افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

قیمت گذاری دستوری رفتار پوپولیستی توسط دولت ها خطر توقف تولید توسط خودروسازان با قیمت گذاری اجباری

  • کد خبر : 330351
قیمت گذاری دستوری رفتار پوپولیستی توسط دولت ها خطر توقف تولید توسط خودروسازان با قیمت گذاری اجباری

امید محمدی; بازار: قیمت گذاری اجباری را می توان یک آفت و چالشی لاینحل برای صنعت خودرو در نظر گرفت. وزرای مخفی اغلب وعده آزادسازی قیمت ها را می دهند تا از مردم رای اعتماد بگیرند، اما به محض اینکه در راس دولت قرار گرفتند، وعده خود را فراموش می کنند. وزارت رازداری وقتی صحبت […]

امید محمدی; بازار: قیمت گذاری اجباری را می توان یک آفت و چالشی لاینحل برای صنعت خودرو در نظر گرفت. وزرای مخفی اغلب وعده آزادسازی قیمت ها را می دهند تا از مردم رای اعتماد بگیرند، اما به محض اینکه در راس دولت قرار گرفتند، وعده خود را فراموش می کنند. وزارت رازداری وقتی صحبت از نقدینگی خودروسازان می شود، این خطر جدی وجود دارد که اگر دولت چهاردهم در گام اول شرایط بهبود را فراهم نکند، صنعت خودرو با توقف تولید مواجه شود. از نظر قیمت خودرو در بازار تعادل حاصل نشده و سود حاصل از فروش این محصول فقط به جیب سودجویان سرازیر می شود. برای بررسی این چالش ها با سعید مدنی گفت وگو کرده ایم. مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا

اگر وضعیت قیمت گذاری دستوری در دولت چهاردهم ادامه پیدا کند و دولتمردان جسارت حل این مشکل را نداشته باشند، به زودی تولید خودرو متوقف می شود.

* در دولت چهاردهم اگر دستور تعیین قیمت خودرو حذف نشود چه اتفاقی می افتد؟

حذف اجباری قیمت گذاری برای صنعت خودرو به ویژه سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) باید در دولت چهاردهم انجام شود. دولت های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم فقط شعار حذف گرانی می دادند، اما متأسفانه جسارت این کار را نداشتند. اگر دولت چهاردهم قیمت های دستوری را حذف نکند، وضعیت تولید خودرو در کشور هر روز بحرانی تر می شود. قیمت گذاری اجباری باعث تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار شده است، این مشکل در فروش محصول یکی از خودروسازان بزرگ باعث ثبت نام چندین میلیون متقاضی و جمع آوری وجه نقد شده است که بیش از ارزش ریالی آن خودروساز.

سیستم قیمت گذاری اجباری باعث شده است که تقاضای کاذب رشد کند و دسترسی مشتریان واقعی به خودرو دشوارتر از قبل شود. در این میان برخی رانت خواران سودهای بادآورده ای به دست آورده اند که باید به جیب خودروسازان برود. البته سود خودروسازان پول بادآورده نیست. زیرا این تولیدکنندگان نرخ های متفاوتی می پردازند. اگر وضعیت قیمت گذاری دستوری در دولت چهاردهم ادامه پیدا کند و دولتمردان جسارت حل این مشکل را نداشته باشند، به زودی تولید خودرو متوقف می شود.

شرایط بانک ها در جاده مخصوص شبیه سازندگان است، بانک ها از ترس سوختن وجوه خود مجبور به ادامه تسهیلات هستند.

* قطعه سازان در شرایط خاص نقدینگی در جاده ها با چه چالش هایی مواجه هستند؟

وضعیت نقدینگی صنعت خودرو به دلیل قیمت های دستوری متشنج است این مشکل باعث افت کیفیت قطعات و حذف قطعه سازان کوچک و یا ادغام آنها با شرکت های بزرگ می شود. به همین دلیل رقابت در تولید قطعات باکیفیت و ارزان کمتر شده و وابستگی خودروسازان به تعداد محدودی قطعه ساز افزایش می یابد. قطعه سازان نیز به دلیل مطالبات معوق مجبور به افزایش قیمت قطعات برای جبران بدهی خود هستند. این وضعیت به دلیل قیمت گذاری دستوری ایجاد شده و سیاست های غلط دولت ناخواسته زمینه رشد قیمت خودرو را فراهم کرده است. شرایط بانک ها در جاده مخصوص شبیه سازندگان است، بانک ها از ترس سوختن سرمایه خود مجبور به ادامه تسهیلات هستند. این مشکلات ناشی از چرخه معیوب قیمت های کنترل شده است که منجر به فشار نقدینگی در این مسیر شده است.

* چرا دولت ها علاقه مند به دخالت در قیمت گذاری هستند؟

مسئولان دولتی در تلاشند تا به مردم و مشتریان اعلام کنند که با قیمت گذاری و رفتار پوپولیستی از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کرده ایم. اگرچه سیاست اشتباه ذکر شده ریشه اصلی اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار است، اما دلالان به دلیل سودآوری خودرو شروع به سرمایه گذاری در بازار خودرو کردند. این مشکل باعث ایجاد تورم در بازار شده و خرید و فروش خودرو و قیمت آن باید بر اساس عرضه و تقاضا انجام شود.

ریشه زیان های انباشته صنعت خودرو در قیمت های تحمیلی خودروسازان نهفته است. قیمت مواد اولیه با حمایت دولت ها و تعامل با صنعت خودرو با قیمت های جهانی و ارزی همیشه آزاد است اما قیمت خودرو باید تابع سفارش باشد.

* بسیاری از کارشناسان از قیمت های دستوری و قیمت مواد اولیه انتقاد می کنند. به چه دلیل است؟

ریشه زیان های انباشته صنعت خودرو در قیمت های تحمیلی خودروسازان نهفته است. قیمت مواد اولیه با حمایت دولت ها همیشه آزاد بوده و با صنعت خودرو با نرخ ارز جهانی و به صورت ارز تعامل دارند اما قیمت خودرو باید تابع دستور باشد. صنایع بالادستی تامین کننده مواد اولیه پتروشیمی، فولاد، مس و … هستند. به صنعت خودرو در قالب فروش مواد اولیه. دولت ها بدانند که ارزش افزوده این محصولات در صنعت خودرو است و این صنعت نیز باید محصولات خود را به صورت رایگان ارائه کند. قیمت ها گاهی گفته می شود انباشت نیروی کار عامل گرانی خودرو است در حالی که 10 درصد هزینه های تولید تنها در قیمت سفارش موقت خلاصه می شود.

*به عنوان آخرین سوال اگر دولت چهاردهم از تغییر قیمت دستوری حمایت کند چه؟

حمایت اجباری قیمت به سود بازار سوداگرانه است و به مشتریان و حتی خودروسازان آسیب می رساند. 240 هزار میلیارد تومان زیان انباشته می توانست نقدینگی مورد نیاز برای رشد مضاعف خودروسازی مانند سایپا را حل کند اما این نقدینگی به جیب رانت خواران سرازیر شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=330351

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.