانی به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم آقای رئیس جمهور در ابتدا، مایلم به اسلوونی به […]

به گزارش خبرگزاری مهر، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران با موضوع “وضعیت خاورمیانه؛ (سوریه – سلاح های شیمیایی)” ضمن تاکید بر محکومیت استفاده از مواد شیمیایی تسلیحاتی، سخنان خود را بیان کرد. .

متن سخنان ایروانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس جمهور

در ابتدا، مایلم به اسلوونی به دلیل تصدی ریاست شورای امنیت در این ماه تبریک بگویم. ما همچنین سیرالئون را برای پایان موفقیت آمیز ریاست آن در ماه اوت تحسین می کنیم. همچنین از حضور در نشست امروز آقای آدجی ایبو، مدیر و معاون نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح استقبال می کنیم.

آقای رئیس جمهور

جمهوری عربی سوریه به عنوان یکی از اعضای متعهد کنوانسیون تسلیحات شیمیایی (CWC)، به اجرای تعهدات خود در این کنوانسیون ادامه می دهد و با سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) همکاری نزدیک دارد. ما اهمیت حیاتی تلاش‌های دولت سوریه برای اجرای تعهداتش تحت این کنوانسیون را تشخیص می‌دهیم.

ما از ارائه گزارش های ماهانه سوریه که آخرین آنها، گزارش شماره 129، فعالیت های مربوطه در قلمرو جمهوری عربی سوریه طی سه ماه گذشته را پوشش می دهد، استقبال می کنیم. ما با دید مثبت به ادامه همکاری سوریه و تسهیل برگزاری بیست و هفتمین دور رایزنی بین تیم ارزیابی اعلامیه (DAT) و مرجع ملی سوریه در دوره 21 تا 30 می 2024 می نگریم.

اقتدار ملی سوریه از برگزاری بیست و هشتمین دور رایزنی بین کارشناسان اقتدار ملی سوریه و تیم ارزیابی اعلامیه پس از 10 سپتامبر، طبق تاریخ های مناسب دوجانبه استقبال می کند.

بنابراین، مقامات ملی سوریه موافقت کرده اند که توافق سه جانبه بین جمهوری عربی سوریه، دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) و دفتر خدمات پروژه سازمان ملل متحد را برای شش ماه دیگر تمدید کنند. تسهیل وظایف و فعالیت های OPCW در سوریه.

آقای رئیس جمهور

ما همچنین معتقدیم که سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) باید بتواند وظایف خود را به صورت بی طرفانه، حرفه ای و عینی انجام دهد تا حقایق را تعیین کند و نتایج مبتنی بر شواهد ارائه کند. این به نفع کنوانسیون، سازمان منع سلاح های شیمیایی، حاکمیت قانون و حفظ صلح و امنیت بین المللی است. جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حمایت کامل خود از کنوانسیون سلاح های شیمیایی و تقویت اقتدار آن را اعلام کرده و خواستار اجرای کامل، موثر و بدون تبعیض این کنوانسیون است.

آقای رئیس جمهور

متأسفانه آنچه در سالهای اخیر در این شورا و سازمان منع تسلیحات شیمیایی مشاهده شده، سوء استفاده سیستماتیک برخی از کشورهای عضو از فرآیندهای این نهادها برای پیشبرد اهداف سیاسی خود به هر قیمتی است. آنها با استناد به یک سری ادعاهای بی اساس، از این نهادها علیه دولت سوریه استفاده می کنند و پیشرفت هایی را که این کشور در اجرای تعهداتش داشته است نادیده می گیرند.

با نگرانی همگانی می بینیم که اظهارات مکرر در جلسات امروز بر بی نتیجه بودن برگزاری جلسات شورا در این زمینه تاکید دارد چرا که عدم پیشرفت اساسی یا اتفاقات مهم مشهود است.

این روند که اعتبار کنوانسیون را تضعیف می کند و اعتبار سازمان منع سلاح های شیمیایی را به خطر می اندازد، باید متوقف شود.

در این رابطه به نامه 18 جولای 2024 گروه 21 برلین که شامل کارشناسان دانشگاهی و سازمان ملل می شود اشاره می کنیم. این نامه که به همه کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل ارسال شده است، شواهد بیشتری از کمبودهای جدی دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ارائه می‌کند و خطرات سیاسی شدن این سازمان را برجسته می‌کند.

ما از ادامه گفتگوی سازنده بین سوریه و سازمان منع سلاح های شیمیایی برای رسیدگی به مسائل باقی مانده و به نتیجه رساندن این پرونده حمایت می کنیم. این رویکرد برای اطمینان از شفافیت، پاسخگویی و حل رضایت بخش تمام مسائل باقی مانده ضروری است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان منع سلاح های شیمیایی بر اهمیت اساسی تضمین کار مستقل، بی طرفانه و حرفه ای این سازمان تاکید می کند. این امر به ویژه در رابطه با مسائل مربوط به اجرای تعهدات کشورهای عضو، از جمله جمهوری عربی سوریه، اهمیت دارد.

در خاتمه، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از قربانیان اصلی سلاح‌های شیمیایی، استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کسی، در هر مکان و تحت هر شرایطی را به شدت محکوم می‌کند. باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از استفاده مجدد از این سلاح های وحشتناک انجام داد. ایران عمیقاً نگران تهدید گروه های تروریستی برای دستیابی به تسلیحات شیمیایی است و بر لزوم همکاری بین المللی قوی تر برای مقابله با این تهدید علیه صلح و امنیت جهانی تأکید می کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=352615

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.