افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

مقصر اصلی عدم تعادل برق در ایران چیست؟

  • کد خبر : 337892
مقصر اصلی عدم تعادل برق در ایران چیست؟

خاموشی در سراسر ایران به دلیل عدم تعادل 17 هزار مگاوات برق آفتاب نیوز: از 15 ژوئن تا 15 سپتامبر، به دلیل عدم تعادل 17000 مگاوات، محدودیت های برق برای تامین برق پایدار در نظر گرفته شد. همچنین با افزایش دما در هفته های اخیر مصرف برق از مرز 80 هزار مگاوات گذشت. البته حسنعلی […]

خاموشی در سراسر ایران به دلیل عدم تعادل 17 هزار مگاوات برق

آفتاب نیوز:

از 15 ژوئن تا 15 سپتامبر، به دلیل عدم تعادل 17000 مگاوات، محدودیت های برق برای تامین برق پایدار در نظر گرفته شد. همچنین با افزایش دما در هفته های اخیر مصرف برق از مرز 80 هزار مگاوات گذشت. البته حسنعلی تقی زاده لنده، رئیس هیئت مدیره اتحادیه برق معتقد است که در سال 1414 میزان عدم تعادل برق به 37 درصد خواهد رسید. این میزان کمبود برق شامل یک سوم تقاضای برق است. این سطح از نارضایتی بسیار خطرناک است.

در نتیجه فرسودگی خطوط شبکه های توزیع و تولید برق را می توان یکی از دلایل عدم تعادل برق دانست، زیرا منجر به افزایش حوادث برقی و در نتیجه کاهش راندمان می شود. به عنوان مثال، نیروگاهی که بیش از 40 سال از عمر آن می گذرد، برای تعمیرات اضطراری در ساعات اوج مصرف خاموش می شود و باعث کاهش تولید و فشار بر شبکه برق کشور می شود.

همچنین طبق آمار موجود، حدود 20 درصد از ظرفیت پست های شبکه تمام شده و عمر مفید آن بیش از 30 سال است. 15.3 درصد بیش از 35 سال عمر مفید دارند و با افزایش مصرف برق این پست های فرسوده دچار حوادث ناگهانی شده و از مدار تولید خارج می شوند.

از سوی دیگر، خطوط انتقال برق که انرژی تولید شده توسط نیروگاه را به مناطق شهری و صنعتی منتقل می کنند، با دو مشکل جدی مواجه هستند: عمر مفید طولانی و ظرفیت ناکافی خطوط.

بر اساس آمارهای منتشر شده، ۲۹ درصد از عمر مفید خطوط انتقال برق بیش از ۲۰ سال و ۲۱.۴ درصد از آنها بیش از ۳۵ سال عمر دارند. یعنی خطوط انتقال برق نیاز به نوسازی و بازسازی دارند که به تنهایی امکان پذیر نیست. بخش دولتی به دلیل اینکه نیازمند سرمایه گذاری های کلان است، اما متأسفانه چندین سال است که بخش خصوصی صلاحیت سرمایه گذاری در این بخش را نشان نداده است.

لزوم توجه به انرژی های تجدیدپذیر

همانطور که حسنعلی تقی زاده، رئیس هیئت مدیره اتحادیه برق می گوید: در حالی که از 31 هزار مگاوات، 11 هزار مگاوات مربوط به نیروگاه های تجدیدپذیر است و با توجه به راندمان پایین نیروگاه های تجدیدپذیر، در مجموع 22 هزار مگاوات در واقع به نیروگاه های تجدیدپذیر می رسد. در حالی که تا پایان برنامه هفتم باید حداقل 35 هزار مگاوات نیروگاه ساخته شود. اگر این نیروگاه ساخته شود، عدم تعادل انرژی همچنان 17 هزار مگاوات خواهد بود. مگر اینکه در طول ساخت نیروگاه حداقل 15000 مگاوات نیروگاه ساخته شود.

به گفته وی، برای احداث نیروگاه 35 هزار مگاواتی و اجرای برنامه هفتم توسعه و البته رفع عدم تعادل برق، 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری در مدت 5 سال نیاز است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه برق می گوید: کمبود برق در سال گذشته باعث تلفات 100 همات شد و این تلفات امسال به 150 همات می رسد که معادل هزینه ساخت یک نیروگاه 5000 مگاواتی است. .

از این گزارش پیشنهاداتی ارائه شده است که در کوتاه مدت و محدود به زمان باقیمانده در دوره پیک مصرف قابل اجرا می باشد، از جمله افزایش مشارکت مشترکان خرد به ویژه مشترکان داخلی، افزایش اختیارات استانداری ها برای مدیریت مصرف. و تغییر برنامه کاری که هر کدام عواقبی دارد. به نظر می رسد دولت باید زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این بخش فراهم کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=337892

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.