افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
3

کودتا با 50 کشته و 70 زخمی / فردای کودتای 28 مرداد چه بر سر مصدق و یارانش آمد؟

  • کد خبر : 333597
کودتا با 50 کشته و 70 زخمی / فردای کودتای 28 مرداد چه بر سر مصدق و یارانش آمد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گزارشی به حوادث پس از کودتای 28 مرداد 1332 پرداخت که در ادامه می خوانید؛ در پی کودتای 28 مرداد 1332 که موجب سقوط دولت محمد مصدق شد، روزنامه های کشور از بازگشت محمدرضا پهلوی به کشور خبر دادند و همزمان به چگونگی […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گزارشی به حوادث پس از کودتای 28 مرداد 1332 پرداخت که در ادامه می خوانید؛

در پی کودتای 28 مرداد 1332 که موجب سقوط دولت محمد مصدق شد، روزنامه های کشور از بازگشت محمدرضا پهلوی به کشور خبر دادند و همزمان به چگونگی حامیان شاه فراری پرداختند. پس از بازگشت به کشور، تظاهرات در شهرهای مختلف از ساعات اولیه روز چهارشنبه 7 مرداد آغاز شد.

از جمله روزنامه اطلاع رسانی که چند عکس از مراسم استقبال از محمدرضا شاه پهلوی و تظاهرات هواداران شاه در روز شنبه 31 مرداد همان سال منتشر کرد.

این روزنامه همچنین از دکتر مصدق خبر داده است که او و «همکاران دستگیر شده اش در باشگاه افسران نگهداری می شوند».

این روزنامه به عنوان آغازگر تظاهرات ساکنان جنوب تهران را معرفی کرد که «شنیدند عناصر چپ قصد دارند کاشی‌های خیابان را پاره کنند و نام‌های دیگری را به جای خود بنویسند؛ برای جلوگیری از این امر تجمع کردند». همچنین «شنیدن خبر دستور عدم اجرای مراسم شبانه در پادگان، احساسات مردم را بیشتر کرد».

در ادامه این گزارش در سطح شهر منتشر شد که گروهی از عناصر چپ در آن شب قصد داشتند پرچم حزب توده را بر فراز ساختمان شهرداری به اهتزاز درآورند که درگیری بین آنها و ماموران امنیتی شهرداری رخ داد. . انتشار این خبر به سرعت در خیابان ها و محله های شهر تاثیر گذاشت و سر و صدای زیادی به پا کرد که اولین بازتاب آن حرکت گسترده مردم از نقاط مختلف شهر در صبح روز چهارشنبه با شعارهای زنده باد شاه – مرگ بر حزب توده». آنها در خیابان ها راهپیمایی کردند و به سمت میدان سپه و مناطق مرکزی شهر پیش رفتند.

از دیگر شعارهای حامیان پهلوی دوم در شهرهای مختلف و درج شده در روزنامه ها می توان به «یا مرگ یا شاه» اشاره کرد. «زنده باد شاه، زنده باد آیت الله کاشانی»; “زنده باد شاه، زنده باد ارتش!”

بر اساس عکس های منتشر شده در این روزنامه، معترضان روز چهارشنبه در تهران مجسمه رضا شاه را به بهارستان بازگردانده و در جای خود نصب کردند.

خبرنگار این روزنامه در خصوص تعداد کشته شدگان کودتای 28 مرداد از کشته شدن 16 نفر در بیمارستان سینا در روز چهارشنبه خبر داد که سه افسر پلیس و یک سرباز نیز شامل می شوند. تعدادی از مجروحان در بیمارستان سازمان برنامه بستری می شوند. همچنین راننده اتوبوس در خط شمیران بر اثر اصابت گلوله به مغز جان خود را از دست داد.

بر اساس اخبار منتشر شده حدود 50 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 70 نفر مجروح شدند.

نصب مجدد کاشی های جاده و اتمام مونتاژ نهایی.

به نوشته این روزنامه، اکثر دال های خیابان ها برداشته شده و دال های جدید به جای آن ها نصب شده است و از 7 مرداد ماه مجدداً دال های اولیه در خیابان ها نصب می شود.

همچنین روزنامه های حامی پهلوی از برگزاری یادواره «شهدای پاسدار» خبر دادند که قرار بود دوشنبه دوم شهریور ماه در مسجد اراک واقع در میدان اراک تهران برگزار شود.

گزارش کامل این روزنامه را در تصویر زیر مشاهده و مطالعه می کنید.

فردای کودتای 28 مرداد چه بر سر مصدق و همراهانش آمد؟

27219

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=333597

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.