افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

شرایط عجیب طلاق در «کره شمالی» شما را شوکه خواهد کرد!

  • کد خبر : 322970
شرایط عجیب طلاق در «کره شمالی» شما را شوکه خواهد کرد!

طلاق در کره شمالی قانونی است. نظام حقوقی آن کشور حق پایان دادن به ازدواج از طریق طلاق را برای زوجین به رسمیت شناخته است. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که طلاق در کره شمالی تابع مقررات و رویه های خاصی است. بر اساس قوانین کره شمالی، زوج هایی که به دنبال […]

طلاق در کره شمالی قانونی است. نظام حقوقی آن کشور حق پایان دادن به ازدواج از طریق طلاق را برای زوجین به رسمیت شناخته است. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که طلاق در کره شمالی تابع مقررات و رویه های خاصی است.

بر اساس قوانین کره شمالی، زوج هایی که به دنبال طلاق هستند باید در دادگاه مردم محل سکونت خود شکایت کنند. سپس دادگاه پرونده را بررسی می کند و با توجه به شرایط تصمیم می گیرد.

در حالی که دلایل خاصی برای طلاق به صراحت در قانون ذکر نشده است، دلایل مشترکی مانند اختلافات آشتی ناپذیر، خیانت یا سوء استفاده احتمالاً در نظر گرفته می شود.

با این حال، گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد دولت کره شمالی در واقع یک کمپین ضد طلاق را با هدف هدف قرار دادن زنان راه اندازی کرده است.

به عنوان مثال، «رادیو آسیای آزاد» گزارشی منتشر کرده بود مبنی بر اینکه کمپین ضد طلاق دولت با هدف ترغیب زنان به ماندن در زیر سقف با همسرانشان در بحبوحه رکود شدید اقتصادی در آن کشور راه اندازی شده است.

رادیو آسیای آزاد گزارش داد: منابع آگاه گزارش داده اند که دولت کره شمالی با راه اندازی کمپین آموزشی برای جلوگیری از طلاق زوج ها، زنان متاهل را هدف قرار داده است. این منابع می گویند ابتکار دولت کره شمالی زنان را به ناعادلانه مقصر طلاق می داند.

آمار طلاق در کره شمالی به طور عمومی در دسترس نیست، اما منابع آگاه می گویند که در حال افزایش است و دلیل اصلی آن نگرانی شدید ناشی از مشکلات اقتصادی در خانواده و به ویژه زنان کره ای به ویژه پس از همه گیری کووید-19 است.

زنی در استان هامگیونگ شمالی به رادیو آزاد آسیا گفت: “دستورالعمل تبلیغاتی دولت بیان می کند که باید از طریق آموزش ایدئولوژیک برای کسانی که درخواست طلاق می دهند، از جدایی جلوگیری شود.” وی با اشاره به افزایش آمار طلاق در کره شمالی، گفت: این پدیده ارتباط مستقیمی با مشکلات معیشتی مردم کره شمالی دارد که از ابتدای بحران کووید، بدتر شده است.

زنان در اکثر خانواده های کره شمالی نان آور خانه هستند. مردان روزهای خود را در مشاغلی که توسط دولت تعیین شده است می گذرانند که دستمزدهای ناچیزی می پردازند که از خانواده حمایت نمی کند.

بنابراین، معمولاً این وظیفه زن است که برای تأمین هزینه های خانواده، مشاغل جانبی مانند فروش مواد غذایی یا صنایع دستی در غرفه بازار را اداره کند.

یکی از ساکنان استان شمالی ریونگانگ گفت که به دستور کمیته مرکزی اتحادیه زنان سوسیالیست کره، مقامات برای زنان خانه دار سخنرانی کردند تا زوج ها را از طلاق منصرف کنند. این منبع آگاه گفت: در صحبت ها بر خلاف خط و مشی طرفین طلاق تاکید شد که در آن ذکر شده طلاق باید به نحوی رفع شود.

او می گوید که مقامات کره شمالی می گویند که از هم پاشیدگی خانواده ها تقصیر زنان و خواسته های آنهاست و برایشان اهمیتی ندارد که دولت مسئول بهبود شرایط زندگی شهروندان است.

داده های یک مقاله منتشر شده در سال 2016 در مجله آسیایی مطالعات جمعیت نشان داد که 96 درصد از بزرگسالان بالای 30 سال کره شمالی متاهل بودند و طبق داده های رسمی کمتر از 1 درصد از جمعیت این کشور به عنوان طلاق طبقه بندی شدند.

یک منبع آگاه به رادیو آزاد آسیا گفت: کمیته مرکزی دستور داد نه تنها درخواست کنندگان طلاق در جلسات دسته جمعی پاسخگو باشند، بلکه والدین آنها نیز باید در مورد تربیت نادرست فرزندان پاسخگو باشند.

او می گوید که دولت کره شمالی قبلاً تلاش کرده است از طلاق جلوگیری کند و اتحادیه زنان سوسیالیست کره قبلاً دستورالعمل هایی برای تقویت آموزش ایدئولوژیک زنان برای جلوگیری از طلاق صادر کرده است.

اما از آنجایی که تعداد پرونده های طلاق کاهش نیافته است، کمیته مرکزی مجددا دستورالعملی برای جلوگیری از طلاق صادر کرده است.

یک منبع آگاه در هامگیونگ گفت: “دفتر منطقه ای هر حزب یک پروژه آموزشی ایدئولوژیک برای اعضای اتحادیه زنان سوسیالیست با عنوان “بیایید پدیده طلاق را کاملاً حذف کنیم و یک خانواده هماهنگ در هسته جامعه بسازیم” راه اندازی کرده است. وی می افزاید: به تشکل های حزبی و کارگری دستور داده شد که آموزش همگانی را تقویت کنند تا هر زن بتواند وظایف خود را به عنوان مادر، خانه دار و همسر انجام دهد.

آیا محدودیتی برای درخواست طلاق در کره شمالی وجود دارد؟

هر یک از زوجین حق درخواست طلاق را دارند. با این حال، همانطور که قبلا ذکر شد، دولت کره شمالی به عمد سعی می کند زوج ها را از در نظر گرفتن امکان طلاق منصرف کند زیرا ایده تشکیل خانواده های قوی را ترویج می کند. یکی از ویژگی های بارز قانون خانواده در کره شمالی، اشاره به اصل «تثبیت خانواده» است.

به ویژه، یافتن سیستم مالکیت خانواده در سایر نظام های حقوقی در قوانین کره شمالی دشوار است.

اعضای خانواده در کره شمالی، اعم از زن و شوهر، هیچ سهمی در دارایی خانواده ندارند و فقط برای حفظ خانواده از آن استفاده می کنند. همچنین ثروت خانوادگی ارثی نیست و از طریق وصیت نامه قابل واگذاری نیست.

در کره شمالی سن ازدواج برای مردان 18 سال به بالا و برای زنان 17 سال به بالا است. در آن کشور ازدواج بین اقوام خونی درجه 4 و 8 مجاز نیست. طبق قوانین کره شمالی، دارایی یک زوج متاهل، دارایی مشترک اعضای خانواده محسوب می شود.

روند انجام کارهای حقوقی و اداری مربوط به طلاق در کره شمالی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان طلاق بسته به پیچیدگی پرونده و حجم کاری دادگاه می تواند متفاوت باشد. در برخی موارد ممکن است چند ماه طول بکشد تا طلاق قطعی شود.

در مقاله ای که تحت عنوان “حقوق خانواده ارثی در کره شمالی” در نشریه دانشکده حقوق دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی منتشر شده است، به این نکته اشاره شده است که اصل اساسی در رسیدگی به پرونده های طلاق در دادگاه های کره شمالی این است که برخورد احتیاطی در خصوص دادخواست طلاق از منظر مصلحت انقلابی. ” است

در این ماده آمده است: «از این نظر دادگاه وقتی طلاق را مضر به انقلاب تشخیص داد از تأیید آن امتناع می‌کند و وقتی به این نتیجه رسید که طلاق مورد توجه و تأیید انقلاب است، با آن موافقت می‌کند. ” از این منظر، از دیدگاه دولت کره شمالی، طلاق تنها یک مقوله شخصی و فردی نیست، بلکه با منافع ملی، منافع اجتماعی و منافع انقلابی مرتبط است.

از آنجا که جامعه سوسیالیستی مبتنی بر اصل جمع گرایی است که در شعار «یکی برای همه» در نتیجه منفعت انقلابی تجسم یافته است، منافع فردی و اجتماعی از یکدیگر جدایی ناپذیر و مرتبط با یکدیگر تلقی می شوند. بنابراین، از دیدگاه دادگاه های کره شمالی، پرداختن به موضوع طلاق از منظر «فردگرایی» «مذموم» تلقی می شود.

طبق قوانین کره شمالی، پس از طلاق، هر زن و شوهر می توانند دارایی خود را داشته باشند و دارایی خانواده را با توافق تقسیم کنند. در صورت عدم توافق برای تقسیم اموال، دادگاه در این مورد تصمیم گیری می کند.

تکلیف فرزندان خانواده در طلاق چه می شود؟

در قانون کره شمالی ذکر شده است که در طلاق، حق حضانت و ملاقات فرزندان با توجه به رفاه آنها توسط دادگاه تعیین می شود.

آیا ننگ اجتماعی در ارتباط با طلاق در کره شمالی وجود دارد؟

علیرغم اینکه طلاق از نظر قانونی مجاز است، جامعه کره شمالی همچنان به طلاق نگاه منفی دارد. افراد مطلقه در کره شمالی، به ویژه در جوامع سنتی تر این کشور، ممکن است با انگ اجتماعی و تبعیض مواجه شوند.

منبع: فرارو




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=322970

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.