افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

شناسایی 12 بیمار مشکوک به دانگ در نیشابور

  • کد خبر : 334706
شناسایی 12 بیمار مشکوک به دانگ در نیشابور

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، دکتر حامد جزجلالیان با اشاره به اینکه 155 بیمار مبتلا به تب دنگی وی در کشور از ابتدای سال تا 24 مرداد ماه افزود: از این حیث سامانه مراقبت از بیماری های منتقله از طریق پشه آئدس در تمامی بیمارستان ها و مراکز خدمات جامع سلامت در سطح […]

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، دکتر حامد جزجلالیان با اشاره به اینکه 155 بیمار مبتلا به تب دنگی وی در کشور از ابتدای سال تا 24 مرداد ماه افزود: از این حیث سامانه مراقبت از بیماری های منتقله از طریق پشه آئدس در تمامی بیمارستان ها و مراکز خدمات جامع سلامت در سطح دانشگاه فعال شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل بارندگی در کشورهای حاشیه خلیج فارس، موارد ورود به کشور افزایش چشمگیری داشته است، گفت: بیش از 92 درصد بیماران دنگی در کشور سابقه سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس (امارات) داشته اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از شناسایی 12 بیمار مشکوک به دانگ (با سابقه سفر به مناطق پرخطر) در مراکز دانشگاهی این شهرستان خبر داد. که این بیماران بلافاصله با کیت تشخیص سریع تب در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند و مورد آزمایش قرار گرفتند و خوشبختانه نتیجه آزمایش منفی بود.

وی افزود: همچنین یک مورد بیمار مشکوک به بیماری دانگ و بستری در بیمارستان با سابقه سفر به اروپا مورد ارزیابی قرار گرفت و نمونه مربوطه تهیه و به آزمایشگاه مرجع انستیتو پاستور تهران ارسال شد که نتیجه آن برای دنگی منفی گزارش شد.

جزجلالیان همچنین با اشاره به وجود پشه آئدس در محدوده تحت پوشش دانشگاه خاطرنشان کرد: با وجود مطالعات انجام شده و عملیات تخمک گذاری (تله گیری برای صید تخم پشه آئدس) در مراکز پرخطر چهار شهرستان نیشابور اجرا شده است. ، فیروزه، زبرخان و میان جلگاه برای شناسایی پشه ها تاکنون هیچ موردی از آئدس مشاهده نشده است، اما با توجه به اینکه پشه آئدس در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گیلان صید شده و مواردی از انتقال محلی وجود داشته است. در هرمزگان احتمال سرایت قریب الوقوع آن به سایر استان ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طریق ارتباطات دریایی، زمینی و هوایی و قاچاق انسان (به ویژه راهپیمایی های اربعین حسینی و پیاده روی های صفر دهه اخیر) و نیز مانند سفرهای تابستانی وجود دارد.

وی خودمراقبتی را یکی از نیازهایی دانست که زائران تا بازگشت از اربعین حسینی و دهه آخر صفر باید رعایت کنند.

علاوه بر این، لباس‌ها و جوراب‌های آستین بلند و گشاد بپوشید، هنگام پیاده‌روی از اسپری‌ها یا پمادهای دفع حشرات استفاده کنید، مخصوصاً صبح زود و اواخر بعد از ظهر، استحمام کنید و لباس‌های خود را عوض کنید، در کنار آب ایستاده چادر نزنید و چادر بزنید. مکان های دارای در و پنجره مجهز به پشه بند و مراجعه به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت. اگر علائم تا دو هفته پس از بازگشت از سفر رخ دهد، علائم دنگی به تدریج و با علائم سرماخوردگی، تب و سردرد شروع می شود. درد پشت چشم، سرگیجه و بدن درد از علائم این بیماری است.

جز جلالیان تصریح کرد: با توجه به سفرهای بین المللی، بازگشت زائران اربعین حسینی از عراق و جابجایی جمعیتی زائران داخلی و خارجی در این شهرستان برای شرکت در مراسم دهه آخر ماه صفر (پیاده روی بارگاه رضوی) این امکان وجود دارد. از بیماری های فوق الذکر و حتی استقرار پشه های آئدس در شهرهای سطح دانشگاه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا برنامه‌های تخم‌گیری در مراکز احتمالی پرخطر شناسایی پشه آئدس فعال می‌شود و سامانه مراقبت از بیماری‌های ناشی از آن در تمامی مراکز درمانی فعال می‌شود.

بیماری های منتقل شده توسط پشه مهاجم آئدس (دنگه، چیکونگونیا و زیکا) تهدیدی برای نیمی از جهان محسوب می شوند و شیوع جدی این بیماری ها در جوامع شهری و سایر نقاط جهان نگرانی های جدی را در مورد بار این بیماری ها ایجاد می کند. بیماری ها و تهدید آنها برای سلامت انسان

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=334706

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.