افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

3 چالش بزرگ پیش روی آموزش و پرورش چیست؟ / وزیر سابق آموزش و پرورش اعلام کرد

  • کد خبر : 349795
3 چالش بزرگ پیش روی آموزش و پرورش چیست؟ / وزیر سابق آموزش و پرورش اعلام کرد

به گزارش رکنا، هفتمین نشست از سلسله نشست های توسعه در وزارت آموزش و پرورش دکتر سید محمد بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش دولت دوازدهم به همراه سایر اعضای جلسه در خصوص اولویت اول دولت ها که آموزش و پرورش کشور است بحث و تبادل نظر کردند. در این نشست که با حضور کارشناسان […]

به گزارش رکنا، هفتمین نشست از سلسله نشست های توسعه در وزارت آموزش و پرورش دکتر سید محمد بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش دولت دوازدهم به همراه سایر اعضای جلسه در خصوص اولویت اول دولت ها که آموزش و پرورش کشور است بحث و تبادل نظر کردند. در این نشست که با حضور کارشناسان و متولیان فرهنگی کشور برگزار شد، چالش های این حوزه و راهکارهای توسعه آموزش و پرورش مورد ارزیابی قرار گرفت. بطحایی حضور پررنگ آموزش و پرورش در جلسات دولت و افزایش بودجه و ثبات در این وزارتخانه را برجسته کرد و سپس چالش های این حوزه را به صراحت بیان و در 3 محور خلاصه کرد. اولین چالش از دیدگاه ایشان عدم درک مسئولان است. اهمیت آموزش. در مدیریت کشور است. بطحایی معتقد است: متاسفانه درک کافی در بین مدیران و مسئولان کشور نسبت به اهمیت آموزش و پرورش وجود ندارد و همین موضوع باعث عدم توجه به نیازهای واقعی این حوزه می شود.

ناگهان دومین چالش مهم آموزش و پرورش کشور مشکلات ساختاری مجموعه از مشکلات ساختاری این حوزه، سیستم بودجه نادرست و عدم توجه به تأثیر بلندمدت آموزش است. به گفته بطحایی، توجه بیش از حد به آثار کوتاه مدت آموزش و عدم توجه به آثار بلندمدت آن باعث شده که این رشته در اولویت قرار نگیرد و ارزش آن زیر سوال برود.

ضعف در گفتمان جامعه سومین چالش آموزش و پرورش کشور تصادفی بودن است. متاسفانه در جامعه ایران گفتمان کافی درباره اهمیت آموزش و پرورش و نقش آن در پیشرفت کشور وجود ندارد و همین موضوع باعث می شود مسئولان و مردم از نقش و ارزش این نهاد در مدیریت کشور غافل شوند. وی در این زمینه به دو عامل اصلی که منجر به کاهش گفتار در جامعه شده است اشاره کرد. اولین عامل رضایت بیش از حد معلم jw.org ka معلمان در ایران عموماً خوشحال هستند و در مواجهه با مشکلات و مطالبات خود اصرار کافی ندارند و این باعث می‌شود افکار عمومی نسبت به مطالبات و خواسته‌های آنها حساسیت نداشته باشند. عامل دوم عدم حمایت مدیران ارشد از معلمان این به دلیل رضایت شدید شما اتفاق می افتد. در برخی موارد، مدیران ارشد آموزش و پرورش به جای حمایت از معلمان و جامعه فرهنگیان، موجب ضعف و بی اعتمادی به این نهاد و تغییر در نگاه فرهنگیان، جامعه و مردم نسبت به آموزش و پرورش کشور شده اند.

بطحایی در ادامه راهکارهایی برای رفع این چالش ها ارائه کرد و علل و نتایج هر یک از آنها را بررسی کرد. وی مهمترین راه حل برای تغییر این وضعیت را بالا بردن افکار عمومی نسبت به آموزش و پرورش دانست. نقش رسانه ها، معلمان و گروهی از متخصصان تشکیل دهید توسعه راه حل های جامع در این زمینه برجسته است.

به طور اتفاقی به نقش مهم اشاره می کند رسانه ها وی در شکل‌گیری افکار عمومی تاکید کرد: رسانه‌ها باید در عرصه آموزش حضور فعال داشته باشند و با انعکاس چالش‌ها و مشکلات این حوزه، راه‌حل‌های مناسب و مؤثری ارائه دهند. وی همچنین نقش مهم معلمان را در توسعه و ارتقای آموزش و پرورش برشمرد و معتقد است معلمان باید در این عرصه پیشگام و قهرمانان واقعی آموزش و پرورش در ایجاد تغییرات و تحولات باشند. علاوه بر این، آنها می توانند نقش کلیدی در افزایش آگاهی عمومی در مورد مسائل آموزشی ایفا کنند.

بطحایی در پایان به لزوم تشکیل اتاق فکر و اعمال راهکارهای جامع و کارشناسی برای توسعه و ارتقای آموزش و پرورش اشاره کرد. وی بر این باور است که با حضور متخصصان و کارشناسان مختلف در این اتاق فکر و ایجاد همکاری و تعامل بین دولتمردان، معلمان و جامعه فرهنگی و رسانه‌ها می‌توان به راهکارهای مناسب و مؤثری برای رفع این مشکل دست یافت. مشکلات در این زمینه به عنوان جمع بندی این جلسه می توان گفت که اگرچه آموزش و پرورش در اولویت دولت ها قرار دارد، اما مشکلات ساختاری و عدم توجه به نیازهای این حوزه باعث شده است که این حوزه در اولویت قرار نگیرد. افزایش آگاهی عمومی و به کارگیری راهکارهای جامع و کارشناسی می تواند نقش موثری در تغییر این وضعیت داشته باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=349795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.