افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
2

گردشگری یزد به دلیل کاهش ظرفیت ریلی استان دچار بحران شده است

  • کد خبر : 347876
گردشگری یزد به دلیل کاهش ظرفیت ریلی استان دچار بحران شده است

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، اصغر نبیل در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی با اشاره به توانمندی های اتاق در رصد مشکلات و مسائل حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اظهار داشت: این اتاق بازرگانی در حال توسعه است. ، اتاق بازرگانی یزد سعی دارد با استفاده از توانمندی هایی […]

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، اصغر نبیل در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی با اشاره به توانمندی های اتاق در رصد مشکلات و مسائل حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اظهار داشت: این اتاق بازرگانی در حال توسعه است. ، اتاق بازرگانی یزد سعی دارد با استفاده از توانمندی هایی که دارد این موضوعات را پیگیری کند. برخی از مشکلات نیز با استفاده از توانایی هایی مانند شورای گفت و گو، شورای اقتصاد استقامتی و غیره حل خواهد شد.

وی ادامه داد: مزیت یزد نسبت به سایر شهرها این است که یک حوزه تاریخی یکپارچه دارد که در آن زندگی جریان دارد. مهم نحوه مدیریت این حوزه است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد گفت: در گستره بافت تاریخی بحث مجوزها بسیار مهم است و پس از آن باید بحث نظارت در دستور کار قرار گیرد. ما باید از این بستر با تمام ظرفیت استفاده کنیم و با نظارت درست از تبدیل شدن این فرصت به تهدید جلوگیری کنیم.

مشکلات مربوط به ردیابی بافت تاریخی نادرست

رئیس اتاق بازرگانی یزد همچنین نبود نظارت صحیح در بافت را مشکل اصلی خود خواند و گفت: زمانی که در بافت مجوز صادر می شود باید نظارت با جدیت دنبال شود. گردشگری در یزد با چالش هایی مانند مشکلات سیستم ریلی و هوایی و در نتیجه کمبود بلیط مواجه است. عدم دسترسی آسان نیز باعث خالی ماندن هتل ها و اقامتگاه ها می شود.

مجتبی دستمالچیان تاکید کرد: متأسفانه فعالان گردشگری در یزد همگرایی ندارند و این مانعی برای رفع مشکلات است. همه فعالان این عرصه باید دید گسترده داشته باشند و در کنار هم برای حل مشکلات گام بردارند. فعالان این عرصه نیز باید مطالبه گر باشند.

چالش های موجود در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد با اشاره به جلسات متعددی که پیش از این برگزار شده است، گفت: در جلساتی که قبلا برگزار شد، چالش‌های متعددی در حوزه‌های مختلف ترسیم شد و امروز بحث و تبادل نظر خواهد شد. . در مورد هر موضوع

مرتضی بذرافشان عمده ترین چالش های میراث فرهنگی را معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در بافت های تاریخی، واگذاری اختیارات میراث فرهنگی به استان و بازنگری در اجرای برخی مقررات عنوان کرد.

وی جلوگیری از فعالیت های غیرمجاز گردشگری و جرم انگاری نکردن آن، عدم استفاده از ظرفیت قطار ترانس نت یزد، موضوع تامین مالی ایستگاه رخش به یزد و تامین هزینه های شرکت در دوره های بین المللی راهنمایان تور را این موضوع عنوان کرد. ژئوپارک شیرکوه و موضوع پارکینگ برای سکونت از جمله چالش های حوزه گردشگری برشمرد.

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد همچنین با اشاره به محورهای گردشگری و میراث فرهنگی مندرج در سند جدید یزد، راه اندازی شرکت هواپیمایی، ایجاد مرکز آموزش گردشگری و توسعه سرمایه انسانی، راه اندازی شرکت هواپیمایی، راه اندازی مرکز آموزش گردشگری و توسعه سرمایه انسانی و همچنین راه اندازی شرکت هواپیمایی، ایجاد مرکز آموزش گردشگری و توسعه سرمایه های انسانی و توسعه سرمایه های انسانی و گردشگری و میراث فرهنگی و گردشگری را در دستور کار خود قرار داد. توسعه حمل‌ونقل ریلی در استان، توسعه کمی و کیفی مراکز اقامتی استان یزد و تنوع بخشی به موزه‌ها. و ایجاد موزه زنده، تهیه اطلس صنایع دستی، ایجاد مدرسه هنرهای سنتی و صنایع دستی و … را برشمرد. به عنوان مهمترین.

بیشترین تخلفات بافت تاریخی مربوط به حوزه گردشگری است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به مشکلات موجود در حوزه بافت تاریخی گفت: در یزد حدود 30 هزار پلاک تاریخی داریم و با شهرداری برای سالیان متمادی باید به نکات خاصی احترام بگذارد.

عبدالمجید شکری ادامه داد: بیشترین تخلف در روستاها مربوط به گردشگری و بوم گردی است به عنوان مثال در یک جاده پرتردد بیش از 15 مجوز بوم گردی بدون در نظر گرفتن قابلیت ها صادر می شود. در شهر یزد 400 کارگاه بافندگی فعال داریم که به عنوان موزه گردشگری ارزشمند است اما باید ظرفیت سنجیده شود زیرا در حال حاضر در یکی دو محله شهر متمرکز شده ایم و بخشی از بافت دست نخورده است.

وی با اشاره به کمبود اعتبار در استان برای بافت تاریخی گفت: در بحث بافت نیز باید به حقوق ساکنان اعم از ترافیک، پارکینگ و … توجه شود.

معاون میراث، موضوع سامانه مرمت فنی در حوزه بافت تاریخی را از موضوعات مهم قابل پیگیری عنوان کرد.

رئیس انجمن صنفی اقامتگاه های بوم گردی همچنین گفت: زمانی که بوم گردی ها در بافت تاریخی یزد راه اندازی شد، کسانی که در روستاها، طایفه ها و چادرها بودند وارد بافت تاریخی شدند و ما دچار مشکل شدیم.

میثم پیری ادامه داد: میراث فرهنگی برای ایجاد بوم گردی سخت گیری نکرده است. اگر باید ظرفیت را بسنجید، اگر منطقه ای پتانسیل چند اقامتگاه بوم گردی و سنتی را دارد. از سوی دیگر موضوع تاسیسات آب، برق و گاز هنوز حل نشده است. بخشی از ظرفیت آب را باید بخریم و هزینه زیادی دارد. ضمناً شرکت توزیع برق کنتور سه فاز واگذار نمی کند.

عدم استفاده از تمام ظرفیت قطار ترانس نت باعث تضعیف گردشگری یزد شد

نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی همچنین به مشکلات ریلی استان اشاره کرد و گفت: طی دو دهه گذشته حمل و نقل ریلی استان نه تنها پیشرفتی نداشته است، بلکه در مسیر ریلی استان قرار گرفته است. بلکه به عقب رفته است. عدم استفاده از ظرفیت کامل قطار ترانس نت یزد به طور مستقیم بر گردشگری استان تاثیر گذاشته است.

محمدمهدی رجایی فرد تاکید کرد: در سال های اخیر روزانه 4 قطار ترانس نت در مسیر یزد تردد می کنند و در مجموع روزانه حدود 2000 مسافر جابه جا می شوند، این در حالی است که در حال حاضر ظرفیت ریلی ما هر دو روز 200 نفر است. این مشکل موقعیت ما در گردشگری را با بحران مواجه کرده است. واقعیت این است که اگر خط ریلی یزد یک ساعت بسته شود همه صنایع دچار مشکل می شوند اما هیچکس پاسخگوی کاهش ظرفیت مسافر در یزد نیست.

وی گفت: موضوع تامین اعتبار ایستگاه رخش یزد باید پیگیری شود. زیرا در صورت تکمیل و بهره برداری، تردد قطارهای باری در شهر یزد وجود نخواهد داشت و بنابراین مشکل قطارهای مسافری حل می شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد نیز در این نشست گفت: نظارت بر تاسیسات گردشگری انجام می شود. اما مشکل اینجاست که برای 800 واحد گردشگری که نیمی از آنها اقامتی است، فقط یک کارشناس نظارت داریم.

هما سهری ادامه داد: وضعیت حمل و نقل جاده ای استان به تناسب کشور فرسوده است و از سوی دیگر ساماندهی حمل و نقل ریلی ضروری است.

وی خواستار تعطیلات آخر هفته برای توسعه گردشگری داخلی، اجرای آیین نامه های داخلی و در نظر گرفتن اعتبار تبلیغات گردشگری شد و پیشنهاد کرد در دولت جدید مدیران میراث از بدنه این سازمان انتخاب شوند. بزرگواران بیشتری داشته باشند

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=347876

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.