افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

اسمارتک نیوز » کمیته داوران باید مقصر بحران داوری را در آینه ببیند!

  • کد خبر : 33462
اسمارتک نیوز » کمیته داوران باید مقصر بحران داوری را در آینه ببیند!

به گزارش اسمارتک نیوز، به نظر می رسد اعضای این کمیته به جای پررنگ شدن نقش حقوق کم داوران در اشتباهات تاثیرگذار آنها در فصل گذشته توسط کمیته داوران، باید ریشه این بحران را در مدیریت خود جستجو کنند. قضاوت های لفظی داوران در 2 فصل اخیر لیگ یک فوتبال جنجال های زیادی را به […]

به گزارش اسمارتک نیوز، به نظر می رسد اعضای این کمیته به جای پررنگ شدن نقش حقوق کم داوران در اشتباهات تاثیرگذار آنها در فصل گذشته توسط کمیته داوران، باید ریشه این بحران را در مدیریت خود جستجو کنند.

قضاوت های لفظی داوران در 2 فصل اخیر لیگ یک فوتبال جنجال های زیادی را به همراه داشت، بنابراین با روند صعودی اشتباهات داوری، این نگرانی امروز به یک بحران بزرگ در فوتبال ایران تبدیل شده است. فصل گذشته اوج سوت های اشتباه و پر حرف و حدیث داوران بود، از این رو اهالی فوتبال بر لزوم استفاده از کمک داور تصویری در لیگ ایران تاکید دارند. البته روند پیچیده ورود تیم های این سیستم به کشورمان به دلیل تحریم های ظالمانه غرب، امیدها به استفاده از VAR را به حداقل رسانده است و به نظر می رسد این سیستم در فصل جدید در فوتبال ایران رونمایی نشود.

اگر از کمک داور ویدیویی استفاده می شد، اگرچه نگرانی باشگاه ها نسبت به قبل کمتر می شد، اما مشکل داوری ما فراتر از استفاده یا عدم استفاده از کمک داور ویدیویی است.

ورود مسئولان کمیته داوران به سمینار پیش فصل داوران و کمک داوران لیگ برتر فوتبال که هفته گذشته برگزار شد، عمق فاجعه داوری در فصل گذشته را آشکار کرد، بلایی که بسیاری از مدیران، بازیکنان و مسئولان باشگاه در لیگ بیست و دوم با جان و دل احساس کردند.

در این سمینار خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال به بیان آمار تکان دهنده اشتباهات داوری در فصل گذشته پرداخت. به گفته افشاریان، در فصل گذشته داوران ما در 21 درصد بازی ها اشتباهات تاثیرگذاری داشتند و در 12 درصد آنها اشتباهات روی نتیجه تاثیر گذاشت و نتیجه 30 بازی با اشتباه داور تغییر کرد.

اعتراف رئیس کمیته داوران به اشتباهات شوکه کننده داوری در بیش از یک پنجم مسابقات لیگ برتر آماری نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. اینکه داور در یک مسابقه از 5 مسابقه اشتباهات فاحشی را مرتکب شده است برای سیستم داوری ایران فاجعه است و فدراسیون فوتبال باید برای جلوگیری از گسترش آن فکر عاجل کند.

خطای داوری موثر در 21 درصد بازی ها که نتیجه 30 بازی به خصوص بین تیم های بالا و پایین جدول را تغییر داد، می توانست در معادله قهرمانی و سقوط تیم ها تاثیرگذار باشد. فدراسیون فوتبال با توجه به اهمیت این موضوع باید در نحوه تربیت و انتخاب داوران بازنگری کند.

حقوق کم داوران برجسته ترین موضوع مطرح شده در سمینار داوری پیش فصل به عنوان یکی از عوامل مهم در کیفیت قضاوت ها بود و رئیس کمیته داوران نیز در سخنانی خطاب به داوران بر این موضوع تاکید کرد و خواستار افزایش دستمزد داوران به 10 میلیون تومان برای هر مسابقه شد.

در اهمیت مسائل مالی تردیدی وجود ندارد اما به نظر می رسد مسئولان کمیته داوران با سنجیدن کف ترازو نسبت به حق الزحمه داوران سعی دارند بیشتر جنجال های داوری را به پول و دستمزد داوران گره بزنند. هدایت نادرست مسئولان کمیته داوران نه تنها به بهبود شرایط داوران منجر می شود، بلکه عدم توجه به دلایل اصلی چنین بحرانی شرایط را بحرانی می کند.

شکی نیست که قضاوت داوران در دو فصل گذشته در شیب تند رو به پایین بوده است و انتقاد از داوری را به بالاترین حد خود رسانده است. آن هم در شرایطی که حق الزحمه قضات در این دو سال نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری داشته است، هرچند هنوز با رقم واقعی که حقوق قضات را پوشش می دهد، فاصله زیادی دارد.

با توجه به این موضوع شاید قضاوت های جنجالی کمترین ارتباط را با دستمزدهای پایین داشته باشد و کمیته داوران فدراسیون فوتبال باید با انتقاد از خود به آسیب شناسی این بحران نگاه کند. به این ترتیب، برای احیای سیاست‌های انتخاب و تربیت داور، برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر برای داوران همراه با برنامه‌ای علمی و اصولی برای ظهور داورانی مانند علیرضا فغانی، می‌تواند نگرانی‌ها در مورد داوری را در فوتبال ایران به حداقل برساند.

با این حال، برخی دیدگاه های نادرست در مورد چیدمان و انتخاب داوران برای لیگ های مختلف نقش بسزایی در رساندن داور به وضعیت فعلی داشته است. نگاهی که تغییر نمی کند و به دید علمی و اصولی برای تربیت داوران سطح بالا باز نمی گردد، چالش های داوری فوتبال ایران با معرفی کمک داور ویدیویی حل نمی شود!

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=33462

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.