افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
4

غذای رستورانی چگونه به سلامت بدن آسیب می رساند و چه کنیم؟

  • کد خبر : 336094
غذای رستورانی چگونه به سلامت بدن آسیب می رساند و چه کنیم؟

اضافه وزن و چاقی، قند خون و دیابت، فشار خون و کلسترول بالا تنها بخشی از مضرات غذا خوردن در رستوران ها هستند. سبک زندگی بسیاری از ما تغییر کرده است. مهم ترین دلیل آن، مشغله زیاد و مشغله زیاد در کار است. به همین دلیل، بسیاری از ما مجبوریم وعده های غذایی خود را […]

اضافه وزن و چاقی، قند خون و دیابت، فشار خون و کلسترول بالا تنها بخشی از مضرات غذا خوردن در رستوران ها هستند. سبک زندگی بسیاری از ما تغییر کرده است. مهم ترین دلیل آن، مشغله زیاد و مشغله زیاد در کار است. به همین دلیل، بسیاری از ما مجبوریم وعده های غذایی خود را بیرون از خانه و در رستوران صرف کنیم. سوالی که پیش می آید این است که آیا این درست است؟ اگر آنقدر مشغول هستید که نمی توانید برای غذا خوردن بیرون بروید، احتمالا همیشه نگران سلامتی خود هستید. اگرچه هیچ چیز نمی تواند جایگزین غذا خوردن در خانه شود، اما گاهی اوقات غذا خوردن در بیرون از خانه ضروری است. در این مقاله می خواهیم نگاهی به معایب این شغل بیندازیم. همچنین می‌خواهیم ببینیم اگر هفته‌ای یکی دو بار در رستوران‌ها غذا بخوریم، به سلامتی‌مان آسیب زیادی وارد نمی‌کنیم؟

ارتباط بین غذا خوردن در رستوران ها و مشکلات سلامتی

غذاهای این رستوران تا حد امکان لذیذ آماده می شود. به نظر شما چگونه غذا خوشمزه تر می شود؟ با نمک بیشتر، روغن بیشتر و حتی شکر بیشتر! بسیار بیشتر از مقداری که برای طبخ غذا در خانه استفاده می کنیم. البته این حرف ما نیست، اما بسیاری از سرآشپزهای سابق که در رستوران های برتر کار کرده اند این گفته را تایید می کنند.

پختن غذا در رستوران ها با آنچه در خانه تجربه کرده ایم متفاوت است. به همین دلیل است که غذا خوردن در رستوران علاوه بر لذت زیادی که برای ما به ارمغان می آورد، می تواند آسیب های زیادی را نیز به همراه داشته باشد. فست فود معمولاً کالری بالایی دارد و مواد مغذی بسیار کمی دارد. علاوه بر این، میزان غذا در هر پرس در رستوران ها بیشتر از پرس معمولی در خانه است. به یاد داشته باشید که غذا خوردن در رستوران معمولا با وعده های غذایی بیشتری مانند پیش غذا و دسر همراه است.

غذای سالم خانگی معمولا از کیفیت بالاتری برخوردار است. هرچه کیفیت رژیم غذایی ما پایین تر باشد، سلامت ما بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد. دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی عروقی از مهم ترین عواقب رژیم غذایی بی کیفیت هستند. باید بدانید که هر چه تعداد دفعات غذا خوردن در یک رستوران بیشتر باشد، تمایل بیشتری به خوردن غذاهای رستوران مانند خواهید داشت. به عبارت دیگر، زمان زیادی نمی گذرد که به غذاهای چرب و نمکی رستوران معتاد می شوید.

غذا خوردن در رستوران می تواند عمر شما را کوتاه کند

علاوه بر تمام معایبی که در قسمت قبل به آنها اشاره کردیم، تحقیقات نشان می دهد که غذا خوردن در رستوران ها می تواند ارتباط مستقیمی با طول عمر افراد داشته باشد. در سال 2021 تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است. در این تحقیق اطلاعات غذایی مربوط به بیش از 35 هزار نفر از سال 1999 تا 2014 بررسی شده است، در این تحقیق تمامی عادات غذایی و تعداد دفعاتی که افراد در خارج از منزل غذا خورده اند نیز ذکر شده است.

نتیجه این تحقیق نشان می دهد افرادی که حداقل 2 وعده غذایی در روز در یک رستوران می خورند 49 درصد بیشتر از سایر افراد در معرض مرگ زودرس (به هر علتی) هستند. علاوه بر این، این تحقیق نشان داده است که غذای رستورانی می تواند احتمال مرگ ناشی از سرطان یا بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد. نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که بدون شک تغذیه سالم در منزل می تواند در افزایش طول عمر و دور نگه داشتن بیماری ها موثر باشد.

غذا خوردن در رستوران چقدر امن است؟

همانطور که آمارهای موجود نشان می دهد، تعداد دفعاتی که مردم در خانه غذا می خورند و آشپزی می کنند به مرور زمان کاهش یافته است. به عنوان مثال، اگر ده سال پیش مردم پنج شب در هفته در خانه آشپزی می کردند، اکنون این رقم به نصف کاهش یافته است. بررسی های انجام شده در ایالات متحده نشان می دهد که بیش از 55 درصد از نوجوانان زیر 20 سال اغلب در رستوران ها غذا می خورند.

حال سوالی که پیش می آید این است که غذا خوردن در رستوران چند بار مجاز است؟ برای حفظ سلامتی خود در هفته چند بار می توانیم در رستوران غذا بخوریم؟ حقیقت این است که نمی توان رقم دقیقی برای پاسخ به این سوال ارائه داد. در این بین نکات مهمی برای تغذیه سالم حتی در رستوران ها وجود دارد که باید رعایت کنید.

باید بدانید که هیچ تفاوتی بین غذا خوردن در رستوران و غذا خوردن در خانه وجود ندارد. مهم غذایی است که می خوریم. علاوه بر این، کیفیت غذا و روش پخت آن مهم است. تغذیه خانگی و غذاهای خانگی معمولاً قند، چربی یا سدیم کمتری نسبت به غذاهای رستورانی دارند. دقیقا به همین دلیل، آنها سالم تر هستند و می توانند به سلامت بیشتر ما کمک کنند.

با این حال، نتیجه می گیریم که پختن غذا در خانه ممکن است گزینه بهتری برای حفظ سلامتی ما باشد. انجام این کار به ما کمک می کند زمان بیشتری را با دوستان و عزیزانمان بگذرانیم. بدون شک روند پخت غذا با عزیزان می تواند تاثیر بیشتری در تعمیق دوستی ها داشته باشد. علاوه بر این، لذت بردن از غذا زمانی که خودمان آن را آماده کرده باشیم بسیار بیشتر از خوردن در یک رستوران خواهد بود.

چگونه غذا خوردن در رستوران را سالم تر کنیم؟

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، با توجه به سبک زندگی پرمشغله امروزی، غذا خوردن در رستوران اجتناب ناپذیر است. بسیاری از افراد حتی اگر بخواهند نمی توانند تغذیه منظم در منزل داشته باشند. بنابراین در این بین باید به فکر نحوه خوردن غذاهای رستورانی باشیم و به حفظ سلامت بدن توجه کنیم. خوردن سالم در حین غذا خوردن در رستوران غیرممکن نیست. کارشناسان این حوزه نکات زیر را توصیه می کنند:

  • اگر مجبوریم وعده های غذایی خود را خارج از خانه بخوریم، بهتر است به گونه ای برنامه ریزی کنیم که در بقیه وعده ها مواد مغذی کافی در اختیار بدن خود قرار دهیم.
  • کارشناسان توصیه می کنند تنوع غذایی را در رستوران ها ایجاد کنید. انواع غذاها اعم از خانگی، فست فود، ایرانی و خارجی را می توانیم در رستوران ها امتحان کنیم. این به داشتن یک رژیم غذایی سالم با مواد مغذی بیشتر کمک می کند.
  • کارشناسان می گویند قبل از انتخاب یک ماده غذایی از منوی رستوران، بهتر است میزان کالری آن را از منابع اینترنتی بررسی کنید و سپس بر اساس آن انتخابی متعادل داشته باشید.
  • اگر قرار است با مردم یک ناهار کاری بخوریم یا با دوستان باشیم، باید خیلی مراقب چیزهایی که می خوریم باشیم.
  • اگر قرار است تجربه غذا خوردن در یک رستوران لوکس را تجربه کنید، می توانید فقط پیش غذا را سفارش دهید و از دسر یا غذای اصلی صرف نظر کنید تا کنترل بیشتری روی غذا داشته باشید.
  • همراه داشتن غذاهای باقیمانده باعث کاهش مصرف بیش از حد شما می شود. زیرا در این صورت لازم نیست تمام وعده غذایی در رستوران تمام شود.
  • سعی کنید همیشه غذاهایی سفارش دهید که سبزیجات بیشتری دارند. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم، نیمی از هر وعده غذایی شما باید از سبزیجات تشکیل شود.

نگاهی به دیگر مضرات غذا خوردن در رستوران بیندازید

علاوه بر مشکلاتی مانند کلسترول بالا یا چاقی و فشار خون بالا، خوردن مکرر در رستوران ها می تواند آسیب ها و خطرات دیگری را برای سلامتی ما به همراه داشته باشد. به چند سال پیش برگردیم؛ یعنی تا سال 2019 و اوج اپیدمی کرونا. آمارهایی که از آن زمان به دست ما رسیده است نشان می دهد افرادی که در رستوران ها غذا می خوردند دو برابر دیگران مستعد ابتلا به کرونا هستند.

همین سوال ممکن است نشان دهد که غذا خوردن در فضای باز می تواند احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش دهد. بیشتر مسمومیت های غذایی زمانی اتفاق می افتد که ما در رستوران غذا می خوریم. در این موارد انتخاب یک رستوران قابل اعتماد بسیار مهم است. رستوران خوب مکانی است که بیش از هر چیز به بهداشت محیط و ضدعفونی ظروف اهمیت می دهد.

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، کارشناسان بهداشت توصیه می کنند تا حد امکان از غذا خوردن در رستوران ها خودداری کنید. اگر قرار است وعده های غذایی خود را در رستوران صرف کنید، بهتر است قبل از شروع غذا، دست های خود را بشویید و ضدعفونی کنید. در صورت امکان، بهتر است از قاشق و چنگال یا لیوان خود استفاده کنید تا خطر ابتلا به بیماری های دیگر را به حداقل برسانید.

تغذیه در خانه؛ هر چه بیشتر بهتر

غذا خوردن در رستوران ممکن است مورد علاقه ما باشد و بیشتر از غذاهای خانگی به ما بچسبد، اما بدون شک معایب زیادی خواهد داشت. چاقی و اضافه وزن، کلسترول بالا و فشار خون بالا تنها بخشی از مواردی است که سلامت ما را تهدید می کند. دقیقاً به همین دلیل است که آشپزی در خانه و تغذیه سالم در خانه گزینه بهتری است. در این مقاله در مورد نحوه غذا خوردن در رستوران صحبت می کنیم. ما معایب این شغل را دیده ایم و این که چگونه می تواند عمر ما را کوتاه کند. علاوه بر این، ما سعی می کنیم شما را راهنمایی کنیم که چگونه برای غذا خوردن بیرون برویم و مراقب سلامتی خود باشیم. در پایان از شما دعوت می کنیم نظرات و تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک بگذارید. آیا شما هم عادت به بیرون آوردن غذا یا غذا خوردن در رستوران دارید یا غذاهای خانگی را ترجیح می دهید؟

منبع:verybiensalud,verybiensalud,verybiensalud

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=336094

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.