افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

برای واردات پنبه باید 20 درصد تعرفه در نظر گرفته شود

  • کد خبر : 32860
برای واردات پنبه باید 20 درصد تعرفه در نظر گرفته شود

اسدالله پاکسرشت در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: عواملی چون املاک در مقیاس بزرگ، عدم دانش فنی و مدیریتی مالکان فعلی، کمبود ظرفیت کشاورزان فعلی در کنار عدم حمایت بانک ها از جمله عواملی است که دست به دست هم داده تا کشاورزان منطقه گرگان دشت را از کشت پنبه بازدارد. رئیس هیئت مدیره […]

اسدالله پاکسرشت در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: عواملی چون املاک در مقیاس بزرگ، عدم دانش فنی و مدیریتی مالکان فعلی، کمبود ظرفیت کشاورزان فعلی در کنار عدم حمایت بانک ها از جمله عواملی است که دست به دست هم داده تا کشاورزان منطقه گرگان دشت را از کشت پنبه بازدارد.

رئیس هیئت مدیره صندوق پنبه کشور با بیان اینکه مالکان زمین های کشاورزی در گذشته از منابع مالی خوبی برخوردار بودند، افزود: در گذشته قدرت رقابت مالکان با انحصار به دلیل منابع مالی آنها بود در حالی که اکنون کشاورزان نمی توانند با رانت و انحصار بازار پنبه مقابله کنند.

دبیر انجمن صنعت پنبه استان گلستان ادامه داد: در گذشته وزارت جهاد کشاورزی دارای نیروی کارآمد و مهندسان واجد شرایط و با تجربه بود که دائماً در زمین های کشاورزی گشت می زدند و عملکرد کشاورزان را زیر نظر داشتند، در حالی که امروز این کارشناسان پشت میز می نشینند و حاضر به سرپیچی از مزارع و قبول سختی کار نیستند.

وی واردات پنبه را یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: با توجه به کاهش قیمت جهانی پنبه و واردات این محصول با همین تعرفه به کشور، پنبه کاران و کارخانه های پنبه پاک کن و ریسندگی متحمل خسارت زیادی شده اند.

پاکسرشت معتقد است کشورهایی مانند آمریکا برای تشویق کشت به پنبه کاران یارانه می دهند که باعث شده قیمت جهانی پنبه در مقایسه با تولید داخلی بسیار کمتر شود.

وی با بیان اینکه قیمت پنبه تولید داخل شش درصد گرانتر از بازار جهانی است، تصریح کرد: چنین وضعیتی باعث نارضایتی صاحبان صنایع نساجی ایران شده است زیرا این صنعتگران می خواهند پنبه را به قیمت جهانی بخرند.

رئیس هیات مدیره صندوق پنبه کشور با اعلام اینکه هزینه های تولید داخل به دلار و فروش ریالی محاسبه می شود، افزود: در چنین شرایطی تولید جز زیان کشاورز را از بین می برد و این انگیزه کشت محصول را از بین می برد.

وی بالا بودن قیمت تمام شده تولید، عملکرد پایین بذر و عملکرد پایین در هکتار را یکی از دلایل گرانی پنبه در کشور نسبت به بازار جهانی دانست و گفت: چنین شرایطی باعث شده کشاورزان تمایلی به کشت پنبه نداشته باشند.

وی با یادآوری اینکه پنبه رقبایی مانند الیاف دست ساز دارد، افزود: از زمانی که الیاف دست ساز وارد بازار شد، قیمت پنبه کاهش چشمگیری داشته است.

پاکسرشت ادامه داد: از آنجایی که ضایعات الیاف مصنوعی کم و طول الیاف بلند است، تولید این محصول برای صنایع بسیار مقرون به صرفه است، زیرا علاوه بر این مزیت ها، الیاف مصنوعی سرعت تولید را نیز افزایش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه لزومی ندارد به طور مستمر پوشاک به عنوان غذا برای مصرف کننده ارائه شود، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور تقاضا برای پوشیدن لباس های نخی کاهش یافته که این امر باعث تغییر قیمت پنبه شده است.

وی قاچاق پنبه و مشتقات آن را یکی از معضلات این محصول در بازار داخلی دانست و افزود: در سال های اخیر حجم قابل توجهی نخ پنبه به صورت قاچاق وارد کشور شده که باعث فلج شدن بسیاری از واحدهای نساجی شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید از واردات پنبه قاچاق جلوگیری کند، افزود: واردات پنبه باید با عوارض مرزی محاسبه شود تا کشاورز انگیزه تولید داشته باشد. به نظر من حداقل حقوق واردات پنبه باید 20 درصد باشد.

پاکسرشت ادامه داد: برای واردات 35 درصد نخ پنبه و 40 درصد پارچه پنبه باید عوارض مرزی لحاظ شود تا تولیدکنندگان داخلی از این واردات متضرر نشوند.

دبیر انجمن صنعت پنبه استان گلستان وی پنبه را از محصولات آفات زا دانست و گفت: با توجه به افزایش قیمت سموم کشاورزی در سال گذشته، دولت باید نهاده های این حوزه را با کارمزد مناسب در اختیار کشاورزان قرار دهد تا برای کشاورزان کشت پنبه توجیه اقتصادی داشته باشد.

به گفته وی، هر کشاورز از زمان کاشت تا برداشت باید حداقل چهار بار پنبه سمپاشی کند که این امر هزینه بالایی را بر پنبه کاران تحمیل کرده است.

وی برداشت سنتی را از دیگر مشکلات پیش روی پنبه کاران اعلام کرد و افزود: گرانی دستمزد کارگر در کنار سایر هزینه های تولید باعث شده که کشت پنبه دیگر سودی نداشته باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=32860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.