افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
2

آیا همتی به محور صعودی بورس تبدیل می شود؟

  • کد خبر : 345340
آیا همتی به محور صعودی بورس تبدیل می شود؟

بازار؛ گروه بورس: اگرچه بازار سرمایه هفته گذشته را مثبت سپری کرد، اما ریسک های سیاسی همچنان وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران علیرغم اینکه پول خود را در پرتفوی خود سرمایه گذاری کرده اند، هیچ اقدام خریدی انجام نداده اند. در این گزارش به سهام هایی پرداخته شده است که بازار […]

بازار؛ گروه بورس: اگرچه بازار سرمایه هفته گذشته را مثبت سپری کرد، اما ریسک های سیاسی همچنان وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران علیرغم اینکه پول خود را در پرتفوی خود سرمایه گذاری کرده اند، هیچ اقدام خریدی انجام نداده اند. در این گزارش به سهام هایی پرداخته شده است که بازار سهام را به روند صعودی باز می گرداند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ادامه روند صعودی قیمت ارز نیما، اصلاح سیاست های مدیریتی و هماهنگی اعضای کابینه اقداماتی است که باعث رشد مجدد بورس در دولت چهاردهم می شود. همتی وزیر اقتصاد نیز در راستای سیاست های جدید با مدیران بانک ها دیدار کرد.

یکی از بزرگ ترین بحث های اهالی بازار این بود که نرخ دلار نیما باعث عقب ماندن سود شرکت ها از تورم و زیان آنها شده است. تغییر جدی در سیاست های دولت و منطقی شدن نرخ نیما نقطه عطف اقتصاد و بازار سرمایه برای صادرکنندگان است و آثار متفاوت و مثبتی را بر بورس ایجاد می کند.

بازار سهام در دولت چهاردهم نسبت به ماه های قبل کمی بهتر عمل کرده است. این موضوع تحت تأثیر چندین عامل اساسی است. یکی از آنها رشد ارز نیما است که اخیرا روند رشد جدی و خاصی را روی تابلو تجربه کرد و منطقی شدن نرخ نیما نیز در جلسه شورای بورس مطرح شد. پس از آن شاهد افزایش نرخ در هیات مدیره بانک مرکزی بودیم. پس از آن نوبت به خبرهای مهم در خصوص نرخ ها از نیما و شرکت های فولادی رسید. این نشان می‌دهد که بخشی از تقاضای نیما به سمت بازاری منطقی‌تر، سازمان‌یافته‌تر و واقعی‌تر از نرخ‌های جدید معطوف خواهد شد. یکی از بزرگ ترین بحث های اهالی بازار این بود که نرخ دلار نیما باعث عقب ماندن سود شرکت ها از تورم و زیان آنها شده است.

شاید چرخش جدی و منطقی شدن نرخ نیما نقطه عطفی برای اقتصاد، بازار سرمایه و صادرکنندگان باشد که بارها در این فضا تجربه شده و تاثیرات متفاوت و خوبی را در بازار ایجاد کرده است. این موضوع شاید یکی از مهم ترین چراغ سبز توسعه اقتصادی دولت جدید پزشکی برای بازار سرمایه و سرازیر شدن پول از سوی مخاطبان باشد.

هماهنگی کابینه دولت

روز پنجشنبه 8 شهریور 1403 وزیر اقتصاد در دیدار با مدیران بانک ها تاکید کرد: واگذاری دارایی های مازاد بانک ها در ازای ایجاد شرکت های مولد و زودبازده یکی از راه های دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی است. . تغییرات در تصمیم گیری احتمالا اولین موج طولانی، بزرگ و پایدار رشد قیمت در بازار را نشان می دهد. در این صورت معاملات بورس از رونق بیشتری برخوردار می شود و به نوعی بورس برای جبران زیان سهامداران به روند صعودی در دولت چهاردهم بازمی گردد.

علیرضا سادات بررسی وضعیت بازار در گذشته نشان می دهد که ریزش ها هرگز مستمر نبوده و رشد نیز مستمر نخواهد بود. نگاه بدبینانه به بازار ممکن است با بازگشت پول به بازار سهام تغییر کند. بنابراین این تغییرات باید توسط حقوقدانان پیگیری شود.

علیرضا سادات، کارشناس اقتصادی درباره اقدامات لازم برای بازگشت به روند صعودی بورس گفت: قدم اول منطقی سازی قیمت هاست که با اعلام برخی سیاست های اصلاحی بازار می توان مسیر را تغییر داد. گام دوم باید برداشته شود تا جریان اطمینان به بورس بازگردد. در این مرحله دولت باید دست آشتی به سمت اقتصاد و عقلانیت دراز کند و بازار را آرام کند. در این مرحله قرار است جریان پول به اقتصاد مولد منتقل شود.

وی افزود: در نهایت باید هماهنگی ویژه ای بین همه ارکان اقتصادی دولت وجود داشته باشد، وحدت فرماندهی در تصمیمات اقتصادی لازم است تا ما را از این وضعیت نجات دهد. بررسی وضعیت بازار در گذشته نشان می دهد که افت ها هرگز مستمر نبوده و رشد نیز مستمر نخواهد بود. نگاه بدبینانه به بازار ممکن است با بازگشت پول به بازار سهام تغییر کند. بنابراین این تغییرات باید توسط حقوقدانان دنبال شود و کسانی که حس تحلیل بیشتری دارند قطعا می توانند پیشگام و رهبر بازار باشند.

حرکت پول به بازارهای مالی جریان می یابد.

سخنان وزیر اقتصاد شاید به نفع خروج پول باشد و باعث شود بسیاری از بلاتکلیفان بازار به چرخه عقلانیت و تصمیمات اقتصادی بازگردند. بنابراین، با توجه به افت شدید قیمت ها و فضای موجود برای رشد، یک اتفاق مهم و چراغ سبز دیگری به جریان پول خاموش می شود. برخی معتقدند تغییرات نرخ نیما به دلیل روی کار آمدن دولت چهاردهم است. با حذف قیمت گذاری اجباری و پرهیز از آن، اعتمادسازی در بازار سرمایه، ایجاد سهام در پروژه ها و سایر موارد سودآور، مسیر رشد منطقی و همواری برای بازار سرمایه به راحتی ترسیم می شود که ابعاد گسترده و محکمی را در بر می گیرد.

وقت آن است که کسانی که جریان پول قوی دارند یا از بیرون پول های پارک شده را تماشا یا مدیریت می کنند، کمی اطلاعات ذهنی و تحلیلی خود را تازه کنند و نگاهی به بازار بیندازند و دوباره با قیمت های فعلی نزدیک شوند. مدیران صندوق‌ها و شرکت‌ها نیز باید از خواندن نمودارها دست بکشند و کمی به قیمت‌ها نگاه کنند و به سمت برجسته شدن و جریان سودآوری بروند و چشم‌انداز آینده را بررسی کنند. البته نباید خیلی خوشبین باشیم که در دام این خوش بینی بیفتیم. اما به نظر می رسد بهتر است کمی به تغییرات احتمالی فضای اقتصادی وزن بیشتری بدهیم و از واقعیت اتفاقات دو ماه اخیر استفاده کنیم.

بازار سهام با دو چالش در بازار مواجه بوده است که یکی از آن ها تحولات مربوط به کمک های دولت به بازار است و دیگری بحث داغ وجوه اهرمی. از نظر روانشناسی تزریق پول به بورس آثار متفاوتی خواهد داشت و به نوعی چراغ سبز روشنی از سوی دولت برای کمک به بازار سرمایه است. در حال حاضر جریان نقدینگی باید در مسیر درستی باشد، اما در خلاء فعلی، دولتی با سیاست‌های کارآمد می‌تواند اقتصاد را به مسیر اصلی خود بازگرداند. بنابراین در این مرحله باید منتظر اقدامات دولت چهاردهم بود و سپس واکنش بورس را ارزیابی کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=345340

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.