افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

این روزها در ونزوئلا چه می گذرد / گام های غرب در ناآرامی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان.

  • کد خبر : 325013
این روزها در ونزوئلا چه می گذرد / گام های غرب در ناآرامی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: نیکلاس مادورو، رئیس جمهور کنونی ونزوئلا که از سال 2013 در این کشور قدرت را در دست دارد، در انتخابات چالش برانگیز در 28 ژوئیه (7 اوت) برای سومین بار و یک دوره 6 ساله دیگر به عنوان رئیس جمهور به عنوان برنده اعلام شد. این کشور کشور باقی می […]

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: نیکلاس مادورو، رئیس جمهور کنونی ونزوئلا که از سال 2013 در این کشور قدرت را در دست دارد، در انتخابات چالش برانگیز در 28 ژوئیه (7 اوت) برای سومین بار و یک دوره 6 ساله دیگر به عنوان رئیس جمهور به عنوان برنده اعلام شد. این کشور کشور باقی می ماند.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا مادورو را با کسب حدود 51 درصد آرا برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد. طبق اعلام این شورا، رقیب وی «ادموندو گونزالس» با 44.2 درصد آرا مقام دوم را کسب کرد. پس از اعلام نتایج، اپوزیسیون این کشور به رهبری ماریا کورینا ماچادو و گونزالس ادعا کردند که نسخه‌هایی از نتایج نهایی رای‌گیری را در اختیار دارند که نشان می‌دهد آنها با بیش از ۷ میلیون رای و تنها مادورو در انتخابات پیروز شده‌اند. او 3.3 میلیون رای به دست آورده است. دادگاه عالی ونزوئلا اعلام کرد که هیچ مدرکی از ائتلاف مخالف که مخالفت آن را با نتایج انتخابات ریاست جمهوری ثابت کند دریافت نکرده است و هشدار داد که تصمیم آن برای تعیین برنده نهایی خواهد بود.

جامعه دوقطبی ونزوئلا و دشمنان موج سواری

پس از اعلام نتایج انتخابات، چندین کشور از جمله ایران، روسیه، چین و بازیگران آمریکای لاتین مانند کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی و هندوراس به مادورو تبریک گفتند، اما هفت کشور آمریکای لاتین خود را با ایالات متحده متحد کردند، یعنی آرژانتین، کاستاریکا. ، اکوادور گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اروگوئه با صدور بیانیه مداخله جویانه خواستار بررسی نتایج انتخابات با حضور ناظران مستقل شدند و ونزوئلا اعلام کرد که سفرا و دیپلمات های خود را از این کشورها خارج می کند.

اما موجی از اعتراضات علیه نتایج انتخابات در داخل کشور آغاز شد و دو هفته است که ادامه دارد. در روزهای پس از رای گیری، مردم ونزوئلا تظاهراتی را در سراسر کشور آغاز کردند و معترضان از مادورو خواستند قدرت را رها کند و به پیروزی نامزد مخالفان احترام بگذارد. در جریان این اعتراضات خشونت آمیز، ده ها نفر کشته شدند و پلیس مجبور شد بیش از 2000 نفر را دستگیر و بازداشت کند.

این روزها در ونزوئلا چه می گذرد/ گام های غرب در ناآرامی ها

پس از دهه‌ها تحول سیاسی و اقتصادی، جامعه ونزوئلا تقریباً یک جامعه دو قطبی است. از انقلاب بولیواری 1999 تا کنون، 25 سال می گذرد، عده ای همواره تلاش کرده اند تا سیاست های غرب محور و آمریکا محور را به این کشور بازگردانند. در این مدت اما اپوزیسیون هرگز دست از تلاش برنداشت و همیشه با حمایت غرب شانس خود را امتحان کرده است. این دومین بار است که جنبش های مداخله جویانه هماهنگ علیه ونزوئلا انجام می شود.

خوان گوایدو در سال 2019 پس از رد نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2018 ونزوئلا بر تشکیل دولت موقت در این کشور نفتی آمریکای لاتین تاکید کرد و در آن زمان در حالی که ریاست پارلمان را برعهده داشت، رهبر لا. مخالفت با دولت کاراکاس و با حمایت آمریکا کنترل سفارت کاراکاس در واشنگتن را نیز به دست آورد. سپس ایالات متحده گوایدو را به عنوان “رئیس جمهور موقت” ونزوئلا معرفی کرد و چند کشور را با خود آورد که در نهایت به جایی نرسید.

ردپای غرب در ناآرامی های کنونی ونزوئلا

بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات، شاهد واکنش منفی و مداخله جویانه کشورهای اروپایی و آمریکایی بودیم. فرانسه، ایتالیا، هلند، لهستان، پرتغال، اسپانیا و آلمان در بیانیه‌ای از دولت ونزوئلا خواستند تا فوراً تمام اسناد انتخابات ریاست‌جمهوری را برای تضمین شفافیت و دقت کامل روند انتخابات منتشر کند. «جوزف بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که اتحادیه اروپا نتایج انتخابات ونزوئلا را به رسمیت نمی شناسد. او در حساب کاربری خود در شبکه “X” (توئیتر سابق) نوشت که اتحادیه اروپا نمی تواند نتایج انتخابات ونزوئلا را “بدون مدرکی برای تایید آنها” به رسمیت بشناسد.

مادورو در واکنش به اظهارات مداخله جویانه اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا بر مواضع پوچ خود پافشاری می کند، همان اتحادیه اروپا که خوان گوایدو را به رسمیت شناخت. اوکراین وارد جنگ شده و اکنون از مسئولیت شانه خالی می کند.”

اندکی پس از اعلام نتایج انتخابات، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که نتایج اعلام شده انتخابات نشان دهنده اراده یا آرای مردم ونزوئلا نیست. به گفته ناظران، آمریکا به دلیل کمبود نیروی انسانی همواره به دنبال کودتا در ونزوئلا است. ونزوئلا همیشه حیاط خلوت آمریکا بوده و آمریکایی ها سال ها آنجا بوده اند. سفارت آمریکا در ونزوئلا یک قلعه بسیار بزرگ به وسعت چند ده هکتار بود که صدها دیپلمات و مردم آن کشور را اداره می کردند. نفت و تمام منابع ونزوئلا در اختیار شرکت های آمریکایی بود.

امروز آمریکایی ها از ونزوئلا اخراج شده اند و این بازیگر آمریکای لاتین در مجامع بین المللی خود را به عنوان کشوری انقلابی و حامی سایر کشورهای انقلابی در برابر ارعاب آمریکا معرفی می کند. آمریکایی ها از هیچ تلاش و توطئه ای برای سرنگونی دولت ونزوئلا – در گذشته دولت چاوز و اکنون دولت مادورو – دریغ نکرده اند، اما تا امروز شکست خورده اند. آمریکایی‌ها اکنون به دنبال همان روش‌های غیردموکراتیکی هستند که آنها را دموکراتیک می‌نامند و از کودتاچیان و آشوبگران برای رسیدن به اهداف خود حمایت می‌کنند.

این روزها در ونزوئلا چه می گذرد/ گام های غرب در ناآرامی ها

بر اساس پیش‌بینی‌ها، ردپای سیا و نهادهای آمریکای شمالی در التهابات کنونی ونزوئلا به طور فزاینده‌ای آشکار خواهد شد. موضوعی که بارها توسط مادورو و در شورش های قبلی در سال های 2014، 2017 و 2019 همچنین بارها نشان داده شده است. اکنون مشخص شده است که نهادی که در بحبوحه انتخابات رهبری و برتری قاطع گونزالس را اعلام کرده است، نهادی وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا و محافل اطلاعاتی این کشور است و در برخی از کشورهای دیگر مانند بوئنو سابقه نظر دارد.

نظرسنجی پس از انتخابات ونزوئلا، که ادعا می‌کند مخالفان پیروز شده‌اند، توسط سازمانی طراحی شده است که روابط نزدیکی با دولت آمریکا و سیا دارد و برای تبلیغات رسانه‌ای دولتی کار می‌کند. این مؤسسه قبلاً نظرسنجی های مشکوکی را در اوکراین، گرجستان و عراق انجام داده است. مناطقی از جهان که توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده “بسیار استراتژیک” در نظر گرفته می شوند و شامل مداخله بی امان واشنگتن می شوند.

این موسسه تحقیقاتی “ادیسون” است و توسط معاون اجرایی شرکت “راب فاربمن” اداره می شود. فاربمن تحقیقات بین المللی ادیسون را با تجربه در خاورمیانه و آفریقا برای مشتریانی از جمله بی بی سی، صدای آمریکا، شبکه های پخش خاورمیانه و رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی مدیریت می کند.

روزنامه «نیویورک تایمز» در سال 1977 این رسانه‌ها را «رسانه‌های تبلیغاتی بین‌المللی ایجاد شده توسط سیا» توصیف کرد و همچنین تأکید کرد که سرمایه‌گذاری و تأمین مالی آن‌ها توسط سیا تأمین می‌شود. از این حیث مادورو که پس از اعتراض اولیه مخالفان گفته بود اجازه هرج و مرج در کشور را نخواهد داد، طی سخنانی از نقش آمریکا در ایجاد ناآرامی در این کشور و ماهیت سازمان یافته اعتراضات فاش کرد. .

مادورو در سخنرانی خود درباره اعتراضات گفت: “آیا آنها می خواستند سر کار بیایند و قدرت را به دست بگیرند؟ کشور را به ورطه جنگ داخلی بکشانند؟ 90 درصد از کسانی که در کشور مرتکب اعمال خشونت آمیز می شوند مواد مخدر مصرف کرده اند و سلاح حمل کرده اند. آنها در تلاشند تا بار دیگر یک کودتای فاشیستی و ضدانقلابی را به ونزوئلا تحمیل کنند “معاونین اعمال خشونت آمیز، تروریستی و جنایتکارانه روز دوشنبه شناسایی و دستگیر شدند و مشخص شد که 80 درصد آنها دارای سوابق جنایی هستند.”

اکنون این سوال به ذهن متبادر می‌شود: «در شرایطی که مادورو بر تورم ۲ میلیون درصدی که منجر به حذف بیش از ۱۴ صفر از پول ملی این کشور شد، غلبه کرده و با کاهش ۵۰ درصدی تورم سالانه، اقتصاد رو به زوال این بازیگر آمریکای لاتین زنده شده است، چرا مردم باید رقیب او را انتخاب کنند؟” موضوعی که سناریوی مداخله و توطئه آمریکا را تقویت می کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=325013

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.