افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
2

پیش بینی صندوق بین المللی پول درباره تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد عربستان

  • کد خبر : 352419
پیش بینی صندوق بین المللی پول درباره تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد عربستان

به گزارش بازار، بر اساس مطالعه موسوم به «ماده چهار» در مورد اقتصاد عربستان سعودی که توسط صندوق بین المللی پول انجام شده است، این کشور احتمالا امسال با کسری 0.1 درصدی تولید ناخالص داخلی و کسری 1.1 درصدی در سال 2025 مواجه خواهد شد. . صندوق بین‌المللی پول میانگین کسری بودجه را بین سال‌های […]

به گزارش بازار، بر اساس مطالعه موسوم به «ماده چهار» در مورد اقتصاد عربستان سعودی که توسط صندوق بین المللی پول انجام شده است، این کشور احتمالا امسال با کسری 0.1 درصدی تولید ناخالص داخلی و کسری 1.1 درصدی در سال 2025 مواجه خواهد شد. . صندوق بین‌المللی پول میانگین کسری بودجه را بین سال‌های 2026 تا 2029 2.9 درصد پیش‌بینی کرده بود.

این یک چرخش قابل توجه از سال 2022 است، زمانی که نفت خام پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین به بشکه ای 130 دلار افزایش یافت و مازاد حساب جاری عربستان سعودی تقریباً 14 درصد تولید ناخالص داخلی بود. قیمت نفت در ماه های اخیر به دلیل نگرانی ها در مورد وضعیت اقتصاد آمریکا و چین کاهش یافته است. نفت خام برنت در معاملات این هفته بیش از هفت درصد کاهش یافت و به 72 دلار در هر بشکه رسید که بسیار کمتر از قیمتی است که عربستان سعودی برای متعادل کردن بودجه خود نیاز دارد.

امین متی، نماینده صندوق بین المللی پول در عربستان سعودی، روز چهارشنبه در گفت و گو با تلویزیون بلومبرگ گفت: اگر تولید نفت کاهش یابد و در نتیجه درآمدهای صادراتی کاهش یابد، تراز حساب جاری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

با این حال، صندوق بین المللی پول می گوید که عربستان سعودی ذخایر خارجی کافی برای پوشش کسری بودجه دارد و اقتصاد این کشور متعادل باقی می ماند. به طور کلی، چشم انداز اقتصادی و رشد غیرنفتی عربستان سعودی قوی است. بیکاری در پایین ترین سطح خود قرار دارد و تورم مهار شده است.

صندوق بین‌المللی پول افزود: احیای اولویت‌های هزینه‌ای در پروژه‌های حمایت از برنامه چشم‌انداز 2030 محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد نفتی، به کاهش فشار بر موازنه‌های مالی و خارجی کمک می‌کند.

این وام دهنده جهانی به عربستان سعودی توصیه کرد برای افزایش درآمدهای غیرنفتی و کمک به کاهش فشار ناشی از کاهش درآمدهای نفتی، مالیات بر دارایی و درآمد را در نظر بگیرد.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که اقتصاد 1.1 تریلیون دلاری عربستان سعودی در سال جاری 1.7 درصد و در سال 2025 4.7 درصد رشد خواهد کرد، با این فرض که محدودیت‌های تولید نفت به تدریج از ماه اکتبر برداشته شود.

بر اساس پیش بینی های تهیه شده توسط بلومبرگ، تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در سه ماهه دوم سالانه 0.4 درصد کاهش یافت، اما انتظار می رود در سه ماهه جاری به رشد حدود 4 درصدی بازگردد.

یک سوال کلیدی این است که ضعف اخیر در بازارهای جهانی نفت و سیاست عرضه اوپک پلاس چه تاثیری بر چشم انداز گسترده تر خواهد داشت. منابع آگاه می گویند این گروه در حال مذاکره برای به تعویق انداختن برنامه های افزایش تولید در اواخر سال جاری است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول برآورد کرد که عربستان سعودی برای متعادل کردن بودجه خود در سال جاری به قیمت نفت 96 دلار در هر بشکه نیاز دارد که بیش از 20 دلار بالاتر از سطح فعلی است. بلومبرگ اکونومیکس با در نظر گرفتن مخارج داخلی صندوق سرمایه دولتی عربستان، قیمت نفت این کشور را 109 دلار در هر بشکه برآورد کرده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=352419

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.