افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

چرا افغانستان بعد از 3 سال سقوط کرد؟

  • کد خبر : 331191
چرا افغانستان بعد از 3 سال سقوط کرد؟

صرف نظر از همه عوامل تاکتیکی، سقوط افغانستان یکی از دلایل اصلی سقوط افغانستان در سال 2021 بود. حکومت مطلوب آمریکا و ملت سازی در افغانستان با هدف ایجاد هویت ملی افغان شکست خورده بود. تحت سلطه افغان ها (پشتون ها) بود و منجر به ایجاد یک نهاد ایرانی فارسی زبان در مناطق غیر پشتون […]

صرف نظر از همه عوامل تاکتیکی، سقوط افغانستان یکی از دلایل اصلی سقوط افغانستان در سال 2021 بود. حکومت مطلوب آمریکا و ملت سازی در افغانستان با هدف ایجاد هویت ملی افغان شکست خورده بود. تحت سلطه افغان ها (پشتون ها) بود و منجر به ایجاد یک نهاد ایرانی فارسی زبان در مناطق غیر پشتون نشین شد. ایجاد موجودی به نام افغانستان توسط استعمار انگلیس با هدف مهار ایران و تجزیه شرق ایران، تداوم جمهوری و. دموکراسی در افغانستان موجودیت استعماری، استبدادی و تک قومی را از بین می برد و به جای آن یک ایران شرقی ایجاد می کرد. آمریکایی ها تلاش کردند در 20 سال هویت سومی ایجاد کنند، یک کشور و ملت افغانستان با روحیه کثرت گرا افغانی، اما این تلاش. آمریکایی ها بر سر دوراهی قرار داشتند: افغانستانی با محوریت پشتون را احیا کنید یا تسلیم یک افغانستان فدرال با مرکز فارسی زبان در شمال، مرکز و غرب شوند. آنها افغانستان را به طالبان سپردند تا افغانستان پشتون محور را احیا کنند. البته طالبان از نسخه هیتلر راه حل نهایی علیه یهودیان فارسی زبان استفاده می کنند. و نه چین، نه ترکیه، نه جهان عرب و نه حتی پاکستان، بنابراین هیچ کس مخالف این سیاست نیست، بازنده اصلی ایران است. که باید شاهد فارسی زدایی از افغانستان باشد و در نتیجه چنین سیاستی باید توسط میلیون ها افغان برای ایران مورد هجوم قرار گیرد. عمق استراتژیک تاریخی و فرهنگی خود را از دست داده و مهاجران به تهدیدی بزرگ و گسترده برای ایران تبدیل شده اند. .

برای غلبه بر چنین تهدیدی اولاً باید آن را بپذیریم و درک کنیم و ثانیاً با یک برنامه جامع از این بحران خارج شویم. در شرایط کنونی اراده ای برای درک واقعیت سیاست خارجی ایران برای اندیشیدن به راه حل های بعدی وجود ندارد، بنابراین بی شک وضعیت هر روز بدتر خواهد شد.

* دکترای حقوق بین الملل

311259

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=331191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.