افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

آیا محدودیت های خودسرانه و خودسرانه در واردات برداشته می شود؟

  • کد خبر : 323847
آیا محدودیت های خودسرانه و خودسرانه در واردات برداشته می شود؟

پیش‌بینی می‌شود با پایان برنامه ششم توسعه، محدودیت‌های خودسرانه و خودسرانه در واردات که در برخی موارد تولیدکنندگان و صادرکنندگان را با مشکل مواجه می‌کرد، از بین برود، البته بسیاری از محدودیت‌های واردات مربوط به گروه چهار یا لوکس است. محصولات در جای خود باقی خواهند ماند. به گزارش گروه اقتصادی اسمارتک نیوز، از سال […]

پیش‌بینی می‌شود با پایان برنامه ششم توسعه، محدودیت‌های خودسرانه و خودسرانه در واردات که در برخی موارد تولیدکنندگان و صادرکنندگان را با مشکل مواجه می‌کرد، از بین برود، البته بسیاری از محدودیت‌های واردات مربوط به گروه چهار یا لوکس است. محصولات در جای خود باقی خواهند ماند.

به گزارش گروه اقتصادی اسمارتک نیوز، از سال 2016 با خروج آمریکا از برجام، کاهش فروش نفت و در نتیجه کاهش منابع ارزی، دولت مجبور به مدیریت منابع شد و در به این معنا واردات بسیاری از اقلام لوکس ممنوع بود. سیاست دیگری که به این معنا در دستور کار قرار گرفت، تعمیق سازندگی داخلی بود. از این حیث در سال 1397 قانون ممنوعیت ورود کالاهای با امکان تولید ملی به کشور تصویب شد که البته مورد انتقاد قرار گرفت. چرا که برخی فعالان اقتصادی معتقدند این ممنوعیت نه تنها کمکی به بازار و تولید ملی نمی کند، بلکه گاه موجب افزایش فساد و قاچاق می شود.

از سوی دیگر، وزارت امنیت این محدودیت ها را بر اساس قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از دارایی های ایران مصوب اردیبهشت 1397 اعمال کرد و همچنین ممنوعیت ورود 100 درصد نبود. ، اما با در نظر گرفتن کیفیت و کمیت اقلام و کالاها. تصمیمی گرفته شده است.

البته در سال‌های اخیر تولیدکنندگان بخش‌های مختلف از برخی ممنوعیت‌های واردات انتقاد کرده‌اند و معتقدند این ممنوعیت‌ها در شرایطی ایجاد شده است که تولید داخلی پاسخگوی نیاز بازار نیست. به عنوان مثال، دو سال پیش، تولیدکنندگان مبلمان می‌گفتند یکی از مشکلات صنعت، عرضه پارچه‌های دایره‌ای است. زیرا این پارچه ها نیاز به تکنولوژی خاصی دارد و در سال های اخیر دو یا سه کارخانه در این بخش راه اندازی شده است و تولیدکنندگان به بهانه حمایت از تولید داخلی خواستار ممنوعیت واردات شدند اما تولید کفاف پاسخگوی نیاز مردم نیست. کشور . در نهایت این وضعیت در سال های اخیر باعث ایجاد انحصار در بازار و افزایش قیمت پارچه و مبلمان خشن به عنوان محصول نهایی شد.

پیش از آن محدودیت واردات چنین مشکلاتی را در بازار ایجاد کرده بود. به عنوان مثال رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در سال های اخیر بارها از ممنوعیت واردات مودم انتقاد کرده و گفته است که بیش از 70 درصد مودم ها به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

به طور کلی در سال های اخیر شکایات متعددی در بخش های مختلف مبنی بر اعمال محدودیت های خودسرانه برای واردات برخی کالاها بر اساس تولیدات داخلی مطرح شده است، در شرایطی که کمیت تولید جوابگوی مصرف نیست و گاه این شرایط باعث می شود افزایش شدید قیمت برخی کالاها و رونق بازار قاچاق را فرا گرفته است. از جمله محصولاتی که در سال‌های اخیر (به گفته تولیدکنندگان) با این مشکل مواجه بوده‌اند، برخی از انواع مواد اولیه شامل پوشاک، آچار، تجهیزات ورزشی و محصولات رایانه‌ای است، اما اکنون به نظر می‌رسد با شروع برنامه هفتم توسعه این رویه صورت گرفته است. اصلاح شود در همین راستا در ابتدای مردادماه رئیس سازمان توسعه تجارت در نامه ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عدم تمدید ماده 16 قانون مربوط حداکثر استفاده از ظرفیت ملی در برنامه هفتم، تاکید کرد: گزارش فنی ساخت ملی در واردات کالا از اواخر مرداد ماه عملا حذف می شود.

رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران نیز به تشریح وضعیت جدید ممنوعیت واردات پرداخت و گفت: از ابتدای سال 1403 با پایان یافتن برنامه ششم توسعه، دولت دیگر صلاحیت ممنوعیت کالاها را ندارد به تولید ملی مشابه؛ بنابراین دولت در حال حاضر می تواند از ابزار سود بازرگانی برای حمایت از تولید داخلی استفاده کند، اما همچنان ممنوعیت های واردات دیگری وجود دارد که مهم ترین آنها مربوط به واردات بیش از 1300 کالای لوکس و غیر ضروری است.

بنابراین می توان گفت در حالی که بسیاری از محدودیت های واردات مربوط به گروه چهار یا کالاهای لوکس همچنان به قوت خود باقی است، انتظار می رود حداقل محدودیت های خودسرانه و خودسرانه در واردات وجود داشته باشد که در برخی موارد تولیدکنندگان و صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. حذف خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=323847

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.