افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

آیا طرح یک فوریتی مجلس برای افزایش 45 درصدی حقوق کارگران صحت دارد؟

  • کد خبر : 347090
آیا طرح یک فوریتی مجلس برای افزایش 45 درصدی حقوق کارگران صحت دارد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چندی پیش خبر اصلاح ماده 41 قانون کار در شورای اسلامی شهر مطرح شد و پس از آن دیگر خبری از این موضوع نشد. از سوی دیگر، بر اساس ماده 41 قانون کار، شورای عالی کار موظف است حداقل دستمزد کارگران را با توجه به درصدی که تورم تعیین می کند، […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چندی پیش خبر اصلاح ماده 41 قانون کار در شورای اسلامی شهر مطرح شد و پس از آن دیگر خبری از این موضوع نشد. از سوی دیگر، بر اساس ماده 41 قانون کار، شورای عالی کار موظف است حداقل دستمزد کارگران را با توجه به درصدی که تورم تعیین می کند، پرداخت کند که به دلیل تفاسیر عجیب این طرح همچنان متوقف است. کارشناسان حوزه کارگری معتقدند مشکل حقوق و دستمزد تنها به کارگران محدود نمی شود و دامنگیر کارمندان و بازنشستگان نیز می شود. حمید حاج اسماعیلی کارشناس حوزه کار در خصوص طرح اصلاح ماده 41 قانون کار به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید:

تابناک نوشت: به نظر شما افزایش 45 درصدی حقوق کارگران با نرخ تورم همخوانی دارد و باعث تغییر وضعیت معیشتی آنها می شود؟

بحث دستمزد فقط به کارگران محدود نمی شود و در گذشته که شرایط کارگران بسیار بدتر از کارمندان بود، موضوع دستمزد کارگران یک موضوع جدی بود که باعث اعتراض جامعه کارگری شد شرایط وضعیت حقوق بگیران نیز به ویژه در دهه اخیر بدتر شده است. حقوق بگیران توان تامین هزینه های خود را ندارند، بنابراین نه تنها کارگران، بلکه بازنشستگان و کارمندان نیز با وضعیت حقوقی خود مشکل دارند.

آیا این گفته شما به این معنا نیست که نظام پرداخت دستمزد در کشور مشکلات اساسی دارد و فقط برای کارگران مشکل ساز نیست؟

بله درست است؛ نظام پرداخت حقوق باید بازنگری شود تا خود دولت به عنوان نماینده دولت و بر اساس مسئولیت ذاتی خود، برنامه هماهنگ پرداخت حقوق و دستمزد را بررسی کند. زیرا در حوزه حقوق مدیران دولتی تبعیض ها و نوساناتی وجود دارد و در سیستم پرداخت حقوق در بخش های مختلف کارگران، کارمندان و بازنشستگان مشکلات زیادی وجود دارد و این موضوع مورد چالش گروه های مختلف قرار گرفته است. از این رو در روزهای اخیر اعتراضات کادر درمانی نسبت به حقوق آنها افزایش یافته و اکثر افراد شاغل در مراکز درمانی دولتی از حقوق خود ناراضی بوده اند، بنابراین ساختار حقوق باید بازنگری شود.. بنابراین شعار دولت سیزدهم از ابتدا این موضوع بود اما متأسفانه به آن عمل نکرد. حتی شورای اسلامی که بر اساس وظیفه حاکمیتی خود باید به این موضوع عمل می کرد، نتوانست قانون را به درستی تدوین کند و بسیاری از این اختلافات در مجلس به وجود آمد که برخی از آنها حل شد، اما مشکل بزرگ پرداخت همچنان پابرجاست مالیات حقوق بخش بزرگی از کارمندان، کارگران و بازنشستگان را درگیر کرده است.

به نظر شما مشکل اصلی در تعیین حقوق کارگران چیست؟

علت اصلی مشکل در تعیین دستمزد کارگران از آنجا ناشی می شود که دستمزدهای پرداختی در بخش کار باید بر اساس فرآیندهای بخش خصوصی شکل بگیرد که متاسفانه دولت در آن دخالت کرده است. و نقش تعیین دستمزد عمدتاً بر عهده دولت است و کمتر و کمتر شرکای اجتماعی مانند کارگران و کارفرمایان حق مداخله، تصمیم گیری و اظهار نظر دارند که به معضلی بزرگ تبدیل شده و دولت دستمزد و حقوق را افزایش خواهد داد. و حتی مشارکت کارگران هر چقدر هم که بخواهند. اظهارنظرها و مذاکرات دوجانبه و سه جانبه را نادیده می گیرد که خلاف قوانین است و مشکلات را افزایش داده است.

چرا طبق ماده 41 عشر با توجه به نرخ تورم افزایش نمی یابد؟

این مشکل تنها بخش کوچکی از مشکلات بود به طوری که در دولت یازدهم و دوازدهم حتی حقوق بیش از نرخ تورم افزایش یافت و در دو نوبت حقوق افزایش یافت اما مشکل حل نشد. زیرا تعیین دستمزد یک فرآیند چند وجهی است و قیمت ها باید همزمان با دستمزد کنترل شود، زیرا دستمزدها در طول یک سال افزایش می یابد، اما قیمت ها در طول سال چندین برابر افزایش می یابد و تورم جدیدی را شاهد خواهیم بود. افزایش چندین بار دستمزد در سال امکان پذیر نیست و مشکلات جدیدی برای کارگاه ها، کارگران و کارفرمایان به وجود می آید، به همین دلیل صرف افزایش دستمزد متناسب با تورم مشکلی را حل نمی کند.

بنابراین باید بتوانیم یک فرآیند چندوجهی ناشی از بسیاری از شرایط در نوسانات اقتصادی کشور را حل کنیم. در عین حال قانون باید ثابت باشد و بهتر است به جای افزایش حقوق به فکر حقوق واقعی باشیم. مردم می توانند با توجه به شرایط اقتصادی درآمد داشته باشند و به اندازه کافی داشته باشند.

اگر فرض کنیم دولت نتواند تورم کالاها را کنترل کند و شرایط فعلی ادامه داشته باشد، آیا افزایش 45 درصدی به درآمد کارگران کمک می کند؟

واقعیت این است که نرخ 45 درصدی، من نمی دانم از کجا آمده است، چون در حال حاضر نرخ تورم طبق آمار رسمی 40 درصد است، اما در پایان سال نرخ تورم از مرکز آمار گرفته می شود. تحقیق و تفحص از ایران و بانک مرکزی باید افزایش یابد. سبد معیشت نیز باید برابر با نرخ دستمزد باشد، زیرا در جزء دوم ماده 41، نرخ سبد معیشت نیز ذکر شده است و اگر مزد. افزایش متناسب با تورم نمی تواند با سبد معیشتی برابری کند، باید همزمان با تغییر قیمت ها در سال آینده دستمزد را افزایش داد و برابری کرد، اگر دستمزد متناسب با افزایش قیمت ها نباشد، لازم است. بررسی حقوق در سه ماهه اول که امکان پذیر نیست.

به همین دلیل دولت باید ابتدا برای ایجاد ثبات اقتصادی تلاش کند و تا زمانی که ثبات اقتصادی در کشو قرار نگیرد و قیمت ها منطقی نشود و رشد قیمت متوقف نشود، مشکل دستمزدها به قوت خود باقی خواهد ماند و اگر این روند ادامه پیدا کند. ، حقوق باید از نظر تغییرات قیمت در طول سال بررسی شود.

گفته می شود اولویت دولت جدید یکسان سازی حقوق بازنشستگان است و بعید است در سال جاری دولت در حقوق کارگران تجدید نظر کند، نظر شما چیست؟

برنامه امسال دولت برای بازنگری حقوق ها دور از ذهن است، اما در عوض دولت موظف است حقوق بازنشستگان بخش دولتی و تامین اجتماعی را یکسان کند. با این حال از سال گذشته تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است. برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان اقداماتی انجام شده و دولت بودجه و روند توافقی در این زمینه اختصاص نداده و شرایط کشور برای در نظر گرفتن این افزایش حقوق مناسب نیست.

آنچه دولت در نظر دارد این است که تا پایان سال بتواند شرایط اقتصادی را آرام کند و عمدتاً بر کنترل قیمت ها و مهار تورم تمرکز کند که می تواند و باید به رفاه حقوق بگیران کمک کند. ارائه فرمول مشخص در بخش دولتی و تامین اجتماعی در اسرع وقت در روزهای آینده. چون این یک مطالبه عمومی است و از آنجایی که شرایط بازنشستگان بسیار پیچیده است و نزدیک به 12 سال است که این قانون اجرا می شود و دولت نتوانسته آن را به درستی اجرا کند، بنابراین برنامه هفتم توسعه این وظیفه را برای دولت امسال بخشی از همسان سازی اجرا می شود که 40 درصد نوردیک است.

223228

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=347090

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.