افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
5

تفاوت ویزا و پاسپورت چیست؟ | ویزا و انواع آن

  • کد خبر : 332617
تفاوت ویزا و پاسپورت چیست؟ | ویزا و انواع آن

تفاوت ویزا و پاسپورت چیست؟ یکی از سوالات متداول در مورد ویزا و پاسپورت، تفاوت بین ویزا و پاسپورت است. پاسپورت کلید ورود شما به کشوری است که به شما امکان سفر بین المللی را می دهد، در واقع پاسپورت شما هویت شماست. از سوی دیگر، ویزا به عنوان یک دعوت خاص برای بازدید از […]

تفاوت ویزا و پاسپورت چیست؟ یکی از سوالات متداول در مورد ویزا و پاسپورت، تفاوت بین ویزا و پاسپورت است. پاسپورت کلید ورود شما به کشوری است که به شما امکان سفر بین المللی را می دهد، در واقع پاسپورت شما هویت شماست. از سوی دیگر، ویزا به عنوان یک دعوت خاص برای بازدید از یک کشور عمل می کند. مجله گردشگری ادامه می دهد، شاید بسیاری از افراد اطلاعات دقیقی در مورد پاسپورت، ویزا و انواع آن نداشته باشند امروز پرواز کن تشریف بیاورید و به طور مشترک تفاوت بین ویزا و پاسپورت را بررسی کنید.

ویزا چیست؟ | تفاوت ویزا و پاسپورت

ویزا یک مجوز قانونی برای ورود اتباع کشورهای مختلف به یک کشور خارجی است. برای دریافت این مجوز ورود، ابتدا باید مراحل ثبت ویزا را تکمیل کرده و پس از تایید مقصد، اطلاعات مورد نیاز را ارسال کنید. پس از تایید مدارک و تایید مراجع مربوطه، فرد می تواند ویزای خود را دریافت کند. طبق این تفاسیر ویزای شخص سندی است که ثابت می کند این شخص می تواند وارد خاک یک کشور خارجی شود.

پیگیری ویزا با کد ملی

یکی از بهترین راه ها برای ردیابی ویزا، ورود به سایت آژانس یا سفارت در هر زمانی از شبانه روز با کد ملی است. مزیت درخواست ویزا با کد ملی عدم مراجعه به سفارت و انتظار طولانی مدت است.

مدت زمان صدور ویزا چقدر است؟

یکی دیگر از سوالات متداول در زمینه اخذ ویزا این است که چگونه متوجه شویم که ویزا صادر شده است؟ فرآیند درخواست و صدور ویزا فرآیندی است که ارتباط مستقیمی با کشور مورد نظر دارد و نمی توان دقیقاً گفت که مدت زمان صدور ویزا چقدر است. عواملی که بر مدت زمان صدور ویزا تاثیر می گذارند شامل موارد زیر است.

  • نوع ویزا
  • کشور مقصد
  • مدارک کامل و صحیح
  • تاریخچه سفر
  • تقویم و برنامه ریزی سفر.
  • فرآیند آنلاین یا آفلاین

توجه به این چند نکته و تهیه دقیق مدارک قبل از درخواست ویزا به شما کمک می کند تا زمان کمتری برای صدور آن صبر کنید. بنابراین در پاسخ به این سوال باید گفت که مدت زمان صدور ویزا به عوامل مختلفی بستگی دارد.

انواع ویزا طبقه بندی ویزا

معمولاً برای اخذ مجوز ورود به هر کشوری شرایط و قوانینی وجود دارد که افراد را مجبور به رعایت قوانین می کند. بر اساس این قوانین، ویزاها طبقه بندی های مختلفی دارند که به طور کلی می توان آنها را به شرح زیر دسته بندی کرد:

  • ویزای کار
  • ویزای چندگانه
  • ویزای توریستی
  • ویزای فرودگاهی
  • ویزای تجاری
  • ویزای تحصیلی
  • ویزای خانوادگی
  • ویزای پناهندگی و ملیت.

ویزای مولتیپل چیست؟

ویزای چند بار ورود مانند ویزای چند بار ورود است. با اخذ ویزای چند بار ورود اجازه ورود چندین بار به کشور مورد نظر را دارید. این مدل ویزا برای مسافرانی که در یک بازه زمانی مشخص باید چندین بار به یک کشور بروند مناسب خواهد بود. این مجوز ورود ویزای چندگانه هیچ محدودیتی در تعداد دفعاتی که می توانید وارد کشور مقصد شوید ندارد.

برخلاف مولتی ویزا، این ویزای تکی است که تنها یک بار به دارنده آن اجازه ورود به کشور مقصد را می دهد. با این حساب، دارنده ویزای سینگل پس از خروج از کشور مقصد نمی تواند به آن کشور بازگردد، مگر اینکه ویزای دیگری دریافت کند.

ویزای فرودگاهی چیست؟

ویزای فرودگاهی به عنوان ویزای ورود یا حتی ویزای فوری شناخته می شود. در واقع این ویزا در فرودگاه کشور مقصد با پرداخت هزینه به مسافر داده می شود.

ویزای توریستی

ویزای توریستی همانطور که از نامش پیداست برای گردشگری و تفریح ​​در کشور مقصد صادر می شود. ویزای توریستی به طور کلی موقت و برای مدت زمان محدود در نظر گرفته می شود.

ویزای تجاری

ویزای تجاری به افرادی اعطا می شود که می خواهند در کشور مقصد تجارت و کار کنند. برای دریافت این ویزا نیاز به تایید مشتری یا دعوتنامه از شرکت مقصد دارید.

ویزای تحصیلی

اگر به فکر تحصیل در خارج از کشور هستید، ویزای تحصیلی برای شما مناسب است. این ویزا شامل دانشجویان، محققین و افرادی می شود که می خواهند در مدارس و دانشگاه های کشور مقصد تحصیل کنند.

ویزای خانوادگی

همانطور که از نامش پیداست، این ویزا برای افرادی مناسب است که قصد دارند به اعضای خانواده مقیم کشور دیگری بپیوندند. این افراد شامل همسر، فرزندان، والدین و سایر بستگان درجه یک متقاضی می باشد.

ویزای پناهندگی

ویزای پناهندگی برای افرادی صادر می شود که به دلایل سیاسی، اجتماعی و غیره درخواست پناهندگی می کنند.

چگونه ویزا بگیریم؟ | چگونه ویزا بگیریم

برای درک درست تفاوت بین ویزا و پاسپورت، بهتر است بدانید که چگونه ویزا دریافت کنید. شرایط اخذ ویزا بسته به کشور مبدا و مقصد و نوع ویزای متقاضی متفاوت است اما در نهایت برای ارائه درخواست برای هر مدل ویزا باید به شرایط کلی اخذ ویزا مراجعه کرد. ویزا بنابراین قبل از درخواست ویزا بهتر است به سفارت یا کنسولگری کشور مورد نظر مراجعه کرده و از شرایط دقیق اخذ ویزا مطلع شوید.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان و کشورهایی که در بدو ورود به فرودگاه برای ایرانیان ویزا صادر می کنند به شرح زیر است:

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آسیا

  • عمان
  • قطر
  • قزاقستان
  • مالزی
  • عراق
  • ارمنستان

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره اقیانوسیه

  • جزایر کوک
  • ایالات فدرال میکرونزی
  • حمل کنید

برای اطلاع از لیست کامل کشورهای بدون ویزا یا بدون ویزای فرودگاهی در سال 2024 می توانید به آخرین مقاله بروید. لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان نگاهی بینداز

پاسپورت چیست؟

گذرنامه یک مدرک شناسایی رسمی است که توسط دولت هر کشور صادر می شود. پاسپورت ملیت شما را تایید می کند و برای سفر به خارج از کشور الزامی است. اطلاعاتی مانند نام کامل، تاریخ تولد، محل تولد، عکس و شماره پاسپورت در گذرنامه درج خواهد شد.

انواع پاسپورت شناخت انواع پاسپورت

گذرنامه ها رنگ ها و انواع مختلفی دارند. بسته به نیاز و موقعیت متقاضی، گذرنامه انواع مختلفی دارد:

پاسپورت معمولی

این نوع پاسپورت یک مدل پاسپورت معمولی است که برای اکثریت شهروندان یک کشور صادر خواهد شد.

گذرنامه خدمت

این نوع پاسپورت برای کارمندان دولت و افراد تحت تکفل آنها برای مقاصد تجاری در نظر گرفته شده است.

گذرنامه اضطراری

گذرنامه اضطراری در مواردی صادر می شود که شخصی گذرنامه خود را گم کرده یا به سرقت رفته باشد. در صورت نیاز به گذرنامه برای سفر، این گذرنامه موقت تا زمان صدور گذرنامه عادی معتبر خواهد بود.

پاسپورت گروهی

این پاسپورت مسافرتی برای سفرهای گروهی به ویژه اردوهای دانشجویی صادر می شود.

پاسپورت چند روز دیگه میاد؟

در خصوص ارسال پاسپورت و شرایط اخذ آن، لازم است مدارک را به همراه فرم هایی که تکمیل کرده اید به مسئول مربوطه تحویل دهید و در نهایت ظرف مدت دو یا سه روز پاسپورت شما ارسال شود. از طریق پست اما از آنجایی که ممکن است مشکلی در فرآیند حمل و نقل وجود داشته باشد، این زمان ممکن است تا 10 روز یا دو هفته طول بکشد. اگر می خواهید اطلاعات دقیقی در مورد مدارک مورد نیاز برای تمدید گذرنامه، هزینه گذرنامه و ثبت نام آنلاین گذرنامه داشته باشید، می توانید شرایط اخذ پاسپورت در یک سال. 1403 را بخوانید

تفاوت ویزا و پاسپورت چیست؟

برای اینکه به یک نتیجه کامل در مورد تفاوت ویزا و پاسپورت برسیم، لازم به ذکر است که تفاوت ویزا و پاسپورت بسیار واضح است. اما این دو گزینه مکمل یکدیگر هستند و از نظر اولویت و اهمیت، پاسپورت در درجه اول قرار دارد و ویزا در اولویت بعدی در برنامه ریزی سفر خواهد بود.

پاسپورت به عنوان یک مدرک شناسایی بین المللی حاوی اطلاعات مهمی است که همراه داشتن آنها در طول سفر و درخواست ویزا ضروری است، اما ویزا مجوز و تاییدیه ورود به یک کشور خارجی است که بدون گذرنامه قابل استفاده نیست. به همین دلیل برای سفر به خارج از کشور ابتدا باید پاسپورت داشته باشید و سپس برای ویزا اقدام کنید.

ویزا پاسپورت
ویزا معمولاً به عنوان مجوز ورود به کشور خارجی دیگر به پاسپورت پیوست می شود. پاسپورت یک سند ملی مسافرتی است که به عنوان مدرک شناسایی استفاده می شود.
ویزا توسط سفارت یا کنسولگری هر کشور خارجی صادر می شود. گذرنامه توسط کشور محل تولد یا کشور محل اقامت فعلی شما صادر می شود.
در صورت وجود توافقنامه تسهیل روادید بین دو کشور مبدا و مقصد، نیازی به ویزا نیست. در بیشتر موارد هنگام ورود به یک کشور خارجی داشتن گذرنامه ضروری است.
ویزا معمولا برای مدت کوتاهی بین چند روز تا چند ماه اعتبار دارد. گذرنامه معمولا بین 5 تا 10 سال اعتبار دارد.
برای ورود به هر کشوری باید ویزای آن کشور را داشته باشید. برای ورود به هر کشوری به پاسپورت به عنوان مدرک هویت ملی نیاز دارید.

همه چیز درباره تفاوت پاسپورت و ویزا

در نهایت داشتن پاسپورت برای اخذ ویزا الزامی است. اگر اطلاعات هویتی شما توسط کشور شما تایید نشده باشد و پاسپورت نداشته باشید، نمی توانید برای ویزا یا اجازه سفر به کشورهای خارجی درخواست دهید. بنابراین اهمیت پاسپورت برای هر فرد بیشتر از ویزا خواهد بود. برای رزرو بلیط هواپیما خارجی همچنین اولین قدم داشتن پاسپورت با اعتبار بیش از 7 ماه است.

اگر نکته ای در مورد تفاوت ویزا و پاسپورت، ویزا چیست و انواع آن وجود دارد که در این مقاله ذکر نشده است، می توانید گزینه های ویزا و پاسپورت را به صورت جداگانه و به صورت کامل در مطالب قبلی مطالعه کنید.

سوالات متداول در مورد تفاوت بین ویزا و پاسپورت

چگونه برای ویزا اقدام کنیم؟

از آنجایی که مراحل صدور ویزا برای هر کشور متفاوت است، به طور کلی ابتدا باید فرم درخواست را تکمیل کرد، مدارک مورد نیاز را ارائه کرد و در نهایت در مصاحبه با مقامات کنسولی آن کشور شرکت کرد.

هنگام سفر چه مدارکی را باید همراه داشته باشم؟

فراموش نکنید که پاسپورت و ویزا خود را همیشه همراه داشته باشید. همه کشورها نیازی به داشتن مدارکی مانند بلیط رفت و برگشت، رزرو هتل و مدرک توانایی مالی ندارند، اما ممکن است یک کشور در ابتدای ورود شما همه این مدارک را درخواست کند.

اعتبار پاسپورت چقدر است؟

اکثر پاسپورت ها بین 5 تا 10 سال اعتبار دارند.

مدت اعتبار ویزا چقدر است؟

اعتبار ویزا بسته به نوع ویزا و کشور صادر کننده متفاوت خواهد بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=332617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.