با عرضه سری آیفون 15 توسط اپل، پشتیبانی از بازی های AAA یکی از نکات برجسته ای بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. بازی های موبایل همیشه به عنوان یک نسخه ساده تر و کوچکتر از بازی های کنسول و رایانه شخصی دیده می شود. با این حال، به نظر می رسد که این شکاف به سرعت در حال بسته شدن است. حدود یک سال از این ارائه می گذرد و از آن زمان تاکنون چندین عنوان جدید AAA برای دستگاه های موبایل منتشر شده است. اما این بازیهای باکیفیت همچنان در دستگاههایی مانند گوشیهای هوشمند و تبلتها کمی بد به نظر میرسند.
توضیح: بازی های AAA بازی های بزرگ و سطح بالایی هستند که اغلب با هزینه های تولید هنگفتی ساخته و منتشر می شوند.
1- تفاوت در سبک بازی
یکی از دلایل اصلی موفقیت بازی های موبایل دسترسی آسان و امکان تجربه آنها در هر کجا و در هر شرایطی است. شروع یک بازی با تلفن همراه به سادگی برداشتن گوشی و لمس یک دکمه است. اما این روند برای بازی های AAA چندان ساده نیست. البته بازی هایی مانند COD Mobile و PUBG Mobile بازیکنان حرفه ای خود را دارند که به کنترل های کوچک روی صفحه نمایش گوشی های موبایل عادت کرده اند و بسیار خوب با آن ها کار می کنند، اما تجربه غرق شدن در دنیای بازی های کنسولی و رایانه شخصی نیست. . اغلب در تلفن های همراه دیده می شود.
استودیوهای بازی AAA و توسعه دهندگان سال ها صرف ایجاد دنیایی وسیع و دقیق می کنند. اما بازیکنان می توانند بسیاری از این جزئیات ظریف را از دست بدهند و اصلا متوجه آنها نشوند. این امر به ویژه در مورد بازی های موبایل صادق است و از آنجایی که بسیاری از بازیکنان فقط گهگاه بازی های محبوب موبایل را برای چند دقیقه انجام می دهند، تجربه طولانی و همه جانبه ای نخواهند داشت و از عمق کاری که توسعه دهندگان انجام داده اند قدردانی نخواهند کرد. این عدم توجه به جزئیات بازی به این معنی است که بازی های AAA در گوشی های هوشمند فروش چندانی ندارند و در نتیجه توسعه دهندگان علاقه ای به فعالیت در این پلتفرم ندارند.
2- محدودیت های سخت افزاری
عملکرد گوشی های هوشمند این روزها به شدت بهبود یافته است و این که برخی از بازی های AAA می توانند روی دستگاه های تلفن همراه اجرا شوند بسیار چشمگیر است. با این حال، این دستگاه ها همچنان از نظر قدرت پردازش و قابلیت های گرافیکی از رایانه های شخصی و کنسول ها عقب هستند. بازیهای بهینهسازی شده برای دستگاههای تلفن همراه باید کیفیت بصری خود را قربانی کنند تا نرخ فریم قابل قبولی داشته باشند.
این را میتوان در بازیهایی مانند Assassin’s Creed Mirage و Resident Evil که بر روی دستگاههای اندرویدی iPhone 15 Pro اجرا میکنند، مشاهده کرد که تنها نسخههای قدیمیتر بازیهای AAA را اجرا میکنند و هیچ یک از این بازیهای جدید برای آنها منتشر نشده است. بنابراین اگر جدیدترین و بهترین آیفون را نداشته باشید، این بازی های سنگین از دسترس خارج خواهند شد. توسعه دهندگان باید بسیاری از جنبه های این بازی ها را کاهش دهند، اما هنوز هم بسیار بزرگتر از بازی های معمولی موبایل هستند.
3- هیچکس بازی های AAA روی موبایل نمیخرد!
بازار بازی های موبایلی به شدت تحت سلطه مدل کسب و کار freemium است (بازی هایی که به صورت رایگان منتشر شده اند و بازیکنان را به خرید آیتم های درون بازی یا ارتقاء تشویق می کند) که حتی در بازی های رایانه شخصی و کنسول های مبتنی بر سرویس نیز محبوب شده است. به عبارت دیگر، بازی های موبایل رایگان هستند، اما شرکت ها از طریق خرید درون بازی درآمد کسب می کنند. این خریدها را می توان به صورت لوت باکس یا خرید مستقیم دیجیتال انجام داد. اما بازی های AAA معمولا قیمت های اولیه بالایی دارند.
به عنوان مثال، Resident Evil Village با قیمت کمتر از 15.99 دلار در دسترس است. در همین حال، Assassin’s Creed Mirage با قیمت 49.99 دلار به فروش می رسد. این بازیها چرخه توسعه طولانی و پرهزینهای داشتند، اما گیمرهای موبایل حاضر نیستند حتی بدون امتحان کردن بازی، آنقدر هزینه بپردازند. گزارش هایی حاکی از آن است که عرضه بازی های AAA برای گوشی های موبایل چندان موفقیت آمیز نبوده و تنها چند هزار نسخه از این بازی ها به فروش رسیده است. عناوین AAA موجود در پلتفرم موبایل نیز کم هستند، زیرا انتقال بازیهای موبایل هزینههای اضافی را برای استودیوها و ناشران دارد.
نتیجه گیری
گوشیهای هوشمند و تبلتها به دستگاههای فوقالعاده قدرتمندی تبدیل شدهاند، اما همچنان با چالشهای بزرگی در ارائه یک تجربه واقعی بازی AAA روبرو هستند. تلاش های اخیر اپل در این زمینه گامی در مسیر درست است، اما آنها تازه شروع هستند. محدودیتهای سختافزاری، تفاوتها در گیمپلی و مدلهای کسبوکار هنوز نیاز به بررسی و بهبود دارند و ممکن است چند سال دیگر برای تجربه کاملتر از عناوین AAA در گوشیهای هوشمند صبر کنیم.