افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
2

اولین سخنان عراقچی درباره مدیریت تنش با آمریکا و روابط با اروپا

  • کد خبر : 336689
اولین سخنان عراقچی درباره مدیریت تنش با آمریکا و روابط با اروپا

صفحه اقتصادی – سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جدید ایران در اولین مصاحبه اختصاصی خود پس از دریافت رای اعتماد از مجلس، گفت: وزارت متبوعش روابط تهران و توکیو را در همه ابعاد بر اساس نقشه راه جامع مبتنی بر شناخت عمیق وی از ژاپن تقویت خواهد کرد. و با توکیو برای رسیدگی مشترک […]


صفحه اقتصادی –

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جدید ایران در اولین مصاحبه اختصاصی خود پس از دریافت رای اعتماد از مجلس، گفت: وزارت متبوعش روابط تهران و توکیو را در همه ابعاد بر اساس نقشه راه جامع مبتنی بر شناخت عمیق وی از ژاپن تقویت خواهد کرد. و با توکیو برای رسیدگی مشترک به بحران در منطقه همکاری خواهد کرد.

سفیر سابق ایران در ژاپن به کیودو نیوز گفت: من توانایی ها و توانایی های ژاپن را می شناسم. ژاپن ممکن است جایگاه بیشتری در بخش انرژی، نفت و اقتصاد ایران داشته باشد.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ایران از شرکت های ژاپنی علاقه مند به فعالیت در حوزه نفت و انرژی استقبال خواهد کرد، گفت: ژاپن می تواند به میادین نفتی ایران بازگردد و به توسعه تولید نفت خود کمک کند.

به دلیل صدها تحریم یکجانبه بر اقتصاد ایران، از جمله بانکی و تجاری، که توسط دولت آمریکا در دهه گذشته برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال شده است، ژاپن مجبور به ترک بازار ایران شده است.

عراقچی معتقد است که ایران و ژاپن با قابلیت‌های متمایز و در عین حال مکمل خود، پتانسیل زیادی برای ایجاد یک مشارکت سودمند و پایدار در سراسر آسیا دارند.

وی گفت: از این نظر گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و ژاپن یک گزینه طبیعی و منطقی تلقی می شود. ما پیش بینی می کنیم که این همکاری ها در مسیر همکاری های مثمر ثمر ادامه یابد.

عراقچی به اولویت های سیاست خارجی ایران در آینده پرداخت و بر “موقعیت برجسته” ژاپن تاکید کرد: دولت جدید توسعه روابط با شرق آسیا را به عنوان یک هدف اصلی می بیند.

وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح راهبرد خود برای تقویت روابط با ژاپن در شرایط تحریم های آمریکا که مانع روابط عادی با جهان است، گفت: در مواجهه با بلاتکلیفی های جهانی و تحولات سریع، باید زمینه جدیدی برای اقتصاد و بازرگانی ایجاد شود. همکاری

وی بیان کرد: باید موانعی را که مانع از منافع متقابل می شود عبور کنیم و نیازهای حیاتی خود را در اولویت قرار دهیم. با ارزیابی جامع چشم‌انداز کنونی، می‌توانیم مشارکت سازنده‌ای برای ارتقای پیشرفت و رفاه ملت‌ها ایجاد کنیم.

عراقچی در خصوص ابتکارات ژاپن در رابطه با روابط تهران و واشنگتن در سال 2019 گفت: ایران و ژاپن پیوندی ایجاد کرده اند که ویژگی آن دوستی، درک متقابل، احترام و اعتماد است. رهبران هر دو ملت قدردان این پایه ناگسستنی هستند.

وی گفت: این امر به ایران و ژاپن اجازه می دهد تا با روحیه سازنده و خوش بینی مشترک به چالش های جهانی و منطقه ای بپردازند. من می گویم که همیشه جا برای مشارکت در ابتکارات وجود دارد.

عراقچی که به دلیل روابط دوستانه با ژاپن شناخته می شود، از سال 2008 تا 2011 سفیر ایران در ژاپن بود و نقش مهمی در سفر شینزو آبه نخست وزیر فقید ژاپن به تهران در سال 2019 داشت.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: وزارت امور خارجه ایران به عنوان گامی قاطع در جهت رفع تحریم های اقتصادی علیه ایران و بازگرداندن آن به روابط تجاری عادی در جامعه جهانی، به دنبال مدیریت تنش با واشنگتن و احیای روابط با کشورهای اروپایی خواهد بود، اما به شرطی که آنها «رویکرد خصمانه» خود را کنار بگذارند و تلاش کنند تا توافق هسته ای 2015 را احیا کنند و تحریم ها را لغو کنند.

عراقچی خاطرنشان کرد: در سخنرانی سیاست خارجی خود در شورای اسلامی بر هدف ظریف رفع تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه با مذاکرات جدی، متمرکز و برنامه‌ریزی‌شده با رعایت اصول اساسی ملت تاکید کردم.

عراقچی، یک دیپلمات کهنه کار که به عنوان سفیر در فنلاند و استونی نیز فعالیت می کرد، به عنوان معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران، نقشی حیاتی در نهایی کردن توافق هسته ای 2015 ایفا کرد. در سال 2021، حسن روحانی، رئیس جمهور وقت، او را به عنوان مذاکره کننده ارشد ایران منصوب کرد تا مذاکرات با هدف احیای توافق هسته ای را که رسما به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می شود، هدایت کند.



آیا این خبر برای شما مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای دادن به و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=336689

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.