افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
4

همه چیز درباره قله دماوند، سفر به مرتفع ترین نقطه ایران

  • کد خبر : 352406
همه چیز درباره قله دماوند، سفر به مرتفع ترین نقطه ایران

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که بلندترین نقطه ایران کجاست و چگونه می توان به آنجا رسید؟ قله دماوند، این غول افسانه ای که از دور دیده می شود، نه تنها مرتفع ترین قله ایران، بلکه بخشی از هویت طبیعی و تاریخی کشورمان است. با هر قدمی که به سمت قله […]

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که بلندترین نقطه ایران کجاست و چگونه می توان به آنجا رسید؟ قله دماوند، این غول افسانه ای که از دور دیده می شود، نه تنها مرتفع ترین قله ایران، بلکه بخشی از هویت طبیعی و تاریخی کشورمان است. با هر قدمی که به سمت قله دماوند برمی دارید داستان ها و شگفتی های جدیدی را از دل این کوه عظیم خواهید دید. اگر می خواهید درباره دماوند بیشتر بدانید و همه چیز را در مورد آن بدانید، با مجله گردشگری همراه باشید امروز پرواز کن با

قله دماوند کجاست؟

قله دماوند با ارتفاع 5610 متر از سطح دریا مرتفع ترین قله ایران و خاورمیانه است. این قله شگفت انگیز در شمال کشور و در استان مازندران قرار دارد. قله دماوند بخشی از رشته کوه البرز است که شمال و جنوب ایران را مانند سدی طبیعی از هم جدا می کند.

موقعیت جغرافیایی قله دماوند از تهران به وضوح قابل مشاهده است و به عنوان یکی از نمادهای برجسته طبیعی کشور به خوبی در جغرافیای ایران جا افتاده است. دماوند به دلیل ارتفاع زیاد و ویژگی های منحصر به فردش به عنوان مقصدی محبوب برای کوهنوردان و طبیعت گردان شناخته می شود. این قله با مناظر فوق العاده و شرایط آب و هوایی خاص همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران و پژوهشگران قرار گرفته است.

قله دماوند در کدام رشته کوه قرار دارد؟

دماوند بخشی از رشته کوه البرز است که از غرب به شرق در شمال ایران کشیده شده است. این رشته کوه با رشته کوه بزرگ زاگرس در جنوب کشور متفاوت است و به عنوان یک سد طبیعی بین دریای خزر و فلات مرکزی ایران عمل می کند.

فاصله از شهرهای اطراف

قله دماوند در مجاورت شهرهای رینه و گزنک قرار دارد و به دلیل داشتن مناظر طبیعی جذاب یکی از محبوب ترین مقاصد طبیعت گردی است. همچنین این قله در 26 کیلومتری شمال غربی شهرستان دماوند، 62 کیلومتری جنوب غربی آمل و 69 کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد. از جاذبه های دماوند می توان به بلندترین آبشار یخی خاورمیانه، یخچال های طبیعی و مناظر خیره کننده از بالای آن اشاره کرد.

ارتفاع قله دماوند چقدر است؟

ارتفاع قله دماوند که به عنوان مرتفع ترین قله ایران و خاورمیانه با ارتفاع 5610 متر از سطح دریا شناخته می شود، از ویژگی های قابل توجه این کوه است. این ارتفاع بی نظیر، دماوند را به مقصدی جذاب برای کوهنوردان و طبیعت گردان تبدیل کرده و آن را در فهرست بلندترین قله های جهان قرار داده است.

با توجه به ارتفاع فوق العاده قله دماوند، شرایط آب و هوایی این قله به شدت تحت تاثیر ارتفاع بوده و می تواند به سرعت تغییر کند. این ارتفاع همچنین چشم اندازهای بی نظیری از اطراف ایجاد می کند و دماوند را به یکی از دیدنی های طبیعی ایران تبدیل می کند. به همین دلیل اطلاع از ارتفاع دقیق قله دماوند و ویژگی های مرتبط با آن برای علاقمندان به کوهنوردی و طبیعت گردی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

قله دماوند در کدام استان قرار دارد؟

قله دماوند با ارتفاع چشمگیر خود در شمال ایران و در استان مازندران قرار دارد. این قله در منطقه لاریجان شهرستان عامل واقع شده و جزء رشته کوه البرز است. دماوند به عنوان مرتفع ترین قله خاورمیانه، سومین آتشفشان مرتفع نیمکره شرقی پس از کوه کلیمانجارو و کوه البروس است.

این کوه عظیم به دلیل ارتفاع زیاد و موقعیت جغرافیایی خاص از شهرهای بزرگی مانند تهران و ورامین به وضوح قابل مشاهده است. در روزهای صاف و بدون گرد و غبار، این قله را می‌توان از مناطق دوردستی مانند سواحل چمخاله و کیاشهر در استان گیلان، کوه‌های کراکس و نطنز در استان اصفهان، کوه الوند در استان همدان و حتی بخش‌هایی از جنوب ابهر مشاهده کرد. شهرستانی در استان زنجان.

کوه دماوند به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و از سال 1380 به عنوان «اثر طبیعی ملی» در فهرست چهار منطقه ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفت. قله دماوند در اساطیر ایران نیز به محل اسارت دهک معروف است و در ادبیات فارسی بارها از آن یاد شده است.

اوج آب و هوا در دماوند سفر به کوه سرد

قله دماوند آب و هوای سرد و کوهستانی دارد و به دلیل ارتفاع زیاد، شرایط آب و هوایی این قله بسیار ناپایدار و متغیر است. دمای هوا در ارتفاعات بالای 3000 متر حتی در تابستان به زیر صفر درجه سانتیگراد می رسد. زمستان ها بسیار سرد و برفی است و وزش باد شدید نیز از ویژگی های اصلی این قله است.

سردترین دمای قله دماوند.

قله دماوند به دلیل ارتفاع فوق العاده و موقعیت جغرافیایی خاص خود به یکی از سردترین نقاط ایران تبدیل شده است. در شرایط بحرانی زمستان، دما در این اوج می تواند به شدت کاهش یابد و به حدود -60 درجه سانتیگراد برسد. این دما معمولاً در ارتفاعات بالای 4000 متر در فصول سرد سال تجربه می شود.

صعود به قله دماوند پنج هزار متر بالاتر از سطح زمین

اولین صعود مستند به قله دماوند در سال 905 میلادی به ابودلف خزرج نسبت داده شده است که پس از او قزوینی، مسعودی، ابن فقیه و ناصر خسرو نیز عروج دماوند را ذکر کرده اند. ناصرخسرو در سفرنامه خود از چاهی در بالای دماوند یاد کرده است که از آن نوشادر و کبریت (گوگرد) استخراج می شود. مالک کارخانه های البلاد و اخبارالآباد همچنین اشاره کرد که ساکنان محلی مدعی شده اند که در مدت پنج روز و پنج شب به قله رسیده و آن را صاف یافته اند.

اولین صعود اروپایی قله دماوند متعلق به توماس هربرت انگلیسی در سال 1627 است.ویلیام تیلور تامسون در سال 1837 و تیم کلنل محمدصادق خان قاجار در سال 1857 نیز به این قله صعود کرده و ارتفاع آن را اندازه گیری کردند. تیلور تامسون ارتفاع دماوند را 19400 فوت و رونالد فرگوسن تامسون آن را 20190 فوت اندازه‌گیری کردند. سایر تابلوها نیز ارتفاع قله را اندازه گیری کرده اند.

مسیرهای اصلی صعود به دماوند شامل جبهه های شمالی، شمال شرقی، غربی و جنوبی است:

  • جبهه شمالی: از کنار یخچال های سیوله و دوبی سل می گذرد و از صخره ای بزرگ در جنوب غربی شهر ناندل شروع می شود. این مسیر در ارتفاع 4000 و 4700 متری دارای سرپناه بوده و آب آشامیدنی ندارد.
  • جبهه شمال شرقی: از روستای حاجی دلا شروع می شود و پس از عبور از گوسفندسرا و دشت چمن به پناهگاه تخت فریدون می رسد. برگشت این مسیر معمولا از سمت روستای غزنه است.
  • جبهه غربی: از پارکینگ در ارتفاع 3400 متری شروع می شود و به کلبه سیمرغ می رسد. ادامه مسیر در امتداد یال غربی به قله منتهی می شود و در پناهگاه آب وجود دارد.
  • جبهه جنوبی: رایج ترین و پرترددترین مسیر است. از یک دوراهی شروع می شود و پس از عبور از مسجد، گوسفندسرا و بارگاه سوم به یال مستقیم جنوبی و قله می رسد. آبشار یخی در این مسیر بلندترین آبشار خاورمیانه است.

در نهایت، آسان ترین مسیر برای صعود، جبهه جنوبی و سخت ترین مسیر، جبهه شمالی است.

نوک قله دماوند

قله دماوند به عنوان مرتفع ترین نقطه ایران دارای منظره فوق العاده ای است که کوهنوردان پس از صعود از آن برخوردار می شوند. در نوک قله، وجود یک دهانه آتشفشانی به قطر چند صد متر به همراه توده های یخ و سنگ، فعالیت های آتشفشانی گذشته این قله را نشان می دهد.

شگفتی های کوه دماوند و درس طبیعت.

قله دماوند با ارتفاع زیاد و موقعیت منحصر به فرد خود در استان مازندران به عنوان مرتفع ترین قله خاورمیانه شناخته می شود. این قله با شرایط آب و هوایی سخت و مناظر طبیعی خیره کننده، مقصدی چالش برانگیز و جذاب برای کوهنوردان است. دماوند نه تنها از نظر جغرافیایی و طبیعی، بلکه از نظر فرهنگی و اساطیری نیز دارای اهمیت است. اگر تجربه صعود به این قله را دارید خوشحال می شویم که داستان ها و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول قله دماوند

قله دماوند در کدام استان است؟

قله دماوند در استان مازندران قرار دارد.

قله دماوند در کدام رشته کوه قرار دارد؟

قله دماوند در رشته کوه البرز قرار دارد.

قله دماوند چند متر است؟

ارتفاع نسبی قله دماوند که به اندازه گیری ارتفاع قله نسبت به پایین ترین دره بین این قله و نزدیکترین بلندترین قله اشاره دارد، 4667 متر است.

آیا قله دماوند مرتفع ترین قله جهان است؟

از نظر ارتفاع نسبی، دماوند دوازدهمین قله مرتفع در بین قله های جهان است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=352406

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.