افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
1

وام های نجومی کارمندان بانک «فرزین» را به مجلس آورد

  • کد خبر : 347849

اخیرا انتقاداتی مبنی بر توزیع وام با ارقام نجومی و سود کم در بین مدیران و کارکنان شبکه بانکی مطرح شده است، به همین دلیل بانک مرکزی گزارشی از میزان وام های بانکی توزیع شده بین کارکنان منتشر کرد که نه تنها این انتقادات را تایید می کند، بلکه همچنین گزارشی را تایید می کند. […]

اخیرا انتقاداتی مبنی بر توزیع وام با ارقام نجومی و سود کم در بین مدیران و کارکنان شبکه بانکی مطرح شده است، به همین دلیل بانک مرکزی گزارشی از میزان وام های بانکی توزیع شده بین کارکنان منتشر کرد که نه تنها این انتقادات را تایید می کند، بلکه همچنین گزارشی را تایید می کند. به آنها اضافه شد. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در سال گذشته بیش از 91 میلیارد تن وام بین کارکنان کم بهره‌ترین بانک شبکه بانکی توزیع شد و بیشترین تعداد تسهیلات پرداختی در بین بانک‌ها در سال گذشته متعلق به بانک ملت است. بانک مبلغ 188,716,820 میلیون ریال به کارکنان خود پرداخت کرد و پس از آن بانک سپه با 145,000,000 میلیون ریال، بانک ملی با 94,098,812 میلیون ریال و بانک صادرات با 77,028,665 میلیون ریال در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

جالب اینجاست که بانک مرکزی با انتشار و اعلام این ارقام، تعداد نجومی تسهیلات بانکی را در پایان این گزارش به کارکنان این بانک اعطا کرده است که بررسی های آن نشان می دهد طبق دستورالعمل ها و مقررات بانک مرکزی در این زمینه ، موارد فوق الذکر امکانات دارای فرآیند کنترل شده می باشد.

اما جالب ترین نکته این است که در همان شرایطی که سقف وام برخی از کارکنان بانک ها از مرز یک میلیارد تومان گذشته است، سقف وام بازنشستگان 30 میلیون تومان است که حتی از حقوق کارشناس بانکی هم کمتر است از سوی دیگر، صف های طولانی از مستاجران وجود دارد. صف های طولانی زوج ها برای گرفتن وام مسکن یا وام ازدواج وجود دارد و شبکه بانکی دلیل این صف ها را کمبود منابع مالی عنوان می کند.

جعفر قدری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره روند توزیع وام های گزاف بین کارکنان بانک ها و این وضعیت نابرابر دسترسی مردم به وام ها گفت: رئیس کل بانک مرکزی مجلس شورای اسلامی و مدیران کل چند بانک به کمیسیون اقتصادی مجلس فراخوانده می‌شوند تا توضیحاتی را ارائه کنند.

وی تاکید کرد: سقف وام پرداختی به کارکنان بانک ها باید در شورای پول و اعتبار مشخص و تایید شود تا کنترل و نظارت انجام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وام 30 میلیون تومانی بازنشستگان یا وام های خرد 50 میلیون تومانی برای مردم عادی و در مقابل وام های نجومی شبکه بانکی برای کارکنان خود گفت: در خصوص وام بازنشستگان از صندوق های بازنشستگی، به منظور افزایش سقف وام، باید با بانک های توانمند برای افزایش سقف وام در مقابل منابع سپرده گذاری مذاکره کنیم. موضوع دیگر تخصیص بودجه است و اگر این وام ها خارج از تخصیص بودجه باشد باید اقدام دیگری کرد.

قدری درباره این ادعا که شبکه بانکی محدودیت پرداخت اعتبارات خرد به مردم را در نظر گرفته است که سیاست های انقباضی برای مهار تورم، پرداخت وام ها را محدود کرده است، گفت: بحث سیاست های کنترل نقدینگی در شرایط کنترلی تورم دنبال می شود اما توزیع آن. وام های بانکی باید به گونه ای باشد که فقط شامل اعتبارات خرد نباشد و بتواند مشکل پرداخت اعتبارات خرد به مردم را حل کند و واحدهای بزرگ تولیدی را نیز از بازار سرمایه تامین کند. این موضوعات باید در شورای پول و اعتبار تعیین تکلیف شود تا پاسخگوی نیاز واحدهای اقتصادی و کنترل شاخص های کلان اقتصادی باشد.

ایلانا

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=347849

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.