افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

با خوردن این ۱۱ غذا با لیوان خداحافظی کنید!

  • کد خبر : 326745
با خوردن این ۱۱ غذا با لیوان خداحافظی کنید!

همانطور که برای داشتن بدنی سالم و قوی به مواد مغذی نیاز داریم، چشمان ما نیز برای حفظ عملکرد خود به ترکیبات خاصی وابسته است. مواردی مانند گذشت زمان و افزایش سن، خیره شدن به صفحه نمایش تلفن همراه، لپ تاپ و تلویزیون، آلودگی هوا و کم خوابی می توانند بر سلامت چشم تأثیر بگذارند. […]

همانطور که برای داشتن بدنی سالم و قوی به مواد مغذی نیاز داریم، چشمان ما نیز برای حفظ عملکرد خود به ترکیبات خاصی وابسته است. مواردی مانند گذشت زمان و افزایش سن، خیره شدن به صفحه نمایش تلفن همراه، لپ تاپ و تلویزیون، آلودگی هوا و کم خوابی می توانند بر سلامت چشم تأثیر بگذارند. بنابراین لازم است غذاهای مفید برای بینایی را بشناسید و با مصرف آنها اثرات این عوامل را به حداقل برسانید. در این مقاله قصد داریم شما را با غذاهایی آشنا کنیم که با آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری می توانند بینایی را تقویت کنند. با ما همراه باشید تا با بهترین غذاها برای بهبود بینایی آشنا شوید.

1- کلم بروکلی، سپر دفاعی طبیعی برای بینایی

کلم بروکلی به دلیل طعم خوشمزه و فواید بی شماری که برای سلامتی دارد، یک غذای بسیار محبوب است. مطالعات نشان می دهد که این سبزی حاوی ترکیبی به نام ایندول-3-کاربینول است که می تواند سموم را از شبکیه خارج کرده و از دست دادن بینایی مرتبط با افزایش سن را به تاخیر بیندازد. علاوه بر این، بروکلی حاوی لوتئین و زآگزانتین است که دو آنتی اکسیدان قوی برای محافظت از چشم هستند. با افزودن کلم بروکلی به رژیم غذایی خود می توانید از مزایای بی شمار آن برای بهبود بینایی و بهبود سلامت خود بهره ببرید.

2- ماهی قزل آلا و مبارزه با خشکی چشم

خشکی چشم مشکلی است که عموما با افزایش سن بروز می کند و می تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگر به هر دلیلی از خشکی چشم رنج می برید، حتما ماهی سالمون را در برنامه غذایی خود قرار دهید. مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم ماهی سالمون می تواند خطر خشکی چشم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همانطور که می دانید ماهی قزل آلا سرشار از امگا 3 است. این اسیدهای چرب در مرطوب نگه داشتن چشم و جلوگیری از خشکی و التهاب موثر هستند. توجه داشته باشید که به دلایل هورمونی و سایر عوامل فیزیولوژیکی، خطر خشکی چشم زنان دو برابر مردان است و باید ماهی بیشتری مصرف کنند.

3- هویج، بهترین دوست چشمان شما

حتما بارها شنیده اید که هویج فواید زیادی برای بهبود بینایی دارد. راز این امر در ترکیبات ارزشمند موجود در هویج نهفته است. هویج سرشار از بتاکاروتن است. آنتی اکسیدانی که بدن ما از آن برای تولید ویتامین A استفاده می کند. ویتامین A نقش بسیار مهمی در دید در شب دارد و از نزدیک بینی جلوگیری می کند. علاوه بر این، هویج همچنین دارای آنتی اکسیدان لوتئین بالایی است که خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (AMD) را کاهش می دهد. AMD یک بیماری شایع چشمی در افراد مسن است که می تواند باعث کاهش بینایی شود. بنابراین اگر به دنبال راهی برای حفظ بینایی و کاهش نیاز به استفاده از عینک هستید، هویج ممکن است گزینه بسیار خوبی باشد.

4- تخمه آفتابگردان، کمی محافظ برای چشم

شاید فکر کنید تنها کاری که باید برای محافظت از چشمان خود انجام دهید استفاده از عینک آفتابی است. اما مصرف تخمه آفتابگردان می تواند نقش مهمی در سلامت بینایی شما داشته باشد زیرا حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که از چشمان شما محافظت می کند. تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین E است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که از چشم در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. این رادیکال های آزاد به سلول های چشم آسیب می رسانند و باعث پیری زودرس و بیماری های چشمی می شوند. ویتامین E به عنوان یک سپر محافظ این رادیکال ها را خنثی می کند. اما فواید ویتامین E به همین جا ختم نمی شود. این ویتامین همچنین مقاومت چشم را در برابر اشعه های مضر UV خورشید که عامل اصلی آب مروارید هستند، بهبود می بخشد.

5- کیوی، میان وعده سالم و مفید برای سلامت چشم

اگر در طول روز زیاد با کامپیوتر و تلفن همراه خود کار می کنید، از خوردن کیوی دست نکشید. این میوه سبز و خوشمزه دارای مقادیر زیادی لوتئین و زیگزانتین است و به همین دلیل یکی از بهترین میوه ها برای سلامت چشم به حساب می آید. همانطور که در بالا ذکر شد، لوتئین با AMD مبارزه می کند و در ترکیب با زآگزانتین، آسیب به شبکیه چشم ناشی از نور آبی صفحه نمایش دیجیتال و نور خورشید را به حداقل می رساند.

6- اسفناج، اکسیر جوانی چشم

اسفناج نیز مانند غذاهایی که تاکنون معرفی کرده ایم سرشار از لوتئین و زآگزانتین است. همانطور که گفته شد این دو ماده مغذی مانند فیلترهای طبیعی هستند و از چشم در برابر آسیب های ناشی از نور آبی و رادیکال های آزاد محافظت می کنند. علاوه بر این، این دو آنتی اکسیدان نقش مهمی در تقویت بینایی و کاهش خطر بیماری های چشمی مانند آب مروارید و AMD دارند. لطفا توجه داشته باشید که برای جذب بهتر این آنتی اکسیدان ها، بهتر است اسفناج را با چربی مصرف کنید.

7- تخم مرغ یک غذای کامل است!

تخم مرغ ترکیبات مغذی زیادی دارد. از این رو، یک گزینه عالی برای تقویت سلامت چشم است. با گنجاندن تخم مرغ در رژیم غذایی خود، به طور طبیعی از بینایی خود محافظت می کنید و خطر ابتلا به بیماری های چشمی را کاهش می دهید. علاوه بر لوتئین و زآگزانتین، دارای مقادیر زیادی ویتامین A است که برای حفظ سلامت قرنیه و دید در شب ضروری است. علاوه بر این، ویتامین A به سلامت سلول های شبکیه کمک می کند و خطر خشکی چشم را کاهش می دهد.

8- بادام، راز چشمانی سالم و درخشان

بادام، این آجیل خوشمزه و پرطرفدار، نه تنها برای قلب و مغز مفید است، بلکه فواید بسیاری برای سلامت چشم نیز دارد. مقادیر بالای ویتامین E در بادام دلیل اصلی این است که چرا باید این ماده غذایی شگفت انگیز را در رژیم غذایی خود بگنجانید. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول های چشم در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. این رادیکال های آزاد می توانند به شبکیه آسیب بزنند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند AMD و آب مروارید را افزایش دهند.

9- ماست، غذای سالم برای چشم

ماست منبعی غنی از ویتامین A، روی و پروبیوتیک ها است و یک انتخاب عالی برای ارتقای سلامت چشم است. با گنجاندن ماست در رژیم غذایی خود می توانید به طور طبیعی از بینایی خود محافظت کنید و خطر ابتلا به برخی بیماری های چشمی را کاهش دهید. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که ماست همچنین می تواند خشکی چشم را به حداقل برساند. بنابراین ماست را از لیست بهترین مواد غذایی برای بهبود بینایی حذف نکنید.

10- نارنجی، بهترین دوست چشمان شما در فصل سرد

پرتقال، میوه ای خوشمزه و سرشار از ویتامین C، یکی از بهترین غذاها برای بهبود بینایی است. اگرچه قبلاً در مورد بتاکاروتن و نقش آن در ویتامین A و سلامت چشم صحبت کردیم، یک چیز مهم را فراموش کردیم: بسیاری از غذاهای حاوی بتاکاروتن به رنگ نارنجی هستند. به همین دلیل پرتقال با رنگ نارنجی جذاب خود منبع غنی بتاکاروتن است و به همین دلیل در لیست بهترین مواد غذایی برای بهبود بینایی قرار می گیرد. با نوشیدن آب پرتقال تازه یا مصرف آن به عنوان میوه، می توانید به طور طبیعی از بینایی خود محافظت کنید.

11- با خوردن توت فرنگی انواع بیماری های چشمی را کاهش دهید

وقتی صحبت از ویتامین C می شود، بیشتر مردم به پرتقال فکر می کنند. اما آیا می دانستید که توت فرنگی ویتامین C بیشتری نسبت به پرتقال دارد؟ این میوه های قرمز خوشمزه علاوه بر طعم مطبوع، سرشار از ترکیبات غذایی بسیار مفید برای سلامت چشم هستند. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی از چشم ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آب مروارید و AMD را کاهش می دهد. در تابستان و بهار از این میوه خوشمزه غافل نشوید.

راز داشتن چشمان سالم در یک سفره سالم است!

تغذیه مناسب نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت چشم و بهبود بینایی دارد. خوردن غذاهای ارائه شده در این مقاله به همراه عواملی مانند خواب کافی و معاینات منظم می تواند عملکرد چشم و بینایی را بهبود بخشد. برای محافظت از چشمان خود چه می کنید؟ چه غذایی را به لیست بهترین مواد غذایی برای بهبود بینایی اضافه می کنید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Cnet

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=326745

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.