افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
3

باید جلوی رشد فزاینده قیمت ها گرفته شود.

  • کد خبر : 337009
باید جلوی رشد فزاینده قیمت ها گرفته شود.

به گزارش بازار، علی حسین شهریور دبیرکل خانه تعاون ایران گفت: روند افزایشی قیمت کالاها و خدمات به ویژه در سال های اخیر به یکی از چالش های جدی اقتصادی تبدیل شده است. وی افزود: این افزایش قیمت نه تنها بر قدرت خرید مردم تاثیر منفی گذاشته، بلکه به بی ثباتی اقتصادی و اجتماعی دامن […]

به گزارش بازار، علی حسین شهریور دبیرکل خانه تعاون ایران گفت: روند افزایشی قیمت کالاها و خدمات به ویژه در سال های اخیر به یکی از چالش های جدی اقتصادی تبدیل شده است.

وی افزود: این افزایش قیمت نه تنها بر قدرت خرید مردم تاثیر منفی گذاشته، بلکه به بی ثباتی اقتصادی و اجتماعی دامن زده است.

شهریور با بیان اینکه بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران از سال 1398 تا 1402، نرخ تورم سالانه همواره بالای 40 درصد در نوسان بوده است، گفت: بر اساس آمار مرکز آمار ایران، قدرت خرید خانوارها در سال های اخیر کاهش یافته است و این امر به ویژه در گروه های کم درآمد مشهود است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش ها قیمت برخی از محصولات اساسی مانند برنج، روغن و گوشت قرمز طی یک سال بیش از 100 درصد افزایش داشته است. این افزایش قیمت فشار زیادی را بر اقشار مختلف جامعه وارد کرده است.

دبیرکل خانه تعاون ایران تصریح کرد: در سال های 1401 و 1402 قیمت اجاره بها به ترتیب 44 و 52 درصد افزایش یافت که از زمان ثبت شاخص قیمت اجاره بها در تاریخ اقتصادی ایران بی سابقه بوده است. وی گفت: قیمت سرب افزایش می یابد. به بی ثباتی اقتصادی ثبات قیمت برای جذب سرمایه گذاری و رشد اقتصادی ضروری است.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشترین اثرات افزایش قیمت در گروه های کم درآمد رخ می دهد، جلوگیری از این روند به کاهش فقر و نابرابری اجتماعی کمک می کند.

شهریور با بیان اینکه کنترل قیمت منجر به افزایش رضایت عمومی و کاهش نارضایتی اجتماعی می شود، گفت: یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت ها رشد نقدینگی بدون پشتوانه است؛ دولت باید با اتخاذ مناسب از رشد بی رویه نقدینگی جلوگیری کند. سیاست های پولی

وی ادامه داد: حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کاهش وابستگی به واردات می تواند به کنترل قیمت ها کمک کند. این امر مستلزم تسهیل شرایط تولید، کاهش مالیات و ارائه خدمات بانکی کافی است.

دبیرکل اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: ایجاد شفافیت در بازارها و جلوگیری از احتکار و واسطه گری می تواند به کنترل قیمت ها کمک کند. نظارت دقیق بر بازارها و معرفی سیستم های آنلاین برای نظارت بر قیمت ها می تواند موثر باشد.

وی افزود: توزیع عادلانه منابع و یارانه ها بین اقشار مختلف جامعه به کاهش فشار مالی بر خانوارهای کم درآمد کمک می کند.

شهریور با بیان اینکه سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک باعث کاهش هزینه های تولید و توزیع و کنترل قیمت ها می شود، اذعان داشت: همکاری با بخش خصوصی و تعاونی برای شناسایی مشکلات و چالش های موجود در بازار و یافتن راه حل های موثر می تواند به کنترل قیمت ها کمک کند.

وی ادامه داد: جلوگیری از روند افزایشی قیمت کالاها و خدمات در ایران نیازمند اتخاذ سیاست های اقتصادی جامع و هماهنگ است. با کنترل نقدینگی، تقویت تولید ملی، ایجاد شفافیت در بازارها و توزیع عادلانه منابع می توان به کاهش تورم و حفظ ثبات اقتصادی کمک کرد که نه تنها به نفع اقتصاد کشور است، بلکه موجب بهبود وضعیت مردم می شود. شرایط زندگی .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=337009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.