افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

نگاهی به شعری که اسماعیل هنیه در آخرین روز زندگی خود خواند – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 322736
نگاهی به شعری که اسماعیل هنیه در آخرین روز زندگی خود خواند – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

خبرگزاری بیشتر _ گروه فرهنگ و ادب: اسماعیل هنیه در آخرین روز زندگی خود در محضر رهبر انقلاب ایران بیت شعری قرائت کرد و گفت: قال الشاعر: اذا غاب سید قام سید اخر. مسعود باب الحواجی، پژوهشگر و متخصص ادبیات عرب که فعالیت اصلی او ترجمه کتاب های عربی است، در این باره با خبرنگاری […]

خبرگزاری بیشتر _ گروه فرهنگ و ادب: اسماعیل هنیه در آخرین روز زندگی خود در محضر رهبر انقلاب ایران بیت شعری قرائت کرد و گفت: قال الشاعر: اذا غاب سید قام سید اخر.

مسعود باب الحواجی، پژوهشگر و متخصص ادبیات عرب که فعالیت اصلی او ترجمه کتاب های عربی است، در این باره با خبرنگاری گفت و گو کرد. تمبر وی گفت: این شعر مربوط به دوران قبل از ظهور اسلام است. نام شاعر این شعر. ساموئل عضدی و از قضا دیانت یک شاعر یهودی است که توسط مورخ ابن قتیبه تأیید شده است و ساموئل در واقع یک نام یهودی است که عبری آن Shmuel (שְׁמוּאֵל) است. این شاعر هنوز هم شهرت دارد، حتی در بغداد هنوز خیابانی به نام او وجود دارد. . خیابان السامول) که موزه مصنوعات العربیه خان مرجان در همان خیابان قرار دارد.

توضیحات بیشتر این پژوهشگر درباره شعر خوانده شده توسط شهید هانیه در ادامه در یادداشتی آمده است؛

وفاداری ساموئل، تمثیلی در جهان عرب

با اینکه شاعر این شعر یهودی بود و جهان عرب نیز نسبت به یهودیان حساسیت کمتری ندارد، اما از او به نیکی یاد می شود و هنوز هم می گویند: «اُفی من ساموئل» چون به اعتماد و وفاداری مشهور بود. او معاصر عمروالقیس شاعر برجسته صاحب منالکه بوده و داستان وفاداری او به این شاعر معروف شده است.

عمرو القیس بر امپراتور روم خشمگین شد و او را صدا زد. عمروالقیس قبل از رفتن، تمام گنج ها، شمشیرها و سپرهای خود را به سموئیل که قلعه بسیار محکمی به نام حسن آدیه از جد خود به ارث برده بود، داد. پس از کشتن عمرو القیس با زره های مسموم، امپراتور روم به لشکری ​​به فرماندهی حارث بن ظلم غسانی دستور می دهد تا به قلعه سموئل حمله کنند و اشیاء قیمتی عمرو القیس را پس بگیرند. سموئل در برابر سپاه قیصر مقاومت سختی می کند و شعر فوق را که اسماعیل هنیه در چنین موقعیتی سروده است که پیامی است به حارث می گوید:

نهن قم اذا خلاء منا سید قام سید اخر (ما از آن قبیله هستیم که اگر یکی از بزرگان ما بمیرد، بزرگ دیگری جایگزین او می شود، یعنی دست بر نمی داریم.)

گرمای کودک را تحمل کنید و به قول خود وفا کنید.

سپس حارث که قلعه را محاصره کرده بود با خیانت یکی از یاران ساموئل موفق می شود پسر ساموئل را ربوده و به او پیغام می دهد که اگر اشیا و اموال امروال قیس را تحویل ندهی، پسرت را خواهیم کشت. ، ساموئل دریغ نمی کند و حارث غسانی فرمانده است. سزار پسرش را از وسط می برد و در بالای قلعه در مقابل چشمان ساموئل می کشد. می گویند در حالی که سموئیل شاهد قتل عام پسرش بود، به عهد خود وفا کرد و این بیت را سرود:

وفات عدراالکندی انی

اگر شهری به شما خیانت کند، خواهید مرد

(هر چند عده ای به من خیانت کردند، اما وفادار ماندم و سپرهای آن شاعر کندی یعنی امروالقیس را به دشمنش سپردم).

تحسین وفاداری، قابلیت اطمینان و شجاعت.

این داستان چنان در جهان عرب معروف شد که آشی شاعر جانباز قصیده ای در وصف این جنگ که به شکست سپاه سزار انجامید، ترانه ای است که آغاز آن اینگونه آغاز می شود:

مثل آسمان باش که نگرانی ها در اطراف آن شناورند.

در جماعتی چون تاریکی شب جرار

و تو را نصیحت کرد که مانند سموئل باش که در وفاداری و وعده خود کوتاه نیامد که لشکری ​​به قدر تاریکی شب در قلعه ابلق تیما و آدا به او حمله کردند.

صفات اخلاقی، مضمون شعر ساموئل

تقریباً سایر اشعار ساموآلی نیز بر همین ویژگی های اخلاقی تأکید دارند. یک قصیده معروف با آغاز وجود دارد:

اگر انسان آبروی خود را به پستی آلوده نکند

فیکل رضا یرتدیه جمیل

(اگر شخصی آبروی خود را نکند/هر لباسی که بپوشد زیبا خواهد بود)

این یکی از شاعرانی است که تسامح و وقار اخلاقی اش باعث شد تا جهان عرب دین و یهودیت او را نادیده بگیرد. تا آنجا که رهبر حماس که در جنگ با حکومت یهود بود، اشعار او را نقل کرد و آخرین بیتی که از میراث شعر عرب خواند، شعر او بود:

إدي سَيِّدٌ منا خلا قامَ سَيٌٌِِ.

بیانی از آنچه آن بزرگوار فرمودند، پس یک کلمه است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=322736

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.