افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
1

از هر 100 کارگر در ایران 8 نفر به کوررنگی مبتلا هستند / از هر 200 زن یک نفر به کوررنگی مبتلا است.

  • کد خبر : 340960
از هر 100 کارگر در ایران 8 نفر به کوررنگی مبتلا هستند / از هر 200 زن یک نفر به کوررنگی مبتلا است.

خبرنگار اجتماعی رکنا در گفتگو با دکتر. فرهاد نجات جراح و چشم پزشک و عضو اتحادیه چشم پزشکان اروپا، به سخنرانی او در مورد کوررنگی گوش داد. کوررنگی نوعی اختلال بینایی است که در آن فرد مبتلا یک رنگ یا مجموعه ای از رنگ ها را تشخیص نمی دهد. این بیماری انواع مختلفی دارد و […]

خبرنگار اجتماعی رکنا در گفتگو با دکتر. فرهاد نجات جراح و چشم پزشک و عضو اتحادیه چشم پزشکان اروپا، به سخنرانی او در مورد کوررنگی گوش داد. کوررنگی نوعی اختلال بینایی است که در آن فرد مبتلا یک رنگ یا مجموعه ای از رنگ ها را تشخیص نمی دهد. این بیماری انواع مختلفی دارد و مربوط به نوع خاصی از سلول های شبکیه به نام است سلول های مخروطی jw.org j به طور کلی، هنگام ساخت رنگ‌های مختلف، معمولاً 3 رنگ اصلی را با درصدهای مختلف مخلوط می‌کنید و رنگ‌های مختلفی ایجاد می‌کنید. انسان ها دارای 3 گیرنده سبز، قرمز و آبی هستند که توسط همان مخروط ها در شبکیه چشم دریافت می شوند. مخروط های افراد مبتلا به کوررنگی به تنهایی یا همراه با سلول های تشخیصی رنگ های دیگر مشکل دارند. این عیوب برای کسانی که از آن رنج می برند دو حالت ایجاد می کند. یا رنگ ها را به طور کامل نمی بینند یا برخی رنگ ها را آن طور که واقعا هستند تشخیص نمی دهند.

نجات گفت: اصلی ترین و شایع ترین علت این اختلال است عوامل ارثی و در اکثریت بیماران، والدین یا بستگان درجه یک آنها از این بیماری رنج می برند و آن را به فرزندان خود منتقل می کنند. علت دیگر این بیماری علل اکتسابی است. آسیب به شبکیه چشم این آسیب ها مربوط به قرار گرفتن افراد در معرض مواد شیمیایی یا اشعه های مضر و تحت فشار قرار دادن شبکیه چشم است.

وی همچنین به انواع کوررنگی اشاره کرد و اظهار داشت که رایج ترین نوع کوررنگی است قرمز و سبز و کسانی که از آن رنج می برند نمی توانند آنها را بشناسند. نادرترین نوع آن، کوررنگی کامل که در آن انسان دنیا را سیاه و سفید می بیند و هیچ رنگی را نمی شناسد. کوررنگی معمولا یک نوع کامل نیست، اما مواردی در سراسر جهان مشاهده شده است.

وی افزود: شیوع کوررنگی در جوامع مختلف تقریباً یکسان و در ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان است، این اختلال در مردان بسیار بیشتر از زنان است و طبق مطالعات انجام شده، میزان بروز آن در مردان حدوداً 8 درصد و در زنان حدود 0.5 درصد است علت کوررنگی این است که ژنی که باعث کوررنگی می شود بر روی کروموزوم جنسی X که مختص مردان است تاثیر می گذارد.

کوررنگی می تواند اثرات متفاوتی بر زندگی افرادی که از آن رنج می برند داشته باشد. نجات بزرگترین اثر را عدم توانایی در استخدام در برخی مشاغل دانست. نابینایان نمی توانند در رشته های هنری و گرافیک، ارتش، رانندگی (به دلیل عدم تشخیص 3 رنگ چراغ راهنمایی)، برق، خلبانی، پزشکی (ناتوانی در مشاهده و تحلیل عکس های رادیولوژی و آسیب شناسی)، مد و لباس و … فعالیت هایی که این موضوع می تواند برای افراد مبتلا بسیار آزاردهنده و ناراحت کننده باشد.

از طرفی عدم شناخت این اختلال می تواند خطراتی را در زندگی روزمره فرد ایجاد کند. مردم هنگام عبور از چراغ راهنمایی چه در حال پیاده روی و چه رانندگی با مشکل مواجه می شوند زیرا رنگ چراغ را تشخیص نمی دهند و حتی ممکن است جان خود را به خطر بیندازند. افراد کور رنگی نیز در نقشه خوانی و خرید و انتخاب لباس و غذا دچار مشکل می شوند که می تواند اثرات روانی مختلفی بر افراد بگذارد.

در آموزش و پرورش دانش آموزان آسیب دیده نمی توانند تصاویر کتاب های درسی خود را به وضوح ببینند و این ممکن است یکی از علل افت تحصیلی و عدم علاقه آنها به مطالعه باشد. مهم ترین مشکل، اعتماد به نفس افراد مبتلا به آن است که به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و باعث می شود افراد از نشان دادن و استفاده از توانایی های خود اجتناب کنند.

وی در ادامه افزود: کوررنگی علاوه بر عوارض فردی، علائم اجتماعی زیادی نیز دارد و این بدان معناست که تشخیص و درمان کوررنگی برای ایمنی و سلامت جامعه بسیار مهم است و از هر 100 کارگر در ایران 8 نفر از این بیماری رنج می برند. بیماری، و اگر در کارهای خود دقت کافی نداشته باشند و به کارهایی بپردازند که برای آنها مناسب نیست، کوررنگی آنها نه تنها برای خود فرد، بلکه برای بقیه افراد کند ایجاد می کند نه، ما باید حمایت های مالی و اقتصادی خانواده و جامعه را فراموش کنیم که می تواند بی نتیجه باشد. رشته مورد علاقه به دلیل کوررنگی این مشکل باعث می شود فرد احساس ناامیدی و در نهایت افسردگی کند.

نجات اذعان داشت: تا چند سال پیش هیچ درمانی برای این بیماری وجود نداشت ژنتیکی وجود نداشت اما در سال های اخیر اقداماتی در زمینه درمان این بیماری انجام شده است. بهترین روش درمانی برای این اختلال، روش. ویرایش ژن (CRISP) jw.org j در این روش از ویروس‌هایی استفاده می‌شود که قسمت‌های آسیب‌دیده ژن را از بین می‌برند و قسمت‌های سالم را جایگزین آن‌ها می‌کنند، به این ترتیب می‌توانند مشکل کوررنگی را به طور ریشه‌ای حل کنند. البته این روش هنوز به عنوان یک درمان عمومی در بین پزشکان مورد استفاده قرار نگرفته است، اما کارهای زیادی روی آن انجام شده است و نتایج تحقیقات آن بسیار امیدوارکننده است که می تواند بیماران را به خصوص در سنین پایین درمان کند.

رستگاری هم سلول درمانی وی از کوررنگی به عنوان یکی دیگر از روش های درمانی یاد کرد. در این روش سلول های مخروطی سالم به شبکیه تزریق می شوند و سلول های سالم تزریق شده جایگزین سلول های آسیب دیده در چشم می شوند. بسیاری از پزشکان از این نوع درمان استفاده می کنند.

او همچنین از روش درمانی دیگری استفاده کرد. لنز اشاره شده است. وی تصریح کرد: در این لنزهای ویژه فیلترهای خاصی وجود دارد که می تواند رنگ های مهم را به افراد مبتلا به کوررنگی نشان دهد. به این ترتیب بیماران به صورت اکتسابی با رنگ ها آشنا می شوند و می توانند خود را وقف برخی از مشاغل مورد علاقه خود کنند که کوررنگی مانع از انجام آن ها شده است.

نجات در پایان تاکید کرد: به هر حال آینده بسیار امیدوارکننده است و با پیشرفت های علمی که در زمینه درمان کوررنگی به دست می آید این مشکل برای بسیاری از افراد به طور کامل حل خواهد شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=340960

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.