افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

بنزین گرونه؟ / اما اگر قیمت سوخت افزایش یابد چه؟

  • کد خبر : 333991
بنزین گرونه؟ / اما اگر قیمت سوخت افزایش یابد چه؟

افزایش قیمت بنزین همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز در اقتصاد کشور بوده است که البته دولت ها همواره با احتیاط فراوان به آن برخورد می کنند چرا که قیمت بنزین بر سایر حوزه ها مانند حمل و نقل تاثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد. ، قیمت غذا و خوراک و غیره منجر به نارضایتی مردم […]

افزایش قیمت بنزین همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز در اقتصاد کشور بوده است که البته دولت ها همواره با احتیاط فراوان به آن برخورد می کنند چرا که قیمت بنزین بر سایر حوزه ها مانند حمل و نقل تاثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد. ، قیمت غذا و خوراک و غیره منجر به نارضایتی مردم می شود.

اطلاع رسانی کند جریان جدید; از سوی دیگر پرداخت یارانه برای واردات بنزین و فروش آن با قیمت ارزان تر به مردم و تلاش برای عدم افزایش قیمت آن با وجود گرانی تمام اقلام ضروری و غیر ضروری نیز فرآیندی پیچیده و غیرمنطقی است که با توجه به برخی کارشناسان، کجا و چه زمانی دور از دسترس نخواهد بود و باعث افزایش انفجاری قیمت بنزین و عواقب نامطلوب بیشتری خواهد شد. بر این اساس گروهی از کارشناسان بر این باورند که افزایش تدریجی قیمت بنزین به تناسب آنچه برای سایر کالاها رخ می دهد، جراحی تلقی می شود که در نهایت موجب نجات بیماری پنهان در این زمینه می شود.

راهکاری برای تنظیم قیمت بنزین

قبل از انتخابات همه کاندیداهای انتخاباتی از «بنزین» به عنوان تراکت و فرصت تبلیغاتی استفاده می کردند و برنامه های خود را در این زمینه ارائه می کردند، اما آنچه که همه به آن اعتقاد داشتند عدم مدیریت صحیح در این زمینه و لزوم ایجاد تعادل در تمهیدات مناسب برای مدیریت بود. پرداخت یارانه های سنگین دولتی برای واردات بنزین و توزیع آن در کشور.

لزوم سرمایه گذاری برای احداث پالایشگاهی که سال هاست در وادی فراموشی رها شده است، فرهنگ سازی برای مدیریت صحیح مصرف بنزین، اصلاح نظام خودروسازی و تلاش برای کاهش مصرف سوخت توسط خودروسازانتوسعه خودروهای برقی یا جایگزینی سوخت جایگزین خودرو و … از جمله راهکارهایی است که قطعا باید در درازمدت در زمینه مصرف سوخت اجرا شود تا از تبدیل شدن کمبود بنزین به سیاست های اقتصادی و ناپایدار جلوگیری شود. و یک چالش بزرگ

عدالت یا بی عدالتی با قیمت بنزین

پرداخت یارانه بنزین برای همه که به گفته برخی از مسئولان و کارشناسان فرآیندی در راستای اجرای عدالت اجتماعی است، به گفته برخی دیگر باعث رانت و در نهایت بی عدالتی هایی می شود که نابسامانی های بیشتری در این زمینه ایجاد می کند. به گفته این افراد؛ ادامه یارانه ها برای مدت طولانی از نظر اقتصادی و زیست محیطی منطقی به نظر نمی رسد. کشورهای دیگری که تجربه مشابهی داشته‌اند، تلاش کرده‌اند تا با کاهش یا حذف یارانه‌های سوخت، اقتصاد خود را پایدارتر و محیط‌های خود را پاک‌تر کنند.

اما در عین حال، تحلیلگران معتقدند; ادامه این سیاست به شکل فعلی نه تنها صرفه اقتصادی دارد، بلکه به عدالت اجتماعی و محیط زیست آسیب وارد می کند. بنابراین حرکت به سمت حذف تدریجی یارانه ها و تخصیص منابع به بخش های حیاتی تر و پایدارتر منطقی تر به نظر می رسد. البته این تغییر باید با دقت و برنامه ریزی صحیح و با در نظر گرفتن حمایت از اقشار کم درآمد صورت گیرد تا پیامدهای منفی اجتماعی در پی نداشته باشد.

حلقه مفقوده سوخت های جایگزین

این در حالی است که افزایش ناگهانی قیمت بنزین که همواره با افزایش قیمت حمل و نقل در وهله اول و گرانی در سایر مناطق همراه است، به گفته مسئولان و کارشناسان گزینه مطلوبی نیست، اما استفاده از جایگزین ها . سوخت‌هایی مانند CNG و توسعه زیرساخت‌های آن علاوه بر کاهش مصرف سرانه بنزین در کشور، مصرف سوخت پاک (گاز) را افزایش می‌دهد و همچنین منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود.

این رویکرد با وجود برخورداری از منابع عظیم گاز طبیعی که می تواند منبع تامین پایداری در این زمینه باشد، به دلیل نبود زیرساخت ها و عدم تعامل سازمان های ذیربط، چندان در کشور توسعه نیافته است. به گفته کارشناسان؛ تبدیل خودروها از بنزین به CNG مستلزم هزینه های قابل توجهی است که ممکن است برای بسیاری از دارندگان خودرو مقرون به صرفه نباشد.

از سوی دیگر نگرانی هایی در مورد ایمنی مخازن CNG و حوادث احتمالی وجود دارد که باید با دقت مدیریت شود. این فرآیند که چندین سال پیش با تحویل امکانات و مونتاژ کارگاه. استانداردهایی برای خودروهای دوگانه سوز ایجاد شده بود، اما به دلایلی کم رنگ شد، بنابراین به نظر می رسد سرمایه گذاری در توسعه جایگاه های سوخت CNG و بهبود زیرساخت های موجود و از این طریق ارائه تسهیلات دولتی از اهمیت بالایی برخوردار باشد. و یارانه تبدیل خودروها از بنزین به CNG و کاهش هزینه های تبدیل می تواند انگیزه موثری باشد.

مقدمه ای بر تغییر قیمت بنزین.

برخی از کاربران فضای مجازی تایید کردند که جمع آوری کارت سوخت در جایگاه ها مقدمه تغییر قیمت بنزین است. چرا که با کاهش سهمیه آزاد کارت ها و همچنین محدودیت کارت سوخت موجود در جایگاه ها، مردم ترجیح می دهند بنزین گران بخرند، اما حداقل بنزینی وجود دارد که می توانند بخرند. آمارها نشان می دهد اکثر مصرف کنندگان سوخت در ماه به بیش از 160 لیتر بنزین نیاز دارند و به همین دلیل زمزمه شارژ کارت سوخت نگران کننده بود. بنابراین می‌توان گفت که روش‌های غیرقیمت‌گذاری مورد صحبت وزیر احتمالاً زمینه را برای همسویی قیمت سوخت و تورم فراهم می‌کند.

گروه تخصصی جراحی بنزین

محمدرضا بهنار، نماینده ادور در مجلس با وجود اینکه نیاز به حضور گروهی از کارشناسان جراحی ضروری است، گفت: قیمت بنزین به 50 هزار تومان می رسد. این گفتگوها مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفت. اما معنای این جمله چیست؟ وی با مقدمه ای از اتلاف بالای منابع در کشور و فضای رسانه ای پیرامون مسعود مزیکیان، افزایش قیمت بنزین را راهگشا دانست و لزوماً مربوط به پزشکان نیست.

این عضو شورای تحلیل راحتی به صراحت به جراحی بنزین می پردازد، اما می گوید باید به معیشت مصرف کنندگان رسیدگی شود تا بحران ایمنی پیش نیاید. دستکاری قیمت بنزین با تعدیل گام به گام قیمت در راستای تورم تفاوت اساسی دارد. سیاستی که در برنامه چهارم توسعه وجود داشت به دنبال اصلاح تدریجی قیمت حامل های انرژی بود. اما افزایش ناگهانی قیمت بنزین بدون هیچ برنامه ای برای تعدیل تورم با این رویه تفاوت اساسی دارد.

باید به مشکلات ناشی از گرانی بنزین در کشور توجه کرد. به عنوان مثال، صحبت از قاچاق بنزین به دلیل تفاوت قیمت این بردار انرژی می تواند مسئولان را به دنبال راه هایی برای جلوگیری از قاچاق سوق دهد. اما نکته مهم این است که تجربه افزایش ناگهانی بنزین نتوانست جلوی این قاچاق را بگیرد. اصولاً این قاچاق فقط در سطوح خرد اتفاق نمی افتد. صرف نظر از قاچاق بزرگ بنزین، راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از قاچاق مفید نخواهد بود.

استفاده از ابزارهای مدیریت و قیمت گذاری مرتبط با بحران بنزین اتفاقاً لازم است. اما صحبت مکرر در مورد جراحی به معنای توجه به مسائل مدیریتی و کلان نیست. به نظر می رسد برخی مسئولان فکر می کنند با صحبت از جراحی می توانند بحران بنزین را حل کنند در حالی که این بحران یک شبه به وجود نیامده و می خواهد با جراحی حل شود. همانطور که بهنار اشاره می کند، مشکلات کشور به حدی است که بیم آن می رود که پزشکان نتوانند اصلاحات زیربنایی را انجام دهند.

بدون برنامه ریزی صحیح مدیریت بحران، رفع آنها غیرممکن است و مشکلات روزمره کشور می تواند باعث شود مسئولان آن را برای همیشه به تعویق بیندازند. داشتن برنامه مدیریتی دقیق و مستند با نظر کارشناسان و با در نظر گرفتن تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و … ضروری است. اما باید توجه داشت که گروهی از متخصصان جراحی که باهنر ذکر می کند نیازی به برنامه مدیریتی بزرگ ندارند! همانطور که در دولت دوازدهم مشاهده شد، اساساً در مواردی که به مشکلات طرح‌های کلان توجهی نمی‌شود، وجود تیم مدیریتی و کارشناسان ضروری نیست.

شاید در نگاه اول به نظر برسد که منظور باهنر افزایش قیمت 50 هزار تومانی نیست. آنچه بهنر از آن صحبت می کند، داشتن یک تیم قوی از کارشناسان است که ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پروژه ها و نحوه اجرای آنها را در نظر می گیرند. اتفاقاً این صحبت ها راهکار مدیریتی صحیحی را پیش روی دولت گذاشت و راه حل این است که پروژه ها با توجه به شرایط موجود توسط تیم کارشناسی بررسی شود.

مهم این است که جراحی در اقتصاد معنای خاصی دارد. اگر صحبت از داشتن یک گروه متخصص متشکل از متخصصان جراحی شود، در اساس پروژه ها مشخص می شود. بهتر است اگر مردم قصد راهنمایی و چاره اندیشی در پای دولت جدید را دارند، بهتر است بیشتر مراقب پیشینه کلمات و معنای آنها باشند. زیرا عدم توجه به شرایط کنونی ایران در بحث های کارشناسی نمی تواند چیزی را پیش ببرد و می تواند بحران را تشدید کند.

یک راه حل کوتاه مدت برای چالش بنزین

برخی کارشناسان معتقدند: یکی دیگر از راه حل های کوتاه مدت، تک نرخی شدن بنزین است که طبق آمار، مصرف بنزین در حال حاضر 25 برابر بیشتر از زمانی است که قیمت بنزین ثابت بود و با این راهکار می توان قیمت بنزین را کنترل کرد. تا حدودی، اما این چالش برای همیشه حل خواهد شد، حل نشده است.

در نهایت دولت چهاردهم به ریاست دکتر مزیکیان طبق قولی که داده بود، شوراهای راهبردی را با کمک کارشناسان حوزه انرژی چه از بخش خصوصی و چه از شرکت های هلدینگ، از دانشگاه ها و مؤسسات علمی و مدیران شرکت ها تشکیل دهد. . حوزه انرژی در دولت های قبلی و با اجماع. همه کارشناسان باید چالش قیمت سوخت را از روی دوش دولت بردارند و این مشکل را یکبار برای همیشه به گونه ای حل کنند که مورد قبول جامعه باشد و مشکلی برای اقشار کم درآمد و کم مصرف ایجاد نکند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=333991

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.