افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

درآمد سالانه گردشگری ترکیه از درآمد نفتی ایران بیشتر شد!

  • کد خبر : 325775
درآمد سالانه گردشگری ترکیه از درآمد نفتی ایران بیشتر شد!

به گزارش رکنا، داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که 10 کشور اول مبدأ گردشگری ورودی ایران در سال گذشته شامل عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان، بحرین، کویت و چین است که در مجموع کمتر می‌شود. بیش از 6 میلیون نفر در حالی که 2.5 میلیون ایرانی در همین بازه زمانی به ترکیه سفر […]

به گزارش رکنا، داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که 10 کشور اول مبدأ گردشگری ورودی ایران در سال گذشته شامل عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان، بحرین، کویت و چین است که در مجموع کمتر می‌شود. بیش از 6 میلیون نفر در حالی که 2.5 میلیون ایرانی در همین بازه زمانی به ترکیه سفر کرده اند.

دنیای اقتصاد در خبری نوشت: این کشور فراتر از گردشگران ایرانی، توانسته در یک سال 56.5 میلیون گردشگر داشته باشد و در بین 10 کشور برتر جهان قرار گیرد. این کشور تنها در یک سال 54.3 میلیارد دلار از گردشگری درآمد داشته است در حالی که سهم ایران از درآمدهای نفتی کمتر است. «دنیای اقتصاد» در نظرسنجی در بین فعالان گردشگری مهم ترین اولویت های توسعه گردشگری خارجی را تحلیل می کند.

در این نظرسنجی سوالی با شرکت کنندگان در میان گذاشته شد و از آنها پرسیده شد که توسعه گردشگری خارجی چگونه امکان پذیر خواهد بود؟ این سوال چند گزینه داشت: «مشاوره با سایر وزارتخانه ها و نهادها برای رفع ایران هراسی»، «برنامه مشخصی برای کشورهایی که با آنها روابط دوستانه داریم و یکدیگر را در اولویت قرار می دهیم»، «دوستی با جهان»، «آماده سازی مسیرهای مختلف» گردشگری به سلیقه گردشگران، «حضور در نمایشگاه ها و مراسم های بین المللی»!

شرکت کنندگان در این نظرسنجی که از فعالان گردشگری متنوعی بودند، باید این گزینه ها را بر اساس اهمیت آنها اولویت بندی می کردند. داده های به دست آمده نشان می دهد که گزاره ای که بیشتر مورد توجه شرکت کنندگان این نظرسنجی قرار گرفته است شامل «دوستی با دنیا» است.

از 33 نفری که در این نظرسنجی شرکت کردند، 29 نفر یعنی تقریبا 88 درصد این گزینه را انتخاب کردند. از سوی دیگر 9 درصد رایزنی با سایر وزارتخانه ها و نهادها برای رفع ایران هراسی را مهم می دانند و 3 درصد نیز «داشتن برنامه مشخص برای کشورهایی که با آنها روابط دوستانه داریم و اولویت بندی بین آنها» را مهم می دانند و مد نظر قرار می دهند. اولویت اول

در کنار 88 درصدی که گزینه اول را «دوستی با دنیا» می دانند، 6 درصد نیز این گزینه را اولویت دوم و به همان میزان اولویت سوم قرار داده اند. هیچ یک از شرکت کنندگان این گزینه را آنقدر بی اهمیت تلقی نکردند که آن را از رتبه چهارم تا ششم رتبه بندی کردند، در حالی که در موارد دیگر این محدوده ها نسبت قابل توجهی را نشان می دادند.

«مشاوره با سایر وزارتخانه ها و نهادها برای رفع ایران هراسی» که درصد 9 درصد را در اولویت اول خود دارد، با بیش از 48 درصد از شرکت کنندگان به عنوان گزینه دوم انتخاب شد. 3 درصد آن را اولویت سوم، 6 درصد این گزینه را چهارم و بیش از 33 درصد آن را در اولویت پنجم قرار داده اند.

بنابراین به نظر می رسد علاوه بر «دوستی با دنیا»، رایزنی با سایر وزارتخانه ها و دیپلماسی مؤثر نیز از دیدگاه شرکت کنندگان حائز اهمیت است و به همین دلیل توانسته امتیاز اولویت دوم را کسب کند. «تهیه مسیرهای مختلف گردشگری با توجه به ذائقه گردشگران» اولویت سوم از نظر شرکت کنندگان در این نظرسنجی است، موضوعی که کارشناسان بارها آن را مهم دانسته و اعلام کرده اند که سیاست گذاران باید با تعریف مقاصد جدید و ایجاد تنوع در آن، مسیر گردشگری ایران را هموار کنند. تسهیل ورود گردشگران با سلیقه های مختلف.

داده های به دست آمده نشان می دهد که اگرچه این گزینه اولویت اول نیست، اما بیش از 36 درصد آن را اولویت دوم و 12 درصد آن را در اولویت سوم قرار می دهند. بیش از 30 درصد از شرکت کنندگان معتقدند که این گزینه باید در اولویت چهارم قرار گیرد و 15 درصد آن را در اولویت پنجم قرار داده اند، تنها 6 نفر این گزینه را در اولویت آخر قرار داده اند.

«برنامه مشخصی برای کشورهایی که با آنها روابط دوستانه داریم داشته باشیم و یکدیگر را در اولویت قرار دهیم» در حالی که طبق نظر شرکت کنندگان در این نظرسنجی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است و مسئول سیاست گردشگری اغلب این گزینه را به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته است.

مدیران گردشگری ایران در سخنرانی ها و اظهارنظرهای متعددی بر این موضوع تاکید کرده اند که قصد سرمایه گذاری در برخی کشورهای خاص را دارند، البته نام این کشورها در یک دوره چهار ساله یا سالانه تغییر کرده است. به عنوان مثال، گاهی اولویت با چین، گاهی روسیه و گاهی حتی کشورهای آمریکای لاتین است.

تحلیل این نظرسنجی نشان می دهد که تنها 3 درصد این گزینه را اولویت اول، 9 درصد آن را گزینه دوم و بیش از 51 درصد معتقدند که این گزینه در اولویت سوم است. بیش از 36 درصد این گزینه را بین اولویت چهارم و ششم قرار داده اند.

از نظر شرکت کنندگان در این نظرسنجی «حضور در نمایشگاه ها و رویدادهای بین المللی» آخرین اولویت است. هیچ یک از کارشناسانی که به این سوال پاسخ دادند این گزینه را اولویت اول یا دوم نمی دانند. از سوی دیگر بیش از 24 درصد آن را در اولویت سوم قرار دادند.

بیش از 48 درصد آن را اولویت چهارم و بیش از 27 درصد این گزینه را اولویت پنجم دانسته اند. این در حالی است که مسئول سیاست گذاری گردشگری بارها بر این مقوله تاکید کرده است، البته همین حضور در نمایشگاه ها و نمایشگاه های مختلف نیز به گونه ای انجام می شود که فعالان گردشگری انتقاد جدی دارند. می گویند متأسفانه غرفه ایران در بیشتر نمایشگاه ها به بازار تبدیل شده است.

نگاهی به نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که ارتباط با سایر کشورها و کاهش تنش مهم ترین عواملی است که می تواند به رونق گردشگری ورودی و افزایش سهم ایران در این بازار منجر شود. مسئولان و متولیان گردشگری اغلب از «گردشگری به جای نفت» صحبت کرده اند، اما در عمل کشور همسایه توانسته این شعار را به واقعیت تبدیل کند.

ضمن اینکه با وجود اینکه قرار بود حجم گردشگری ورودی در ایران به 20 میلیون برسد، هنوز یک سوم این نسبت را نداریم و از طرفی ترکیه بیش از دو برابر کشورمان توریست به این کشور جذب کرده است. چشم انداز بلند مدت تنها همسایه غربی ما نیست که توانسته گردشگران خارجی را جذب کند، عربستان سعودی با برنامه های مختلف توانسته نزدیک به 24 میلیون گردشگر را جذب کند.

این کشور فراتر از گردشگری مذهبی و مراسم حج انواع و اقسام برنامه ها را برای توسعه گردشگری خارجی دارد و از این حیث شاهد تولید تیزرها و کلیپ های مختلفی با حضور سرشناس ترین بازیگران جهان بوده ایم. مستندهای تولید شده با همکاری شبکه های معتبر جهانی و غیره.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=325775

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.