افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
5

توصیه هایی برای تهیه غذای نذری

  • کد خبر : 35083

برای تهیه غذای نذری این توصیه ها را رعایت کنید پختن غذای نذری این یکی از عمیق ترین اعمال مذهبی ما است. این غذاهای متنوع و غذاهایی که بین دیگران توزیع می شود در مناسبت های مختلف مذهبی طبخ می شوند. دهه اول محرم، اوج پختن و توزیع غذاهای نذری است. مخصوصا در روزها عاشورا […]

توصیه هایی برای تهیه غذای نذری

برای تهیه غذای نذری این توصیه ها را رعایت کنید

پختن غذای نذری این یکی از عمیق ترین اعمال مذهبی ما است. این غذاهای متنوع و غذاهایی که بین دیگران توزیع می شود در مناسبت های مختلف مذهبی طبخ می شوند. دهه اول محرم، اوج پختن و توزیع غذاهای نذری است. مخصوصا در روزها عاشورا و تاسوعاکه بوی تمام کوچه های شهر می دهد انواع خوراکی ها. قیمه نذری مخصوصاً می آید که پرطرفدارترین این غذاهاست و ایستگاه های توزیع شربت و چای در سرتاسر خیابان ها دیده می شود، اما غذاهای نذری بین طیف وسیعی از مردم توزیع می شود و احتمال انتقال بیماری وجود دارد. به همین دلیل توجه به سلامتی خود بسیار مهم است. چه مصرف کننده غذاهای تخفیف دار باشید و چه تولید کننده، باید به توصیه های بهداشتی خاصی برای پخت و پز و مصرف این غذاها توجه کنید. توصیه هایی که سلامت افراد جامعه را تضمین می کند.

بطور کلی تفاوت بین ارائه غذا و تحویل غذا زیرا مواد اولیه غذای نذری به مقدار زیاد خریداری و پخته می شود و گاهی خرید یا تمیز کردن و حتی پختن غذا با بی دقتی انجام می شود. بی احتیاطی که گاهی سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازد.

اکثر غذاهایی که به صورت نذری تهیه می شوند قابل طبخ هستند و فرآیند طبخ سنتی در کشور ما زمان زیادی می برد که مزایا و معایبی دارد. از جمله معایب این روش پخت، از بین رفتن بسیاری از مواد مغذی است، اما آلودگی با این روش تا حد زیادی کاهش می یابد. توجه به نکاتی در آشپزخانه به بهبود کیفیت غذا کمک می کند. نکته ای که نباید فراموش شود این است که از دیگران کمک بخواهید.
تنها بودن می تواند باعث شود تصمیم بگیرید که سیب زمینی، پیاز داغ یا گوشت و سبزیجات را از روز قبل بپزید و آنها را در یخچال یا بیرون نگهداری کنید تا بتوانید روز وعده داده شده آنها را مخلوط کنید. این عمل خطر آلودگی را افزایش می دهد. آشپز بودن فقط باعث خستگی سریعتر و پایین آمدن کیفیت کار و بروز خطاهای اجتناب ناپذیر می شود.

توصیه هایی برای تهیه غذای نذری

توصیه هایی در مورد خرید مواد اولیه غذایی

توصیه هایی در مورد خرید مواد اولیه غذایی

* سعی کنید از سلامت آشپزهای نذری و ارائه دهندگان غذا اطمینان حاصل کنید.

* دام و طیور مستعمل را از مراکزی که تحت نظر مراکز بهداشتی درمانی هستند تهیه کنید.

* روغن مورد نیاز را فقط باید از انواع روغن مایع (مایع معمولی و مایع سرخ کردنی) خریداری کرد.

* سنگ نمک اغلب دارای ناخالصی های زیادی است که برای کبد و کلیه مضر است. بنابراین نمک مورد نیاز را فقط از نمک های یددار تصفیه شده تهیه کنید. از خرید و نگهداری نمک فله خودداری کنید و نمک خریداری شده را در ظروف دربسته که در معرض نور نیستند نگهداری کنید.

*اگر از ماست یا لبنیات استفاده می کنید از انواع کم چرب آنها استفاده کنید.

* اگر از کره استفاده می کنید، سعی کنید آن را از کره حیوانی یا گیاهی کم چرب با اسیدهای چرب ترانس کم تهیه کنید.

توصیه هایی برای تهیه غذای نذری

توصیه هایی برای پخت و توزیع غذای نذری

* انواع ظروف استیل گزینه ای سالم برای پخت غذا هستند.

* برای پخت و پز بهتر است از ظروف آهنی یا گالوانیزه استفاده شود. ظروفی که معمولاً برای پخت نذری استفاده می شود از آلومینیوم و مس هستند در حالی که ظروف مسی می توانند مس را وارد غذا کنند و پختن مکرر غذا در این ظروف به ویژه برای زنان باردار مضر است.

* محل پخت غذا و ظروف ضروری را بشویید و ضدعفونی کنید.

* از ترکیبات چربی جامد برای غذا استفاده نکنید. روغن های جامد رادیکال های آزاد تولید می کنند و بسیار مضر هستند.

* در استفاده از حبوبات دقت کنید از حبوباتی که در انبارها نگهداری نشده اند استفاده کنید.

* هرگز از روزنامه به جای دمنده استفاده نکنید، زیرا جوهر سرب از روزنامه وارد غذا می شود.

* از روغن برای چند بار سرخ کردن استفاده نکنید، در این صورت دمای روغن بالا رفته و به حد دود می رسد و شروع به اکسید شدن می کند و این اکسیداسیون منجر به سفت شدن رگ ها می شود.

* بهتر است افراد کافی برای تمیز کردن غذا، خرد کردن گوشت، شستن و آب پز کردن برنج و آماده کردن خورش باشد تا همه بتوانند بخشی از کار را بر عهده بگیرند، اما اگر این امکان وجود نداشت، غذایی را که از قبل پخته اید در یخچال بگذارید.

* تا حد امکان از سرخ کردن غذا خودداری کنید. در مواردی که لازم است غذا را سرخ کنید فقط از روغن مایع برای سرخ کردن استفاده کنید.

* تا حد امکان از استفاده از دم گوسفندی برای سرخ کردن مواد اولیه خودداری کنید.

توصیه هایی برای تهیه غذای نذری

* به طور کلی غذا باید با چربی کمی تهیه شود. به عنوان مثال پوست و چربی مرغ یا چربی قابل مشاهده از گوشت را قبل از پختن جدا کنید.

* از ظروف یکبار مصرف نباید برای غذای گرم استفاده کرد، این ظروف با حرارت دادن موادی ترشح می کنند که سرطان زا هستند.

* از مصرف زیاد روغن در آشپزخانه خودداری کنید. در این مورد بهتر است از غذای آب پز یا کبابی استفاده کنید.

* روی برنج کره نریزید. از بسته های جداگانه و کوچک کره استفاده کنید. اگر از این شورتنینگ ها استفاده می کنید، آن ها را روی برنج داغ نریزید زیرا زود آب می شوند و داخل غذا می روند.

* در مورد مرغ و انواع گوشت اعم از آب پز یا کبابی دقت کنید که خوب پخته شوند تا از انتقال بیماری های عفونی جلوگیری شود.

* برای تهیه انواع خورش سبزی هایی مانند کدو، برنجال، کرفس و سبزی سبز را باید در مدت کوتاهی در روغن تفت داد.

* هنگام پخت کباب کوبیده دقت کنید که از گوشت کم چرب استفاده کنید و تمام قسمت های آن را به طور یکنواخت بپزید.

* از آنجایی که نقش مهم و موثر سبزی در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری های گوارشی و … مشخص شده است، باید غذاهای مختلف حاوی سبزیجات طبخ شود. به عنوان مثال تهیه غذاهایی مانند لوبیا پلو، لوبیا پلو، شوید پلو، عدس پلو، استامبولی و … توصیه می شود. برای افزایش مصرف سبزیجات و حبوبات.

* در صورت استفاده از حبوبات و مواد اولیه ای که ممکن است حاوی سنگ باشد، از انواع تمیز استفاده کنید یا آنها را با دقت تمیز کنید.

توصیه هایی برای تهیه غذای نذری

* از تهیه سالادهایی که حاوی سس زیادی هستند خودداری کنید. اگر در مراسم سالاد سرو می شود، در تهیه سبزی خود اصول بهداشتی را رعایت کنید و سس سالاد اضافه نکنید. می توانید از بسته های کوچک سس به طور جداگانه استفاده کنید.

* سبزی های مصرف شده را با دقت بشویید و ضدعفونی کنید.

* به دلیل نقش نمک در افزایش فشار خون، هنگام پخت و پز از حداقل نمک استفاده کنید.

* سعی کنید آبگوشت پرچرب درست نکنید.

* حتی در صورت امکان به جای نوشیدنی های گازدار از دوغ یا آب آشامیدنی استفاده کنید. می توانید با افزودن گیاهان دارویی، دوغ را خوش طعم تر کنید.

* از مصرف زیاد شکر در تهیه شله زرد، انواع شربت ها و نذری های شیرین خودداری کنید.

* برای چای به جای شکر از کشمش و خرما استفاده کنید.

* اگر رأی شما به توزیع شیر است از شیرین کردن آن بپرهیزید.

* تمام مواد غذایی مورد نیاز خود را تهیه کنید. از دریافت بیش از آنچه نیاز دارید که در نهایت مجبور به دور ریختن آن هستید، خودداری کنید.

* برای آبکشی برنج از صافی مناسب استفاده کنید. صافی های کنفی و چوبی اصلا مناسب نیستند زیرا ذرات غذا داخل سوراخ های این صافی ها می مانند و خشک می شوند و باعث آلودگی می شوند. از طرفی ممکن است زباله های موذی در داخل این زهکش ها وجود داشته باشد. بهترین صافی برای این منظور آنهایی هستند که از پلاستیک یا فلز ساخته شده اند که باید خوب شسته شوند.

توصیه هایی برای تهیه غذای نذری

* هنگام آبکش کردن برنج، آبکش را روی سطح خاک قرار دهید تا آبی که روی برنج ریخته می شود، پس از تماس با خاک به برنج برنگردد، زیرا در این صورت امکان انتقال آلودگی و ذرات سنگ و خاک به برنج وجود دارد. آشپزهای حرفه ای اغلب از نردبان استفاده می کنند و در فضاهای خالی نردبان صافی می گذارند و آب را روی برنج می ریزند.

* اگر از ظروف یکبار مصرف برای سرو غذا، چای و نوشیدنی استفاده می کنید، به بهداشت آنها توجه کنید.

* قاشق چوبی اصلا مناسب نیست چون چوب غذا را جذب می کند و در عین حال که می تواند باعث آلودگی غذا شود، بو و طعم آن را جذب کرده و کیفیت غذا را پایین می آورد.

* از ظروف دربسته فوم می توان برای پخش مواد غذایی مانند برنج استفاده کرد. بهتر است برنج را که کمی گرم است و سپس خورش و مرغ را بریزید.

* باقیمانده غذا را در یخچال نگهداری کنید و از گرم کردن مجدد آن خودداری کنید.

* آش یکی از بهترین غذاها برای تهیه نذری است، البته به شرطی که روغن روی آن نباشد.

* سعی کنید توزیع میوه ها را یکی از خوراکی های قابل وعده در نظر بگیرید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=35083

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.