افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
3

آیا واردات خودرو باعث افزایش قیمت می شود؟

  • کد خبر : 34607
آیا واردات خودرو باعث افزایش قیمت می شود؟

به گزارش گروه اقتصادی iskanewsبر اساس اظهارات برخی کارشناسان اقتصادی، اقتصاد ایران به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه با چالش‌های زیادی مواجه شده است. به عنوان مثال در سال های اخیر محدودیت منابع ارزی کشور یکی از مهم ترین عوامل موثر در اقتصاد کشور بوده است. جزئیات تبدیل خودرو تارا به پژو 207 ترانسفر + جدول […]

به گزارش گروه اقتصادی iskanewsبر اساس اظهارات برخی کارشناسان اقتصادی، اقتصاد ایران به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه با چالش‌های زیادی مواجه شده است. به عنوان مثال در سال های اخیر محدودیت منابع ارزی کشور یکی از مهم ترین عوامل موثر در اقتصاد کشور بوده است.

جزئیات تبدیل خودرو تارا به پژو 207 ترانسفر + جدول

این در حالی است که برخی از تجار و واردکنندگان علاقمند به اخذ مجوز لازم برای واردات محصولات مورد نظر خود به هر نحوی هستند. البته به دو دلیل از واردات برخی کالاها مانند خودرو و لوازم خانگی جلوگیری شده است. اول کمبود منابع ارزی و در مرحله دوم امکان تولید داخلی این کالاها.

البته به نظر می رسد اهمیت موضوع کمبود و محدودیت منابع پولی بسیار بیشتر باشد. زیرا در کشور منابع ارزی لازم برای تامین منابع و مواد اولیه تولید گاهی با تاخیر تخصیص می یابد. این در حالی است که برای واردات هر خودرو کامل باید ارز بیشتری تخصیص داده شود و علاوه بر آن چندین برابر ارزش فعلی خودرو، قطعات لازم در سال های آینده وارد شود.

اگرچه بسیاری از کارشناسان اقتصادی از عملکرد خودروسازان داخلی انتقاد می کنند; اما واردات خودرو را در شرایط فعلی کشور راهگشا نمی دانند. به عنوان مثال بررسی آمار واردات خودرو در سال های اخیر نشان می دهد که حتی در دوران منابع ارزی فراوان، میزان واردات خودرو از 100 هزار دستگاه خودرو فراتر نمی رفت. بنابراین حتی این میزان واردات نیز نمی تواند پاسخگوی مازاد تقاضا در بازار خودرو کشور باشد.

علاوه بر این، تجربه نشان می‌دهد که وقتی شوک‌های ارزی اتفاق می‌افتد، خودرو به سرعت به کالایی سرمایه‌ای تبدیل می‌شود که قیمت آن فقط از قیمت ارز تبعیت می‌کند. بنابراین افزودن چند هزار خودروی وارداتی این بازار را دوا نمی کند و بدون بهبود وضعیت خودروسازان داخلی، امیدی به حل مشکلات بازار خودرو کشور نیست.

منابع ارزی کشور نباید صرف واردات کالاهای غیرضروری شود

در همین رابطه میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی و کارشناس روش های تامین ارز لازم برای واردات خودروهای نو و کارکرده، گفت: در شرایط فعلی اقتصادی کشور مشکلی برای واردات خودرو وجود ندارد. از آنجایی که این اقدام مزیت هایی دارد که از جمله آنها می توان به افزایش سطح رضایت مردم، ارتقای کیفیت خودروهای داخلی اشاره کرد. اما نحوه تامین ارز برای واردات خودرو موضوع مهمی است.

ادامه: در صورتی که ارز واردات خودرو نو یا کارکرده از ارز موجود در اختیار دولت یعنی ارز ترجیحی یا یارانه ای تامین شود. قطعا راه اشتباه است. از آنجایی که این ارز باید برای تامین واردات مواد غذایی، کالاهای اساسی، مواد اولیه و استراتژیک استفاده شود، واردات خودرو نسبت به این کالاها اولویت ندارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به دلایل مختلف از جمله چند نرخی بودن ارز کشور، منابع ارزی مورد نیاز برای واردات کالاهایی مانند خودرو نباید از طریق ارز دولتی تامین شود. البته بر اساس آمار و ارقام موجود، میزان ارز در کشور به مراتب بیش از نیاز واقعی کشور است.

مهرپور با اشاره به منبع تامین ارزهای ملی گفت: اساساً به ارزهایی که خارج از شبکه رسمی بانکی در اختیار افراد قرار می گیرد، پول ملی می گویند؛ ارزهایی که خارج از شبکه رسمی بانکی در اختیار دارند. مثلاً برخی از مردم در بازار غیررسمی دلار می خرند و آن را سرمایه می بینند. لازم به ذکر است که بر اساس برآوردها بین 20 تا 30 میلیارد دلار پول ملی در ایران وجود دارد.

وی در خصوص واردات خودرو از طریق ارزهای ملی گفت: این اقدام می تواند تا حدودی اقتصاد کشور را به حرکت درآورد. زیرا مردم معمولاً سکه را فقط برای طمع در آینده نگه می دارند و هیچ فایده دیگری برای این سکه ها وجود ندارد. البته تبدیل ارزهای ملی به خودرو باعث افزایش تولید و ارزش افزوده نمی شود و با این روش تنها خودروی نهایی از خارج وارد می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: اما از جهاتی واردات خودروهای خارجی باکیفیت می تواند مفیدتر از واریز دلار در گوشه خانه ها باشد، به عنوان مثال واردات خودروهای باکیفیت باعث کاهش تصادفات و کاهش تلفات می شود و علاوه بر آن با کاهش آلایندگی، سطح رفاه و رضایتمندی خودروهای خارجی را افزایش می دهد و با تسهیل در امر واردات خودرو به کشور، موجب تسهیل اراده خودروهای خارجی می شود.

شفافیت در مبدأ ارزهای ملی می تواند میزان قاچاق را کاهش دهد

مهرپور با اشاره به نامشخص بودن مبدأ ارزهای ملی گفت: به هر حال وجود تعداد قابل توجهی ارز نشان دهنده ایراداتی است که در این زمینه وجود دارد و به طور کلی به عنوان یک اصل اقتصادی می توان گفت که منشاء پول های ملی باید مشخص شود؛ زیرا استفاده از آن ها می تواند زمینه ساز پولشویی، تامین مالی کالاهای غیرقانونی و غیره شود.

وی ادامه داد: امروز خاستگاه بسیاری از کسب و کارها در بازار ارز ملی است که اگر مبدا ارزهای ملی یا بازار غیررسمی مشخص شود بسیاری از مشکلات کشور از جمله پدیده قاچاق کالا حل می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: در همه مسائل اقتصادی باید هزینه و فایده را نیز تشخیص داد، مثلاً با استفاده از ارز قابل توجهی که در بازار وجود دارد؛ باید هزینه و فایده آن را نیز تشخیص داد. اما منشا آن ناشناخته است. می توان گفت واردات خودروهای سکه ای که مبدأ آنها مشخص نیست مشکل ساز است. با این حال باید دید آیا سازوکاری برای حل یا حذف موضوع ارزهای ملی پیدا شده است؟

واردات خودرو می تواند قیمت خودرو را افزایش دهد!

مهرپور رعایت چند نکته برای واردات خودروهای خارجی را مهم دانست و توضیح داد: تعداد خودروهای وارداتی باید به گونه ای باشد که عرضه و تقاضا در کنار هم بتواند پاسخگوی نیاز بازار داخلی باشد در غیر این صورت واردات خودرو موجب افزایش قیمت خودرو می شود.

وی ادامه داد: کیفیت خودروهای وارداتی باید بالاتر از خودروهای داخلی باشد و از منابع دولتی برای تامین ارز واردات خودروهای خارجی استفاده نشود. یعنی نباید فشاری بر منابع ارزی کشور وارد شود و البته واردات خودرو در انحصار فرد یا گروهی نباشد.

آیا واردات خودرو «بدون حواله ارز» باعث افزایش قیمت دلار می شود؟

اگرچه بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند با صدور مجوز واردات خودرو و کمبود منابع ارزی، آشفتگی در بازار ارز تشدید خواهد شد. اما برخی واردکنندگان و نمایندگان مجلس همچنان بر واردات خودرو برای تنظیم بازار تاکید دارند.

حتی در برخی راهکارهای پیشنهادی، موضوع واردات خودرو از «بدون انتقال ارز» مطرح شده است. رضا غلامی کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از تصمیمات اخیر دولت و مجلس برای واردات خودروهای فرسوده می گوید: این راهکار تبعات سنگینی برای بازار ارز نیز دارد که مورد تایید سیاستگذار پولی و بانک مرکزی نخواهد بود. در این روش، متقاضی واردات اعلام می کند که برای واردات خود نیازی به منابع ارزی در داخل کشور ندارد. بلکه این کار را از منابع ارز خارجی شخصی شما در خارج از کشور انجام می دهد.

غلامی با اشاره به دیگر پیامدهای واردات بدون انتقال ارز می گوید: اگر درآمد ریالی فروش خودروهای وارداتی که ارز آنها از خارج تامین می شود در داخل کشور سرمایه گذاری شود، این سیاست از نظر ارزی تاثیر منفی نخواهد داشت. اما اگر واردکننده خودرو قصد دارد از محل «عدم انتقال ارز» درآمد ریالی را به ارز تبدیل کند، به این معناست که به زودی به عنوان خریدار وارد بازار ارز شده و در این بازار اختلال ایجاد می کند. در این صورت عواقب منفی برای بازار ارز به دنبال خواهد داشت و نه تنها مشکل محدودیت ارزی را حل نمی کند. بلکه مشکل بازار ارز را تشدید خواهد کرد.

واردات خودرو از طریق ارزهای ملی نیز فشار زیادی به بازار ارز وارد می کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: روش دیگر در این نوع واردات، تامین ارز از بازار آزاد داخلی است. نکته اینجاست که منابع واقعی ایرانیان خارج از کشور محدود است و در شرایطی که ابهام زیادی در بازار ارز وجود دارد، تمایل به ورود ارز شخصی به کشور بسیار کم است.

غلامی خاطرنشان کرد: در واقع نگرانی اصلی این است که افرادی که برای واردات خودرو از محل «بدون انتقال ارز» اقدام می‌کنند، با وجود اینکه اعلام می‌کنند نیازی به تأمین ارز از داخل ندارند، وجود دارد. اما در واقع برای تامین ارز لازم برای واردات وارد بازار آزاد می شوند و قبل از ورود خودروها به بازار بازار ارز را بر هم می زنند. شواهدی وجود دارد که در مصوبه اخیر واردات خودرو، همین رفتار باعث سردرگمی در بازار ارز شده است. بنابراین پیامدهای منفی این نوع عرضه ارز بیش از اثرات مثبت آن است و مشکل منابع ارزی کشور را حل نخواهد کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=34607

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.