افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
3

گندمکاران باید بخوانند/ عدم اطمینان کشاورزان در قیمت خرید تضمینی گندم، قیمت کود و قطع برق

  • کد خبر : 328615
گندمکاران باید بخوانند/ عدم اطمینان کشاورزان در قیمت خرید تضمینی گندم، قیمت کود و قطع برق

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس آخرین آمار خرید تضمینی گندم از کشاورزان با رشد 19 درصدی به 11.3 میلیون تن رسید. اما تنها 45 درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است. جهان صنعت نیوز نوشت: با نزدیک شدن به فصل کاشت در استان های شمال غرب، کشاورزان به دلیل بدهی های بانکی و نیاز به […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس آخرین آمار خرید تضمینی گندم از کشاورزان با رشد 19 درصدی به 11.3 میلیون تن رسید. اما تنها 45 درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

جهان صنعت نیوز نوشت: با نزدیک شدن به فصل کاشت در استان های شمال غرب، کشاورزان به دلیل بدهی های بانکی و نیاز به نقدینگی برای خرید نهاده های کشاورزی همچنان منتظر دریافت مابقی مطالبات خود هستند. همچنین افزایش 100 درصدی قیمت کودهای شیمیایی و مشکلات مربوط به قطعی برق چاه های کشاورزی و قیمت خرید تضمینی گندم نگرانی کشاورزان را افزایش داده است.

نیمی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است

این را عطاالله هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی کشاورزان اعلام کرد. از ابتدای فصل برداشت تاکنون 11 میلیون و 300 هزار تن گندم به ارزش 198 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است. که نسبت به مدت مشابه سال قبل 19 درصد افزایش داشته است.

وی از پرداخت 45 درصد از اعتبارات تولیدکنندگان گندم خبر داد و افزود: تاکنون 95 میلیارد تومان پرداخت شده است. و 103 میلیارد تومبا باقی مانده است که انتظار می رود. تا قبل از شروع فصل زراعی در استان های شمال غرب پرداخت شود.

هاشمی تاکید کرد: تا 10 روز آینده کشت گندم در استان های شمال غرب آغاز می شود. و با توجه به بدهی های بانکی و نیاز کشاورزان به نقدینگی برای خرید نهاده های کشاورزی، تاخیر در پرداخت مطالبات تا پایان شهریور مفید نخواهد بود. وی خاطرنشان کرد: استان های خوزستان، گلستان، فارس، کرمانشاه و همدان پیشتاز خرید تضمینی گندم هستند.

مطالبات خرید تضمینی گندم باید ظرف 24 ساعت پرداخت شود

رئیس بنیاد ملی تولیدکنندگان گندم یادآور شد: دولت بر اساس قانون موظف است. مطالبات کشاورزان را حداکثر تا 24 ساعت پس از تحویل محصول پرداخت کنید. اما اکنون با گذشت بیش از دو ماه از تحویل گندم، هنوز برخی از کشاورزان ریالی دریافت نکرده اند. به گفته هاشمی این موضوع برای کشاورزان ناعادلانه است.

قیمت خرید تضمینی گندم همچنان بلاتکلیف است

هاشمی همچنین از تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم انتقاد کرد و گفت: با توجه به شروع فصل زراعی تا 10 روز آینده هنوز کشاورزان نمی دانند قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید چقدر خواهد بود. این تاخیر در اعلام قیمت و پرداخت مطالبات کشاورزان را در سردرگمی قرار داده است.

هاشمی قیمت خرید تضمینی منطقی هر کیلو گندم را 24 تا 25 هزار تومان اعلام کرد و افزود: با احتساب قیمت پایه 17 هزار و 500 تومانی و نرخ تورم، قیمت خرید تضمینی نباید کمتر از این مقدار باشد.

چقدر گندم تولید شد؟

وی افزود: با وجود شرایط مساعد برای تولید گندم، برآوردها نشان می دهد که تولید گندم بین 14.5 تا 15 میلیون تن و خرید تضمینی بین 11.5 تا 12 میلیون تن خواهد رسید. هاشمی همچنین یادآور شد: در صورت پرداخت به موقع مطالبات، خرید تضمینی ممکن است از سقف 12 میلیون تن فراتر رود. اما تاخیر در پرداخت ها باعث شده است که برخی از کشاورزان به دلیل بدهی بانکی و نیاز به امرار معاش، گندم تولید شده را با نرخ 15 تا 16 هزار تومان به دلالان بفروشند که منجر به هدر رفتن گندم تولیدی و جایگزینی آن به عنوان دام شده است. خوراک یا قاچاق در خارج از کشور بوده است.

نگران دو برابر شدن قیمت کودها

عطاالله هاشمی همچنین با انتقاد از افزایش 100 درصدی قیمت کودهای شیمیایی، افزود: این افزایش قیمت بر تولید سال آینده تاثیر جدی خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: یا باید قیمت کود به سطح قبل برگردد یا قیمت محصولات کشاورزی دو برابر شود. در غیر این صورت افزایش قیمت هر کیسه کود از 195 هزار تومان به 400 هزار تومان و تغذیه نامناسب محصولات منجر به کاهش عملکرد تولید می شود.

2 روز طول کشید تا کشاورزان برق را قطع کنند

هاشمی همچنین به گلایه کشاورزان از قطعی برق چاه های کشاورزی اشاره کرد و گفت: قطعی برق چاه ها به مدت 24 تا 48 ساعت ظلم به تولید است که ضرر و زیان زیادی به کشاورزان وارد می کند.

2232223

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=328615

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.