افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
3

همه چیز درباره کم کاری تیروئید

  • کد خبر : 339307
همه چیز درباره کم کاری تیروئید

آفتاب نیوز: دکتر ساسان شرقی فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با برنامه «خانه زندگی» رادیو سلامت گفت: تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در قسمت جلوی گردن، پایین حنجره به بالا قرار دارد. ترقوه . تیروئید دو نوع هورمون ترشح می کند که وارد خون شده و باعث متابولیسم سلول های […]

آفتاب نیوز:

دکتر ساسان شرقی فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با برنامه «خانه زندگی» رادیو سلامت گفت: تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در قسمت جلوی گردن، پایین حنجره به بالا قرار دارد. ترقوه . تیروئید دو نوع هورمون ترشح می کند که وارد خون شده و باعث متابولیسم سلول های بدن از جمله پوست، اعصاب و … می شود. هدف اصلی تیروئید تنظیم متابولیسم بدن است. اگر نتوانید آن را به درستی انجام دهید، متابولیسم بدن به طور طبیعی تحت تأثیر قرار می گیرد که به آن کم کاری تیروئید می گویند. یعنی عملکرد تیروئید کاهش می یابد، اما چرا این اتفاق می افتد؟

وی با بیان اینکه ید برای انجام وظیفه تیروئید ضروری است افزود: وقتی ید نباشد موادی تولید نمی شود و کم کاری تیروئید ایجاد می شود. حدود 20 سال پیش در خاورمیانه از جمله ایران نمک سفره یددار شد و خوشبختانه کمبود ید نداریم و کمبود ید در بسیاری از نقاط دنیا ریشه کن شده است. اما با رفع کمبود ید و سایر اقدامات همچنان با شیوع قابل توجهی از کم کاری تیروئید در کشور مواجه هستیم.

شرقی ادامه داد: وقتی کمبود ید در جامعه برطرف شود. نوعی خودایمنی در بدن رخ می دهد، به این معنی که بدن بر علیه خودش عمل می کند. در سراسر جهان، این امر پس از رفع کمبود ید رایج است. در حال حاضر، بیشتر کم کاری تیروئید ناشی از خودایمنی است. بیماری معروف به هاشیموتو ترسناک نیست، اما بیماران را می ترساند. بیماری هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که به غده تیروئید حمله کرده و باعث اختلال در عملکرد آن می شود. یکی دیگر از مواردی که بر کم کاری تیروئید تأثیر می گذارد، کمبود روی است.

این متخصص غدد در پاسخ به این سوال که کم کاری تیروئید در بدن چه می کند، گفت: در موارد خفیف هیچ اتفاقی نمی افتد. معیارهایی برای کم کاری تیروئید خفیف یا شدید وجود دارد. اما کم کاری تیروئید خفیف فایده ای ندارد اما در موارد شدید عواقب جدی دارد. به عنوان مثال باعث عقب ماندگی ذهنی در کودکان و نوزادان می شود. در بزرگسالان باعث افزایش وزن، خواب آلودگی و حتی می تواند باعث نارسایی قلبی شود. بنابراین غربالگری نوزادان در همه جا قانونی و انجام می شود.

وی خواب آلودگی، کسلی و خواب زیاد را یکی از علائم و نشانه های کم کاری تیروئید دانست و مشاهده کرد: فرد دچار کاهش اشتها می شود. اما دلیلش این است که اشتها کم شده، چون بدن متابولیز نمی شود، فرد چاق می شود و چاق می شود. به طور معمول افزایش وزن کمتر از ده کیلو است. وقتی مردم احساس راحتی می کنند، احساس سرما می کنند. ریزش مو، خشکی پوست، یبوست، مشکلات شنوایی و کندی ذهنی از دیگر علائم کم کاری تیروئید هستند. البته این را هم باید بدانیم که کم کاری تیروئید بر خلق و خو تاثیر می گذارد و افراد را بی تاب می کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=339307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.