افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
2

مسئولان باید بازیگر رویدادها باشند نه تماشاگر.

  • کد خبر : 338026
مسئولان باید بازیگر رویدادها باشند نه تماشاگر.

سفیر پیشین ایران در تاجیکستان با اشاره به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر رسیدگی فعالانه به تحولات جهانی و منطقه ای گفت: سیاستمداران، تصمیم گیران، تصمیم گیران و مدیران کشور این کار را نمی کنند بلکه باید فقط از حوادث جهان و جهان آگاه باشند. منطقه، اما باید خالق یا شکل دهنده اخبار مربوط به […]

سفیر پیشین ایران در تاجیکستان با اشاره به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر رسیدگی فعالانه به تحولات جهانی و منطقه ای گفت: سیاستمداران، تصمیم گیران، تصمیم گیران و مدیران کشور این کار را نمی کنند بلکه باید فقط از حوادث جهان و جهان آگاه باشند. منطقه، اما باید خالق یا شکل دهنده اخبار مربوط به این رویدادها نیز باشند.

تحکیم روابط با همسایگان و اتخاذ دیپلماسی فعال منطقه ای از اصلی ترین محورهایی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان سیاست خارجی بر آن تاکید دارند.

این موضوع بار دیگر در قانون چهاردهم اجرایی به آن اشاره شد و یکی از محورهای مرتبط با حوزه سیاست خارجی بود که به عنوان اولویت رئیس جمهور و دولت جدید نیز مطرح شد.

بر این اساس، رسانه KHAMENEI.IR در گفت و گو با سید رسول موسوی، دیپلمات ارشد و سفیر سابق ایران در تاجیکستان، به اهمیت اتخاذ دیپلماسی فعال و اولویت های سیاست خارجی دولت جدید پرداخته است.

رهبر معظم انقلاب در چهاردهمین مراسم اجرایی در حوزه سیاست خارجی بیان کردند که پاسخ کشور به امواج و رویدادهای جهانی و به ویژه منطقه ای باید فعال و موثر باشد. توضیح شما برای فعال و موثر بودن چیست و چرا در اینجا بر حوزه منطقه ای تاکید کردید؟

موسوی: امروزه اتفاقات جهانی با سرعت بسیار بالایی رخ می دهد، اخباری که درباره یک موضوع می شنویم در مدت کوتاهی ارزش خبری خود را از دست می دهند و تبدیل به اخبار قدیمی و سوخته می شوند که باید در آرشیو جستجو کرد. در چنین شرایطی، اگر کسی از اخبار رویدادهای جهانی مطلع نباشد، نمی تواند جایگاه خود را در این دنیا مشخص کند. حال اگر این فرد یک فرد عادی نباشد و در سیستم سیاسی-اداری کشورش جایگاهی داشته باشد، بی اطلاعی از اخبار پیرامون او باعث آسیب به ساختاری می شود که آن فرد در آن مسئولیت دارد.

آگاهی از آخرین رویدادها برای هر فرد آگاه در زندگی شخصی ضروری است و اگر این فرد در نهاد یا ساختاری مسئولیتی داشته باشد، این نیاز به آگاهی از رویدادها تا حدی دوچندان می شود که ناآگاهی یا عدم آگاهی وی از محیط زیست. . اتفاقات باعث می شود که او اعتبار خود را در محیط کاری و اجتماعی از دست بدهد.

آگاهی از اخبار و رویدادها، امری ضروری و واجب برای هر شخصیت اجتماعی، به دو صورت فعال و غیرفعال می تواند خود را نشان دهد. نقش بازی آنها در فرآیند تحولات شکل می گیرد. این موضوع شبیه به نقش بازیکنان در یک مسابقه ورزشی با نقش تماشاگران در آن مسابقه است. در یک مسابقه ورزشی ممکن است اطلاعات مشابهی بین بازیکنان و تماشاگران وجود داشته باشد، اما نقش بازیکنان در شکل دادن به رویدادها اساسا با نقش تماشاگران متفاوت است. در عرصه سیاست، تفاوت ایفای نقش فعال در رویدادها با ناظر رویدادها، شبیه به ایفای نقش بازیگران در یک مسابقه ورزشی و تماشاگر بودن آن مسابقه است.

لذا وقتی رهبر انقلاب از پرداختن فعال به رویدادهای جهانی و منطقه ای صحبت می کنند، تأکید می کنند که در دنیای امروز باید بازیگر بود نه تماشاگر. بنابراین سیاستمداران، تصمیم گیران، تصمیم گیران و مدیران کشور نه تنها باید از تحولات جهان و منطقه آگاه باشند، بلکه باید مبدع یا شکل دهنده اخبار این تحولات باشند که می تواند مفید واقع شود. برای آینده کشور

وی همچنین به اتفاقات و پیشرفت های علمی در زمینه هوش مصنوعی و… در جهان اشاره کرد و خواستار رویکرد فعال سیاست خارجی در این زمینه شد. چه رابطه ای بین این عناصر وجود دارد؟

موسوی: اگر به سوابق و تاریخچه بیانات رهبر انقلاب دقت کنید، متوجه می شوید که معظم له سی سال پیش بر سه حوزه علوم هسته ای، نانوتکنولوژی و سلول های بنیادی و چیستی تاکید فراوان داشتند. امروز ما از برکت هدایت دقیق او در سی سال پیش است. امروز در سه حوزه کشور ما کارهای مهمی برای برنامه ریزی وجود دارد. توجه کشور به فناوری های پیشرفته مانند فضای هوایی، یکی دیگر از موارد توجه آنها به حوزه دانش جدید است و امروز که می بینیم موضوع هوش مصنوعی را مطرح می کنند، باید اذعان کنیم که موضوع بسیار مهمی را برجسته کرده اند. و کشور ما نیاز اساسی به ورود دارد. این زمینه را دارد.

اگر رهبر انقلاب سی سال پیش دانش هسته‌ای، فناوری نانو و سلول‌های بنیادی را مطرح نمی‌کردند و می‌خواستیم از همین الان شروع کنیم، نه تنها سی سال عقب می‌افتیم، بلکه سرعت پیشرفت دانش به حدی است که می‌داشتیم. خیلی دور افتاده . پشت سر حوزه هوش مصنوعی هم همینطور است، امروز هم اگر با تمام امکانات شروع کنیم باز هم عقب هستیم. امیدواریم اشاره راهبردی رهبر انقلاب به این حوزه موجب بسیج جدی سازمان ها و نهادهای مسئول شود.

هر حادثه ای رخ می دهد، ما باید موضع خود را واضح، قوی و متین بیان کنیم. آیا در گذشته نمونه هایی از نقض آن وجود داشته است؟

موسوی: بیان صریح و شفاف مواضع رسمی کشور از سوی مراجع و نهادهای مسئول نشان از قدرت و نفوذ کشور دارد.

به طور کلی، مواضع میانجی و غیرشفاف توسط کشورهایی اتخاذ می شود که به قدرت و نفوذ خود اعتماد ندارند و یا اطلاعات دقیقی از رویدادها ندارند که نشانه ضعف کشورها خواهد بود.

البته باید توجه داشت که علاوه بر ویژگی صراحت، شفافیت و استحکام در بیان مواضع، ویژگی متانت را نیز بیان می کنند که عنصر بسیار مهمی در بیان مواضع به شمار می رود.

باید پذیرفت که گاهی مواضع غیرکلامی در مورد موضوعات راهبردی مانند حقوق هسته ای، مسائل منطقه ای مانند نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش در سوریه و یا مقابله مستقیم با سیاست های خصمانه آمریکا اتخاذ می شد. ایالات. دولت هایی که با مواضع حکیمانه رهبر انقلاب اصلاح شد.

اولویت همسایگان و روابط خارجی با آنها برای چندمین بار و این بار توسط رهبر معظم انقلاب در مراسم اعدام مورد تاکید قرار گرفت. ابعاد، آثار و راهکارهای تقویت این موضوع را برای ما توضیح دهید.

موسوی: سیاست همسایگی یکی از راهبردهای اساسی کشور نه تنها در سیاست خارجی، بلکه در جهت گیری کلان کشور است. به عنوان مثال، اتصال جاده ها، راه آهن، خطوط انتقال نفت، گاز و برق، مدیریت آب، مسائل زیست محیطی و بسیاری از زمینه های دیگر از موضوعات حیاتی است که باید در میدان و در میدان عمل با همسایگان مورد توجه قرار گیرد و اهمیت سیاست همسایگی را نمی توان صرفاً به صورت سیاسی بیان کرد.

امروزه این بحث که توسعه یک موضوع منطقه ای است و کشوری نمی تواند در یک منطقه عقب مانده به تنهایی مسیر توسعه را طی کند، بحث ثابت و نادرستی تلقی می شود.

تاکیدات مکرر رهبر انقلاب بر اهمیت سیاست همسایگی و همکاری با همسایگان صرفاً یک بیانیه سیاسی نیست، بلکه تاکید بر پیوند راهبردها و سیاست های کلان کشور در حوزه توسعه و رشد کشور با همسایگان است . به عبارت دیگر، اجرای سیاست همسایگی و همکاری با همسایگان نه تنها یک موضوع سیاست خارجی، بلکه یک موضوع راهبردی و کلان برای همه نهادهای کشور است.

اگر امکان دارد تقویت روابط با کشورهایی که می توانند زمینه دیپلماسی را برای ما آفریقایی ها گسترش دهند عینی و با مثال توضیح دهید.

موسوی: ژئوپلیتیک کشور ما به گونه ای است که ایران را در طول تاریخ به یک کشور جهانی تبدیل کرده است. هیچ تغییر عمده ای در جهان رخ نداده است مگر اینکه کشور ما به نوعی درگیر آن باشد.

کشور ما چه در دوران پیش از اسلام و چه پس از اسلام در مسیر تحولات بزرگ قرار گرفته است و کشوری با این ویژگی ها نمی تواند کشوری منزوی و محدود به منطقه خود باشد و کشوری با ابعاد فرامنطقه ای نیز خواهد بود. و سیاست خارجی بین المللی و زمانی که کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران باید به دستور تاریخ و ژئوپلیتیک یک کشور بین المللی باشد. شما باید یک سیاست خارجی بین المللی چند سطحی داشته باشید و در عین حال با محیط خارج از منطقه خود تعامل جدی داشته باشید و اگر آن سیاست را نداشته باشید با مشکل امنیتی مواجه خواهید شد.

داشتن روابط خوب با سیاست های فرامنطقه ای و سیاست های بین المللی که معادلات قدرت در جهان را تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند امنیت ملی کشور را ارتقا بخشد و قابلیت های جدیدی را برای توسعه ملی کشور فراهم کند.

رهبر انقلاب در مراسم اجرا، بحث تحکیم روابط با اروپایی ها را از زاویه ای جدید مطرح کردند و گفتند: اینطور نیست که بگوییم با برخی کشورها مثلاً کشورهای اروپایی برای مخالفت و دشمنی داریم که من این کار را کردم. ذکر نشدن در میان اولویت ها؛ نه دلیل اینکه کشورهای اروپایی را در اولویت قرار نمی دهم این است که آنها سال ها با ما رفتار خوبی نداشتند. آنها رفتار خوبی با ما نداشتند. در مورد تحریم، در مورد نفت در چند مورد… لطفا در مورد این موضوع و بحث روابط با کشورهای اروپایی برای ما توضیح دهید.

موسوی: در پاسخ به این سوال، اجازه دهید به تاریخ کشورمان رجوع کنیم و رابطه با اروپا را فقط به دوران جمهوری اسلامی ایران یا حوادث سال های اخیر محدود کنیم و تصور نکنیم که امروز چه می گذرد. در کشور ما رابطه این کشور با اروپا تنها چند اتفاق ساده یا مهم در روابط محدود است.

متأسفانه با مروری ساده بر تاریخ کشورمان متوجه نقش منفی قدرت های بزرگ اروپایی در مداخله علیه منافع ملی خود شده ایم و بارها مردم کشورمان علیه دخالت آنها در امور کشور قیام کرده اند.

مردم ما همواره به موضوع دخالت های او در مقابل دبیرکل بی اعتنا بوده اند، اما سیاست های غلط وی ادامه داشته است.

آنها سیاست های اشتباهی هستند که موضوع اولویت نداشتن رابطه با آنها را مطرح می کنند.

بدیهی است که اگر این کشورهای اروپایی صادقانه تاریخ روابط کشورشان با ما را مطالعه کنند به سیاست های اشتباه خود پی خواهند برد و در صورت اصلاح این سیاست ها قطعا روابط خوبی بین ایران و این کشورها برقرار خواهد شد.

مطالعه تاریخ پر فراز و نشیب روابط ما با کشورهای اروپایی تایید خوبی بر این واقعیت است که هر زمان این کشورها منافع مردم ما را در نظر گرفته اند، ما باید با آنها رابطه خوبی داشته باشیم و هر زمان که اقداماتی علیه آنها انجام داده اند. منافع مردم ما باید با این سیاست ها مقابله کنیم./khamenei.ir.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=338026

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.