افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
3

واردات زغال سنگ با وجود ذخایر بالا در کشور!

  • کد خبر : 336278
واردات زغال سنگ با وجود ذخایر بالا در کشور!

آفتاب نیوز: یک فعال معدنی گفت: برخی برای سوخت واحدهای کک سازی زغال سنگ وارد می کنند. این در حالی است که قیمت زغال سنگ وارداتی بیش از سه برابر زغال سنگ داخلی است و این مشکل باعث خروج ارز از کشور، تاخیر در طرح های توسعه معادن زغال سنگ کشور و در نتیجه کاهش […]

آفتاب نیوز:

یک فعال معدنی گفت: برخی برای سوخت واحدهای کک سازی زغال سنگ وارد می کنند. این در حالی است که قیمت زغال سنگ وارداتی بیش از سه برابر زغال سنگ داخلی است و این مشکل باعث خروج ارز از کشور، تاخیر در طرح های توسعه معادن زغال سنگ کشور و در نتیجه کاهش می شود. . در تولید

سید عزیز مجیدی بیان کرد: مهمترین چالش فعالان این صنعت عدم تناسب قیمت تمام شده زغال سنگ تولیدی با قیمت فروش است که باعث شده رشد هزینه های تولید با افزایش فروش کنسانتره مغایرت داشته باشد. این موضوع در معادن زغال سنگ نسبت به سایر معادن اهمیت ویژه ای دارد. زیرا الزامات ایمنی معادن زغال سنگ باید بیش از سایر معادن رعایت شود.

کارگران معدن باید حداقل 20 سال به طور مداوم کار کنند تا بتوانند بازنشسته شوند. 20 سال کار مستمر در معادن زیرزمینی زغال سنگ باعث تهی شدن نیروی انسانی و بهره وری ناکافی می شود که ضربه ای جدی به تولید و استخراج زغال سنگ در کشور وارد کرده است.

مدیر برنامه ریزی، برنامه و نظارت معدن زغال سنگ کرمان افزود: در تمام دنیا معادن زغال سنگی که از شرایط ویژه و اشتغالزایی بالایی نسبت به سایر معادن برخوردارند یارانه منظم دریافت می کنند. اما متأسفانه در کشور ما قیمت زغال سنگ به قیمت شمش فولاد خوزستان بستگی دارد در حالی که خود فولاد خوزستان به روش کوره بلند کار نمی کند، اما باز هم قیمت زغال سنگ بر اساس درصدی از قیمت تعیین می شود. شمش فولاد خوزستان.

یک کارشناس و فعال معدن زغال سنگ کرمان گفت: فولاد خوزستان بر اساس سیاست های وزارت حراست، شورای سیاست گذاری بورس و ستاد تنظیم بازار قیمت ها را تعیین می کند. در مقاطعی در چند سال اخیر با وجود تورم موجود، قیمت کنسانتره ما نه تنها افزایش یافته، بلکه کاهش نیز داشته است.

مجیدی افزود: این اختلاف قیمت نسبت به تورم باعث عدم توسعه معادن در ایران شده است. زمانی که توسعه معدن زغال سنگ صورت نگیرد، رشد تولید مواد معدنی کند می شود و در مجموع این مسائل باعث عقب ماندن این صنعت از طرح جامع زغال سنگ کشور شده است.

وی بیان کرد: برخی برای سوخت واحدهای کک سازی زغال سنگ وارد می کنند. این در حالی است که قیمت زغال سنگ وارداتی بیش از سه برابر قیمت زغال سنگ داخلی است و این مشکل خروج ارز از کشور را به دنبال خواهد داشت، برنامه های توسعه معادن زغال سنگ کشور به تعویق می افتد و به عنوان در نتیجه منجر به کاهش تولید خواهد شد.

برخی زغال سنگ را به واحدهای کک سازی سوخت وارد می کنند. این در حالی است که قیمت زغال سنگ وارداتی بیش از سه برابر زغال سنگ داخلی است و این مشکل باعث خروج ارز از کشور، تاخیر در طرح های توسعه معادن زغال سنگ کشور و در نتیجه می شود. ، باعث کاهش تولید می شود.

نیاز به اصلاح فوری واردات زغال سنگ و سیاست های قیمت گذاری

مجیدی با اشاره به سیاست های نادرست واردات و قیمت گذاری زغال سنگ بر لزوم اصلاح فوری آنها تاکید کرد و افزود: با وجود ذخایر قابل توجه زغال سنگ در کشور، همچنان تامین نیاز واحدهای کک سازی چالش برانگیز است. بنابراین لازم است سرمایه گذاری اساسی و گسترده در بخش معدن انجام شود، زیرا هزینه های پرسنلی معادن مانع بزرگی بر سر راه سرمایه گذاری است، به طوری که بیش از 80 درصد از درآمد معادن صرف می شود. پرداخت دستمزد و حقوق، و این امکان سرمایه گذاری مجدد در توسعه معادن را فراهم می کند و عرضه مواد غذایی به کارخانه ها را محدود کرده است.

وی ادامه داد: در صورت اصلاح قیمت، معادن زغال سنگ می توانند خوراک واحدهای کک را تامین کنند و علاوه بر افزایش اشتغال، از واردات زغال سنگ به کشور خودداری کنند.

شرایط سخت و خستگی کارگران معدن

مجیدی افزود: متأسفانه کارگران معدن اگر مشکلی نداشته باشند باید حداقل 20 سال به طور مستمر کار کنند تا بتوانند بازنشسته شوند و به نظر من با سال ها کار در چندین معدن زغال سنگ، 20 سال است. کار مستمر در معادن زیرزمینی زغال سنگ باعث فرسودگی نیروی انسانی و عدم بهره وری می شود و این موضوع ضربه سختی به تولید و استخراج زغال سنگ در کشور وارد کرده است.

این فعال معدنی تصریح کرد: لازم است در خصوص ضریب مشاغل سخت و زیان آور اصلاحات لازم انجام شود، زیرا ضریب سختی کار کارگران معدن در شرکت های ذغال سنگ مانند کارگر در نانوایی 1.5 است یک چالش جدی برای حل این مشکل پیشنهاد می شود ضریب سختی کار بر اساس ضوابط صندوق بازنشستگی فولاد محاسبه شود که بر اساس این ضوابط به کارگران معدن ضریب 2 داده می شود و آنها می توانند پس از 15 سال بازنشسته شوند. می تواند بیش از این در زیرزمین کار کند.

برای جایگزینی معادن به جای نفت، وزارت معادن و فلزات باید مانند سال های گذشته دوباره فعال شود، زیرا از زمان ادغام وزارت صنایع و معادن، نقش معادن کاهش یافته است. امیدواریم با نزدیک شدن دولت چهاردهم و وزیر جدید پیشرفت چشمگیری در حوزه معادن حاصل شود.

مجیدی در پاسخ به این سوال که آیا راهی برای کاهش میزان گوگرد زغال سنگ وجود دارد، افزود: در روش های فرآوری زغال سنگ نمی توان میزان گوگرد را کاهش داد و همچنین میزان گوگرد موجود در ذخایر زغال سنگ زغال سنگ کرمان بسیار کم است. . بنابراین نیازی به کاهش گوگرد نیست و برای فولادسازان مشکلی ایجاد نمی کند.

وی افزود: روش های فرآوری زغال سنگ تنها می تواند میزان خاکستر زغال سنگ را کاهش دهد. به عنوان مثال زغالی که با 35-40 درصد خاکستر وارد کارخانه می شود، با این روش خاکستر آن 10.5-11 درصد کاهش می یابد.

بی توجهی به صنایع تبدیلی معادن زغال سنگ

این فعال معدنی در بخشی دیگر از سخنان خود فرصت های صنعت زغال سنگ به ویژه در صنایع پایین دستی را برشمرد و افزود: با وجود پتانسیل فراوان در صنایع پایین دستی زغال سنگ، به دلیل قیمت این ماده صنعتی که دارای آن نیز هستیم. حقوق کارگران را زیر سوال ببرید ما فقط توانستیم حقوق کارکنان را تامین کنیم. بنابراین توجهی به این بخش نشده و فعالیت خاصی در صنایع پایین دستی صورت نگرفته است. مدیر برنامه ریزی، برنامه و نظارت بر معادن زغال سنگ تصریح کرد: در صنایع پایین دستی برای تولید بتن سبک که علاوه بر کاهش اثرات زیست محیطی موجب اشتغالزایی می شود، از باطله کارخانه های زغال شویی استفاده می شود که بیش از 5 میلیون است. تن، در حال حاضر قابل استفاده است، برخی مطالعات تحقیقاتی در این زمینه مطرح شده است، اما شرکت های دانش بنیان هنوز وارد مذاکره نشده اند.

مجیدی تصریح کرد: تولید کربن فعال از زغال سنگ نیز گزینه خوبی برای شرکت های دانش بنیان است که با استفاده از دانش و فناوری خود می توانند پسماند را به عنوان منبع تولید کربن فعال وارد کرده و از آن استفاده کنند.

عدم تناسب بین قیمت تمام شده زغال سنگ تولیدی و قیمت فروش باعث شده تا رشد هزینه های تولید با افزایش فروش کنسانتره مغایرت داشته باشد، این موضوع در معادن زغال سنگ در مقایسه با سایر معادن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا الزامات ایمنی معادن زغال سنگ باید بیش از سایر معادن رعایت شود

وی گفت: تولید اسید هیومیک در صنایع تبدیلی بسیار حائز اهمیت است، این اسید در کشاورزی کاربرد دارد و خوشبختانه با وجود مقداری زغال سنگ اکسیده شده می توانیم از آنها به عنوان تامین کننده اسید هیومیک برای خاک استفاده کنیم که نیاز است. مبانی دانش در این زمینه.” مجیدی افزود: ذخایر قابل توجهی از زغال سنگ وجود دارد که می توان از آن به عنوان جاذب CO2 استفاده کرد و در کاهش آلودگی محیط زیست موثر است. این مورد محدود به تحقیقات دانشگاهی است و هنوز اجرایی نشده است.

این فعال معدنی تصریح کرد: به دلیل مسائل مربوط به کاهش درآمد نتوانستیم اکتشافات قبلی را تکمیل کنیم، به عنوان مثال شرکت زغال سنگ کرمان اولین کار اکتشافی خود را قبل از انقلاب در فاصله 70 تا 200 کیلومتری شمال غرب استان کرمان انجام داد مساحت 800 کیلومتر مربع؛ بر اساس برآوردهای اولیه، ذخیره زمین شناسی 1.4 میلیارد تن زغال سنگ کشف شد. در مرحله اکتشافات تکمیلی، بیش از 260 میلیون تن ذخایر قطعی زغال سنگ کشف شد که تاکنون کمتر از 10 درصد آن استخراج شده است.

مجیدی در پایان گفت: برای جایگزینی معادن به جای نفت، وزارت معادن و فلزات باید مانند سال های گذشته دوباره فعال شود، از زمان ادغام وزارت صنایع و معادن، نقش معادن کاهش یافته است. امیدواریم با نزدیک شدن دولت چهاردهم و وزیر جدید، پیشرفت چشمگیری در حوزه معادن حاصل شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=336278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.