افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 1 October , 2024
1

افزایش مشارکت برق در هزینه تولید.

  • کد خبر : 348675
افزایش مشارکت برق در هزینه تولید.

گروه بازار آب و انرژی: بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، تا سال 2035، سرمایه گذاری جهانی در بخش انرژی به 5.3 تریلیون دلار خواهد رسید که از این میزان تنها 300 میلیارد دلار مربوط به بخش فسیلی و 5.0 تریلیون دلار مربوط به بخش سوخت های فسیلی با انرژی های پاک است. امروزه […]

گروه بازار آب و انرژی: بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، تا سال 2035، سرمایه گذاری جهانی در بخش انرژی به 5.3 تریلیون دلار خواهد رسید که از این میزان تنها 300 میلیارد دلار مربوط به بخش فسیلی و 5.0 تریلیون دلار مربوط به بخش سوخت های فسیلی با انرژی های پاک است.

امروزه حدود 50 درصد از کل هزینه انرژی برای مصرف کنندگان برای فرآورده های نفتی و 35 درصد برای برق است. در انتقال سریع انرژی، این سایت ها مبادله می شوند. تا سال 2035، در سناریوی نیوزلند، سهم برق از کل هزینه های انرژی به 50٪ از کل افزایش می یابد، در حالی که نفت به 25٪ کاهش می یابد.

امروزه حدود 50 درصد از کل هزینه انرژی برای مصرف کنندگان برای فرآورده های نفتی و 35 درصد برای برق است.
در انتقال سریع نیرو، این مکان‌ها قابل تعویض هستند و قیمت برق را به معیاری کلیدی برای مقرون به صرفه بودن برای اکثر مصرف‌کنندگان تبدیل می‌کند. تا سال 2035، در سناریوی نیوزلند، سهم برق از کل هزینه های انرژی به 50 درصد از کل افزایش می یابد، در حالی که نفت به 25 درصد کاهش می یابد.

سرمایه گذاری های اصلی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر چیست؟

پیش‌بینی‌ها در مورد افزایش مشارکت انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید جهانی برق منجر به سرمایه‌گذاری‌های متعدد کشورهای مختلف در این صنعت شده است. آمارها نشان می دهد که ایالات متحده، چین و هند بزرگترین کشورهایی هستند که برق و تجهیزات پاک تولید می کنند. در اتحادیه اروپا آلمان پیشتاز است.

شاید اگر 10 سال پیش بحث توسعه انرژی های تجدیدپذیر مطرح می شد، کارشناسان می گفتند; عمدتاً کشورها به دنبال ساخت نیروگاه های انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی (به دلیل خاص بودن) هستند که یا به منابع فسیلی دسترسی ندارند یا دسترسی کمتری دارند. از آنجایی که آنها باید انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند، به انرژی های تجدیدپذیر روی آورده اند. اما اکنون وقتی به کشورهایی که در حال توسعه نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر هستند نگاه می کنیم، تعدادی از کشورها از جمله عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و حتی کشورهای اروپایی را می بینیم که منابع فسیلی زیادی دارند. برنامه های جاری و در حال توسعه این کشورها برای دسترسی و دریافت انرژی به قدری گسترده است و مقادیری که قرار است تولید کنند آنقدر زیاد است که شگفت آور به نظر می رسد.

قطر همچنین در حال ساخت یکی از بزرگترین نیروگاه های خورشیدی در خاورمیانه است. نیروگاه 800 مگاواتی «الخرسه» در غرب دوحه قطر که یکی از بزرگترین نیروگاه های خورشیدی منطقه است به بهره برداری رسید. این نیروگاه در زمینی به وسعت 10 کیلومتر مربع ساخته شده و حدود یک میلیون و 800 هزار پنل خورشیدی را در خود جای داده و مجهز به فناوری است که حرکت خورشید را از شرق به غرب دنبال می کند.

با توجه به مزایای بی‌شمار انرژی خورشیدی، ساخت نیروگاه‌های جدید خورشیدی در جهان رشد چشمگیری داشته است. علاوه بر این، پارک خورشیدی سین کیانگ در چین به تازگی با ظرفیت پنج گیگاوات (پنج هزار مگاوات) به بزرگترین پارک خورشیدی در جهان تبدیل شده است. از ابتدای سال 2024، عربستان سعودی پروژه های تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر را با ظرفیت سالانه 20 گیگاوات، بسته به رشد تقاضای برق، اجرا می کند تا ظرفیت کل تولید را از 100 به 130 گیگاوات تا سال 2030 افزایش دهد. اکثر پروژه های انرژی تجدیدپذیر اعلام شده به صورت عددی با بودجه صندوق توسعه ابوظبی (ADFD) در کشورهای جزیره اقیانوس آرام اجرا شد که شامل 11 پروژه انرژی تجدیدپذیر به ارزش 50 میلیون دلار است.

مساحت 4 میلیون هکتاری کویر لوت ایران ظرفیت نصب 3 میلیون مگاوات برق خورشیدی را دارد که می تواند کل خاورمیانه را با این ظرفیت تامین کند.

در ایران، مقامات می گویند که برنامه های متعددی برای افزایش ساخت نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر وجود داشته است. بر اساس وعده های داده شده، نصب نیروگاه های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است که می توان از این نیروگاه ها حدود 12600 مگاوات برق استخراج کرد. البته نباید فراموش کرد که ایران بیش از این ظرفیت دارد. به عنوان مثال، مساحت 4 میلیون هکتاری کویر لوت در ایران ظرفیت نصب 3 میلیون مگاوات برق خورشیدی را دارد که می تواند کل خاورمیانه را با این ظرفیت برق تامین کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=348675

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.