افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
3

کسب و کار حواله خودرو رونق گرفته است/ حواله های ری را نیز فروخته می شود! – خبرگزاری بیشتر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 334220
کسب و کار حواله خودرو رونق گرفته است/ حواله های ری را نیز فروخته می شود! – خبرگزاری بیشتر از ایران و جهان.

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سایت های ثبت تبلیغات آنلاین و البته کانال های تلگرامی نشان می دهد که از دیروز آگهی های فروش محموله خودرو در این فضا مانند گذشته رواج پیدا کرده است. در این میان نکته جالب توجه افزایش آگهی‌های فروش خودروهای ری را به صورت محموله‌ای به ویژه در رابطه […]

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سایت های ثبت تبلیغات آنلاین و البته کانال های تلگرامی نشان می دهد که از دیروز آگهی های فروش محموله خودرو در این فضا مانند گذشته رواج پیدا کرده است.

در این میان نکته جالب توجه افزایش آگهی‌های فروش خودروهای ری را به صورت محموله‌ای به ویژه در رابطه با طرح جوانان جمعیت با مشارکت 50 درصدی در تحویل خودرو و بدون نیاز به فریز 230 میلیون توکن است. به این معنی که متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانان مشمول هیچ یک از شرایط مربوط به ثبت نام در قرعه کشی نمی باشند و فقط فرزندان دوم یا بعدی آنها باید در تاریخ 24/08/1300 متولد شوند.

بنابراین طبیعتا بیشترین میزان فروش محموله مربوط به این گروه یعنی خودروی «ری را» است که به عنوان یک محصول جدید شناخته می شود و حتی شرکت سازنده نیز میزان تولید این خودرو را اعلام نکرده است.

این میزان فروش حواله است در حالی که ایران خودرو در آگهی خود رسما اعلام کرده است که تنها در صورت واگذاری خودرو به فردی موظف به تحویل کالای مورد نظر وی است و در غیر این صورت تعهدی نخواهد داشت بدون اینکه شاهد رشد حواله، ما در وب سایت ها و کانال های تلگرامی می فروشیم.

با این حال، جستجو و شادی در فضای مجازی نشان داده می شود که قیمت محموله های خودروی ری تا 450 میلیون تومان اعلام شده است که مطمئنا مشتریان نمایندگی های زیادی را به خود جذب خواهد کرد.

بازار سیاه حواله چه زمانی رونق گرفت؟

به گزارش مهر، بازار خودرو از اواسط سال ۱۳۹۶ با اختلال مواجه شده و قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به قیمت مصوب کارخانه به شدت افزایش یافته است. این افزایش قیمت خودرو به گونه ای بود که برخی خودروها در بازار آزاد دو برابر قیمت مصوب کارخانه به فروش می رسید. در نتیجه شکاف روزافزون قیمت خودروهای مصوب و رایگان، بسیاری از مردم انگیزه پیدا کردند نوسان و دارایی های سرمایه ای خود را حفظ کند خیل متقاضیان دریافت خودرو از کارخانه دست به دست هم دادند تا متقاضیان واقعی خودرو در شرایط سختی قرار گرفتند و برخی از آنها مجبور شدند برای تهیه خودروی مورد نیاز خود به بازار آزاد روی بیاورند و با قیمت های بالا خودرو خریداری کنند که همراه با تاثیر روانی افزایش قیمت، نارضایتی مردم از بازار خودرو را افزایش داد.

پس از افزایش اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار، دولت و شورای رقابت برای مدیریت بازار خودرو و تحویل تعداد محدودی خودرو به تعداد زیادی از متقاضیان، روش قرعه کشی را در دستور کار قرار دادند. به منظور حل مشکل عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار خودرو.

بر این اساس دو خودروساز بزرگ کشور در بازه های زمانی مختلف اقدام به ثبت نام بخت آزمایی خودرو به صورت جداگانه و اعمال محدودیت برای ثبت نام کنندگان کردند، اما در عمل نتوانستند تقاضای بازار برای سرمایه و در نتیجه برنده خودرو را مدیریت کنند. در عین حال می توانست ماشین خود را به عنوان جایگزین بفروشد و از رانت و سود ده ها میلیون تومبا استفاده کند.

در آن زمان به دلیل سودهایی که از این راه وجود داشت، خرید و فروش حواله به بازار غیررسمی تبدیل شد و افراد زیادی در آن نقش داشتند; اگر خوش بین بودیم، این بازار دو طرف داشت: افرادی که پول نقد داشتند اما نمی توانستند برای خرید خودرو ثبت نام کنند و گروه دیگری که ثبت نام کردند اما پول کافی برای پرداخت نداشتند. اینجا بود که معاملات حواله خودرو در بازار آزاد رایج شد. بازاری که «ظاهرا» هم فروشنده محموله خودرو سود می برد و هم خریدار محموله خودرو به هدفش می رسد.

اما در دنیای واقعی شاهد حضور دلالان در این بازار غیررسمی هستیم. دلالان که به دلیل وضعیت نامناسب تولید و عرضه خودرو، بازار خودرو را سودآور می دیدند، از همه ابزارها برای کسب ثروت بیشتر استفاده می کردند و به برکت قرعه کشی ها، سود بیشتری در بازار خودرو به دست می آوردند.

حتی پس از برچیده شدن سیستم قرعه کشی خودرو در اسفند 1401 و راه اندازی سامانه نوبت فروشی خودرو، انتظار می رفت خرید و فروش حواله خودروهای عرضه شده افزایش یابد، داغ و با افزایش همراه بود. جستجو کنید انواع محموله های خودرو به راحتی در اینترنت قابل مشاهده بود. در همین حال، وزارت سکوت و سازمان حمایت بارها اعلام کرده بود که خرید و فروش حواله و هزینه ثبت نام در سامانه یکپارچه غیرقانونی است.

به طور خلاصه اگر به هفت سال گذشته نگاه کنیم، می توان گفت که سیاست گذار به جای حل مشکلات آشفته بازار خودرو با اعطای سهمیه و رانت، نه تنها نتوانسته بازار را کنترل کند، بلکه بخش غیررسمی را نیز ارتقا داده است. بازار حواله و فروش کد ملی و بیشتر از قبل. خودرو را از یک محصول مصرفی به یک محصول سرمایه ای تبدیل کرده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=334220

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.