افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
1

تفاوت بین نخود و لپه چیست؟ / خواص لپه

  • کد خبر : 324122
تفاوت بین نخود و لپه چیست؟ / خواص لپه

به گزارش رکنا، بلال محصول نخود است؟ بهترین نوع بلال چگونه تولید می شود؟ شاید در نگاه اول پاسخ به این سوال بسیار ساده به نظر برسد، اما باید بدانید که بسیاری از افراد پاسخ آن را نمی دانند. در عین حال لپه یکی از ابتدایی ترین غذاهایی است که در لیست غذاهای ایرانی ما […]

به گزارش رکنا، بلال محصول نخود است؟ بهترین نوع بلال چگونه تولید می شود؟ شاید در نگاه اول پاسخ به این سوال بسیار ساده به نظر برسد، اما باید بدانید که بسیاری از افراد پاسخ آن را نمی دانند.

در عین حال لپه یکی از ابتدایی ترین غذاهایی است که در لیست غذاهای ایرانی ما قرار دارد. بنابراین در این مقاله به این سوالات پاسخ می دهیم. به ما بپیوندید

تفاوت بین نخود و لپه.

نخود و لپه از خانواده حبوبات هستند. این دو محصول بسیار گران هستند. تقریبا همه ما در مورد نخود فرنگی می دانیم و می دانیم که در اندازه های مختلف وجود دارد. تفاوت بین نخود و لپه. در چه چیزی

دانه های نخود سفید، کرم، زرد، قرمز، قهوه ای یا سیاه هستند. سطح دانه در برخی ارقام صاف و در برخی دیگر چروکیده است.

وزن صد دانه از 9 تا 40 گرم متغیر است و هر چه رنگ دانه روشن تر باشد وزن آن بیشتر است.

اما بلال محصول نخود فرنگی است. البته همه نخودها را نمی توان به لپه تبدیل کرد و این شغل قوانین خاص خود را دارد.

لپه محصولی از نخود است.

در بین انواع نخود تولیدی یک نمونه به نام نخود لپه ای وجود دارد. نخود دارای دانه های بسیار ریز است و به راحتی می توان آن را شکافت.

در نتیجه لپه همان لپه نخودی است که پس از طی مراحل تولید به لپه تبدیل می شود.

بهترین نوع لپه

در کارخانه های لپه ایران مدل های مختلفی تولید می شود. در برخی از این نمونه‌ها، نخود از مزارع داخلی برداشت می‌شود و بسیاری دیگر از کشورهایی مانند استرالیا، اتیوپی و تانزانیا وارد شده و در کارخانه‌های تولید نخود عمدتاً در آذرشهر به نخود تبدیل می‌شوند.

از نظر کیفیت هر کدام با هم متفاوت هستند و حتی ظاهرشان با هم متفاوت است. بهترین نوع بلال موجود در ایران را می توان لپه ایرانی دانست. زیرا علاوه بر ظاهر از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

تفاوت لپه و نخود.

بنابراین همانطور که در بالا ذکر شد لپه یکی از انواع آن است. حبوبات از خانواده نخود است و در بین حبوبات دیگر از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و می تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد.

لپه علاوه بر پروتئین حاوی نشاسته نیز می باشد. به این ترتیب هم پروتئین و هم انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند.

به طور کلی بلال ارزش غذایی بالایی دارد و هر واحد غذا (یک فنجان بلال خام معادل یک واحد) معادل یک واحد گوشت (90 گرم) است. در واقع ارزش غذایی هر نوع حبوبات به میزان پروتئین موجود در آن بستگی دارد.

لپه برای کودکان، افراد مسن و افراد دارای سوء تغذیه بسیار مناسب است. در هر 100 گرم گوش 22 گرم پروتئین وجود دارد.

بنابراین بهتر است افرادی که گوشت نمی خورند از ماهی کاد استفاده کنند. لپه حاوی مواد مغذی مانند ویتامین B1، B6 و اسید فولیک است.

اگر عدس بیش از حد پخته شود، ویتامین B خود را از دست می دهد، زیرا این ویتامین ها در برابر حرارت پایدار نیستند.

یکی از مزایا و خواص لپه این است که یکی از منابع گیاهی حاوی کلسیم است. در هر 100 گرم گوش، حدود 60 میلی گرم کلسیم ماده مغذی وجود دارد.

اگرچه کلسیم گیاهی کمتر از کلسیم حیوانی جذب می شود، اما برای افرادی که شیرینی یا شیر مصرف نمی کنند مناسب است.

یکی از خواص لپه به عنوان خواص ماش کاهش چربی های خون و در نتیجه کاهش انواع بیماری های قلبی عروقی که به دلیل وجود فیبر زیاد در بلال است.

لپه منبع غنی پتاسیم است و این ماده فشار خون را تنظیم می کند. در نتیجه از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. هر واحد غذای لپه ای حاوی 710 میلی گرم پتاسیم است.

سدیم موجود در لپه نیز بسیار کم است، بنابراین مصرف این گیاه دو لپه ای به افراد مبتلا به فشار خون توصیه می شود.

آنتی اکسیدان های موجود در لپه ها فشار خون بالا را نیز تنظیم می کنند. این کار از بیماری های قلبی نیز جلوگیری می کند. جلوگیری از تجمع پلاک و چربی در رگ ها که باعث سلامت قلب می شود از دیگر خواص دارویی لپه است.

لپه ها یکی از منابع خوب آهن و برای افراد مبتلا به آن محسوب می شوند کم خونی مناسب و مفید هستند. مصرف هر لپه حدود 14 درصد از آهن روزانه بدن را تامین می کند.

بلال محصول فرآوری شده نخود فرنگی است که به آن لپه می گویند. در کارخانه های بلال نخود را به دو نیم کرده و به صورت صنعتی و حتی سنتی به لپه تبدیل می کنند.

در واقع لپه تمام خواص نخود را دارد. نخود و لپه قیمت های متفاوتی دارند.

تفاوت قیمت نخود و لپه.

قیمت نخود فرنگی: قیمت نخود فرنگی با اندازه و کیفیت آن رابطه مستقیم دارد.

قیمت لپه: قیمت لپه با اندازه آنها ارتباط مستقیم دارد و با میزان پخت آنها ارتباط مستقیم دارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=324122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.