افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
1

راز صدها سال زندگی.

  • کد خبر : 343045
راز صدها سال زندگی.

آفتاب نیوز: تعداد افراد صد ساله در سراسر جهان از 151000 نفر در سال 2000 به 573000 نفر در سال 2021 افزایش یافته است. طول عمر افراد در حال افزایش است و می توان انتظار داشت که تعداد افراد تا این سن در سال های آینده افزایش یابد. صد ساله‌ها نمونه‌ای از پیری موفق هستند: […]

آفتاب نیوز:

تعداد افراد صد ساله در سراسر جهان از 151000 نفر در سال 2000 به 573000 نفر در سال 2021 افزایش یافته است. طول عمر افراد در حال افزایش است و می توان انتظار داشت که تعداد افراد تا این سن در سال های آینده افزایش یابد.

صد ساله‌ها نمونه‌ای از پیری موفق هستند: آنها اغلب بیماری‌های مزمن کمتری را تجربه می‌کنند و استقلال را در زندگی روزمره خود تا 10 سالگی حفظ می‌کنند. در حالی که ژنتیک در طول عمر نقش دارد، نسبت عوامل قابل تغییر در پیری موفق بیش از 60 درصد است.

اما چه عواملی در طول عمر صد ساله نقش مهمی دارند؟ برای پی بردن به این موضوع، گروهی از محققان سبک زندگی و عادات سلامتی افراد صد ساله و نزدیک به صدساله (افراد بین 95 تا 99 سال) را در سراسر جهان بررسی کردند. این بررسی شامل 34 مطالعه مشاهده‌ای بود که از سال 2000 به بعد منتشر شد. محققان دریافتند که چهار عامل کلیدی زیر به طول عمر بیشتر کمک می‌کنند.

1. رژیم غذایی متنوع با مصرف کنترل شده نمک

افراد صد ساله و تقریباً صد ساله معمولاً رژیم غذایی متعادل و متنوعی داشتند. آنها به طور متوسط ​​57 تا 65 درصد انرژی خود را از کربوهیدرات، 12 تا 32 درصد از پروتئین و 27 تا 31 درصد از چربی دریافت کردند. رژیم غذایی آنها شامل غذاهای اصلی (مانند برنج و گندم)، میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای غنی از پروتئین مانند مرغ، ماهی و حبوبات با مصرف متوسط ​​گوشت قرمز بود. این الگوی غذایی، مشابه رژیم غذایی مدیترانه ای، با خطرات کمتر اختلال عملکرد فیزیکی و مرگ همراه است.

اکثر افراد صد ساله نیز رژیم غذایی کم نمک را ترجیح می دهند. البته، تنها یکی از مطالعات، میانگین مصرف سدیم روزانه را اندازه گیری کرد و رقمی معادل 1.6 گرم، کمتر از دو گرم سدیم در روز (معادل حدود 5 گرم نمک) توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت را بررسی کرد. است

رژیم غذایی سنتی اوکیناوا که به دلیل مصرف صد ساله‌ها در جزیره اوکیناوا معروف است، حدود 1.1 گرم سدیم دارد.

محققان دریافتند که خطر ابتلا به اختلال عملکرد فیزیکی در افرادی که نمک بیشتری مصرف می‌کنند (کسانی که غذاهای شور را ترجیح می‌دهند یا به وعده‌های غذایی خود نمک اضافه می‌کنند) 3.6 برابر بیشتر از کسانی است که نمک را ترجیح نمی‌دهند.

یافته ها نشان می دهد که ما باید مقادیر زیادی غلات کامل، غده ها، حبوبات، میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانیم، مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانیم و مصرف مرغ بدون چربی، ماهی، پروتئین های گیاهی و نمک را در رژیم غذایی خود کنترل کنیم. . انجام دهید

2. داروی کمتر

صد ساله ها عاری از بیماری های مزمن نیستند. اما معمولا دیرتر از افراد عادی به این بیماری ها مبتلا می شوند. بیش از نیمی از افراد مورد بررسی از مشکلات رایجی مانند فشار خون بالا، زوال عقل یا زوال شناختی رنج می بردند.

افراد به طور متوسط ​​4.6 دارو مصرف کردند. رایج ترین داروهای مورد استفاده شامل داروهای فشار خون و داروهای بیماری قلبی بود. نتایج مشابه نتایج یک مطالعه بزرگ انجام شده در اسپانیا است که نشان داد افراد صد ساله به طور متوسط ​​4.9 دارو مصرف می کنند. در این مطالعه افراد غیر صد ساله به طور متوسط ​​7/6 دارو استفاده کردند.

این واقعیت که به نظر می رسد صد ساله ها داروهای کمتری مصرف می کنند ممکن است نشان دهنده سلامت بهتر یا مشکلات پزشکی کمتر باشد. اگرچه داده‌های مربوط به مصرف دارو اغلب خود گزارش می‌شوند، اما ممکن است خیلی دقیق نباشد، به‌ویژه در افراد مبتلا به اختلال شناختی.

پلی فارماسی معمولاً به عنوان استفاده همزمان از پنج دارو یا بیشتر تعریف می شود و در افراد مسن رایج است. استفاده نامناسب از چندین دارو به طور همزمان با افزایش خطر عوارضی مانند افتادن، اختلالات شناختی و بستری شدن در بیمارستان به دلیل تداخلات دارویی مضر همراه است.

در حالی که ممکن است نوع یا مقدار داروهای تجویز شده تحت کنترل بیمار نباشد، مهم است که پزشکان فقط در صورت نیاز بیمار، داروها را تجویز کنند، مزایا و خطرات هر دارو را به طور کامل به بیماران اطلاع دهند و به طور دوره ای درمان بیمار را بررسی کنند برنامه ها

3. خواب خوب

کیفیت و کمیت خواب بر سیستم ایمنی بدن، هورمون های استرس و عملکردهای قلبی متابولیک مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت تأثیر می گذارد. خوب خوابیدن با سالهای بیشتر سلامتی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط است.

در این مطالعه مروری، 68 درصد از افراد صد ساله از کیفیت خواب خود راضی بودند. در یک نظرسنجی از میزان رضایت از خواب در میان بزرگسالان در 13 کشور که در سال 2020 منتشر شد، میزان رضایت از خواب بین 29 تا 67 درصد متغیر بود.

بهترین مدت خواب بین هفت تا هشت ساعت در شب است. برای خواب بهتر، باید برنامه خواب منظمی داشته باشید، محیط خواب آرامی ایجاد کنید، به طور منظم ورزش کنید و استرس را مدیریت کنید.

4. محیط زندگی

بیش از 75 درصد از افراد صد ساله و تقریباً صد ساله در مطالعه مورد تجزیه و تحلیل در مناطق روستایی زندگی می کردند. رابطه مثبت بین امید به زندگی و زندگی در مناطق روستایی ممکن است تا حدی با رابطه بین طبیعت و سلامت و رفاه مرتبط باشد. برای مثال، قرار گرفتن در معرض فضای سبز باز با کاهش استرس، افسردگی، فشار خون، دیابت نوع 2، بیماری قلبی همراه است و ممکن است امید به زندگی را افزایش دهد.

عوامل مهم دیگری که بر افزایش امید به زندگی تأثیر می گذارد

محققان در مطالعه خود همه عوامل سبک زندگی مرتبط با طول عمر را در نظر نگرفتند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که اجتناب از سیگار و نوشیدن الکل، انجام فعالیت بدنی منظم و حفظ ارتباطات اجتماعی نیز برای افزایش شانس زندگی تا 100 سالگی مهم هستند.

هر چه زودتر بتوانید تغییرات مثبت در شیوه زندگی و عادات سالم تری را اتخاذ کنید، موقعیت بهتری برای دستیابی به یک زندگی طولانی و سالم خواهید داشت. صد ساله شدن نتیجه یک تلاش مادام العمر است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=343045

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.