افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
3

دولت حتی با هزینه تولیدکننده به دنبال مرغ ارزان است

  • کد خبر : 338728
دولت حتی با هزینه تولیدکننده به دنبال مرغ ارزان است

بازار؛ گروه استان ها: صنعت طیور در کشور ما یکی از مهم‌ترین صنایع است و تولید گوشت مرغ به دلیل اینکه یکی از پرمصرف‌ترین پروتئین‌های کشور است برای دولت اهمیت زیادی دارد. بحران اقتصادی و کاهش قدرت خرید در تامین پروتئین مرغ را به یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی کشور تبدیل کرده است و […]

بازار؛ گروه استان ها: صنعت طیور در کشور ما یکی از مهم‌ترین صنایع است و تولید گوشت مرغ به دلیل اینکه یکی از پرمصرف‌ترین پروتئین‌های کشور است برای دولت اهمیت زیادی دارد. بحران اقتصادی و کاهش قدرت خرید در تامین پروتئین مرغ را به یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی کشور تبدیل کرده است و به همین دلیل حساسیت دولت و البته دخالت آن در این صنعت بیشتر است.

علیرغم اهمیت صنعت طیور در تامین امنیت غذایی و تاثیر آن بر اشتغال زایی در کشور، تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه هستند به گونه ای که برخی از بازیگران کوچکتر از رقابت حذف شده اند.

یکی از چالش ها نوسان قیمت مرغ است. با کاهش قیمت این محصول پروتئینی، مرغدار متحمل ضرر مالی می شود و هیچ مسئولی پاسخگو نیست، اما زمانی که به دلیل گلایه و نارضایتی مردم افزایش می یابد، بلافاصله دستگاه های نظارتی وارد عمل می شوند.

تولیدکنندگان کنار گذاشتن قیمت های دستوری توسط دولت و امکان صادرات برنامه ریزی شده را از نیازهای ضروری این صنعت می دانند. برای تشریح بهتر مشکلات این حوزه با «محمود غلامپور» رئیس هیئت مدیره شرکت «ماکیان دارو گلستان» به گفت وگو نشستیم.

* دغدغه اصلی فعالان صنعت طیور چیست؟

طی سالهای اخیر صنعت طیور یکی از صنایعی بوده که بیشترین گردش مالی را داشته است. نگرانی اصلی فعالان آن واقعی نبودن قیمت گوشت مرغ است. وضعیت واقعی این صنعت توضیح داده نمی شود، قیمت گوشت گرم نسبت به گوشت منجمد در کشور بیشتر است زیرا تولید گوشت گرم پایین و کنترل شده است. مدیرانی که در زمینه گوشت مرغ تصمیم می گیرند، برنامه ریزی و اطلاعات کافی ندارند.

هیچکس مسئولیت فرآیند تولید را بر عهده نمی گیرد و مشکل قیمت گذاری سینوسی همیشه در صنعت طیور وجود داشته است. زمانی که قیمت مرغ کاهش می یابد، افت قیمت بسیار زیاد است، اما افزایش اندک در مدت زمان محدودی اتفاق می افتد زیرا مدیران وارد عمل شده و افزایش را متوقف می کنند.

* برخی از مسئولان می پرسند اگر سود نمی کنید چرا هنوز در این صنعت هستید؟

اصرار بر حضور برخی از فعالان این صنعت به این دلیل است که این افراد سابقه طولانی دارند و نمی توانند تولید را کنار بگذارند، بنابراین با وجود مشکلات فراوان مجبور به ادامه کار هستند. در سال های اخیر افراد غیرمتخصصی وارد این صنعت شده اند که سیاست آنها فقط تحویل مرغ ارزان به مردم است و ضرر تولیدکننده را در نظر نمی گیرند.

در برخی کشورها مانند کانادا افرادی که سرمایه دار هستند نمی توانند وارد این صنعت شوند، افراد باید در کنار سرمایه مالی تجربه داشته باشند اما متاسفانه در کشور ما هرکسی که توانایی مالی داشته باشد به راحتی می تواند وارد این صنعت شود.

* یکی از خواسته های صنعت طیور صادرات است. این تم چقدر مفید است؟

گاهی مرغداران قصد صادرات دارند، تمام مراحل اداری را طی می کنند و قرارداد می بندند، اما ناگهان قیمت مرغ افزایش می یابد، صادرات متوقف می شود و این مشکل خسارت زیادی به مرغداران وارد می کند، در حالی که کشورهایی مانند ترکیه و برزیل خود را وقف کرده اند. . بخشی از زنجیره تولیدی آن برای صادرات.

این اتفاق می تواند در کشور ما نیز رخ دهد و برخی از واحدهای تولیدی فقط در حوزه صادرات فعالیت می کنند و شرکت مورد نظر دیگر وارد بازار داخلی نمی شود. اما حقیقت این است که در کشور ما هنوز مشکلات صادرات برطرف نشده و با نوسانات، بازار آن مدام با مشکل مواجه است.

پیشنهاد من به دولت جدید این است که یک برنامه صادرات مستمر ایجاد کند و مدیرانی فعال و فعال را برای حل مشکلات مرغداران تعیین کند.

مشکل اصلی کشور ما این است که برنامه ریزی و چشم انداز صادراتی وجود ندارد. با توجه به تولید مرغ زنده در ولایات مرزی، افغانستان ممکن است بازار خوبی برای صادرات مرغ زنده باشد.

پیشنهاد من به دولت جدید این است که یک برنامه صادرات مستمر ایجاد کند و مدیرانی فعال و فعال را برای حل مشکلات مرغداران تعیین کند.

* چالش های زیادی در مورد نژاد آرین مطرح می شود. آیا آسیب آنها به تولید واقعی است؟

هر مرغدار در هر دوره باید مقدار مشخصی از تولید خود را به پرورش نژاد آرین اختصاص دهد، اما از آنجایی که پرورش این نژاد برای پرورش دهندگان سودی ندارد، برخی از مرغداران دو برابر پول این نژاد را برای مرغ می پردازند. . تولید کننده و به جای تولید جوجه یکروزه آرین، تخم مرغ خام را روانه بازار می کنند و به جای تولید نژاد آرین، نژاد راس را تولید می کنند، اما همچنان در آمارها، نژاد آرین 50 درصد تولید کشور ذکر شده است. آمار واقعی نیست

دولت به دنبال مرغ ارزان قیمت حتی به قیمت هزینه تولید کننده آرین آمار واقعی نیست.

* چرا با این همه تلاش نافرجام دولت در قیمت گذاری همچنان بر سیاست های قبلی پافشاری می کنند؟

چون اقتصاد آزاد نداریم، هرکس وارد این صنعت شود دوباره با همان مشکلات مواجه می شویم. گاهی نامزدهای ریاست جمهوری به مردم شعارها و وعده هایی می دهند که خارج از توان سیاسی و اجرایی آنهاست. به عنوان مثال برخی از کاندیداها شعار می دادند که گوشت را ارزان می کنند در حالی که این یک سیاست در بحث بزرگ است و به این راحتی ها نیست و در حوزه اجرایی رئیس جمهور نیست.

سرانه مصرف گوشت و ماهی به اندازه گوشت مرغ نیست. مرغ و تخم مرغ غذاهایی هستند که در اکثر طبقات موجود است. با توجه به گرانی سایر گوشت ها، مصرف گوشت مرغ در سال های اخیر افزایش یافته است.

در صنعت طیور، از تولید تا فروش، اهرم فشار و قوانین اجباری حاکم است. برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، فرصت‌ها و تهدیدها را ایجاد می‌کند، اما تعداد تهدیدها از فرصت‌ها بیشتر است.

مشکل اصلی کشور ما این است که تلاش می کنیم تولیدکننده کار کند و قیمت ها پایین باشد و سازوکار عرضه و تقاضا را قبول نداریم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=338728

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.