افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
2

چشم به لیست کابینه شماره 14; بیایید امیدوار باشیم

  • کد خبر : 321055
چشم به لیست کابینه شماره 14; بیایید امیدوار باشیم

به گزارش «آرمان مز»؛ ایده آل امروز – عرفان بویوک نژاد: نگرانی ها و امیدها برای کابینه دولت چهاردهم به اوج خود رسیده است.انتقاد رسانه های اصولگرا از تاخیر در ارائه لیست وزرا به مجلس ادامه دارد اما جریان به نفع رئیس جمهور بر بازنگری وسواسی و جدی در لیست وزرا اصرار دارد.محمدجواد ظریف معاون […]

به گزارش «آرمان مز»؛

ایده آل امروز – عرفان بویوک نژاد: نگرانی ها و امیدها برای کابینه دولت چهاردهم به اوج خود رسیده است.
انتقاد رسانه های اصولگرا از تاخیر در ارائه لیست وزرا به مجلس ادامه دارد اما جریان به نفع رئیس جمهور بر بازنگری وسواسی و جدی در لیست وزرا اصرار دارد.
محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور روز پنجشنبه ۲۷ مرداد گزارشی از اقدامات و فعالیت های خود ارائه کرد.
محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: پنجشنبه روز سنگین و چالشی بود. در جلسات جداگانه از ساعت 8 صبح تا 23، مدیران ستادی تهران و اعضای کمیته های بهداشت، نفت و سیاست خارجی صمیمانه و صمیمانه به بیان دیدگاه ها و انتظارات خود پرداختند.
وی ادامه داد: در جلسه 200 دقیقه ای هیات مدیره گزارش این جلسات و بحث و گفتگو با اعضایی از محیط زیست، بانوان، بهزیستی، جوانان، اطلاعات و سایر نخبگان و فعالان جامعه مدنی را ارائه کردم.
یکی از نگرانی های کابینه جدید دولت تاخیر در ارائه لیست وزرا به مجلس است اما شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیس جمهور از تهیه و ارائه لیست وزرای کابینه دولت به مجلس خبر داد. مجلس یکشنبه 21 مرداد. محمدجعفر قیم پناه در خصوص اولویت های معاونت اجرایی رئیس جمهور اظهار داشت: اولویت ما نظری است که آقای مزیکیان دارند. دولت ما حکومت وحدت و انسجام ملی با رویکردهای جدید و خردمندانه و استفاده از دانشمندان و نخبگان در اداره امور کشور است.
معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: همانطور که در ابلاغیه آقای مزیکیان آمده است، نهاد ریاست جمهوری و معاونت اجرایی با نگاه، سیاست های کلی و قانون برنامه وظایف خود را انجام می دهند.
فردا روز معرفی کابینه چهاردهم است که با بیم و امید همراه خواهد بود.
برخی نگرانی ها حکایت از تشکیل کابینه ای دارد که مردم در انتخابات 17 و 24 تیرماه به آن رای نداده اند و افرادی که صلاحیت و کارآمدی لازم را ندارند منصوب می شوند.
مردم ایران می ترسند افرادی که سابقه خوبی ندارند در کابینه باشند و کارگزاران خود را تعیین کنند. خواست مردم ایران این است که سران شکست خورده دولت های گذشته به ویژه دولت سیزدهم که دولت موفقی نبود در کابینه و تیم رهبری وزرا حضور نداشته باشند.
اما در میان این نگرانی ها جای امیدواری نیز وجود دارد، زیرا خود رئیس جمهور بارها به احتمال به کارگیری افراد توانمند و سرسخت در تیم مدیریتی و کابینه خود اشاره کرده است. امیدی که حاکی از آن است که مسعود مزیکیان دغدغه های مردم را درک کند و افراد شایسته را به کار گیرد.
کارشناسان و متخصصان حکومت وحدت ملی خواهان مشاهده وحدت ملی در کابینه دولت و نشانه هایی از تحول و تغییر در امور اجرایی هستند. با انتصاب چهره های جدید، کارآمد و نخبه به نحوی به این هدف خواهیم رسید. یکی از پیام های کابینه چهاردهم به جامعه باید چرخش نخبگان باشد. یکی دیگر از انتظارات مسعود بیزیکیان انتخاب زنان کارآمد و استخدام متخصصان اهل سنت در کابینه دولت چهاردهم است.
در کابینه دولت محمود احمدی نژاد تنها یک زن حضور داشت اما پس از آن شاهد اتفاقی مشابه نبودم و اکنون با توجه به توانمندی های زنان این منطقه باید از حضور زنان در کابینه دولت چهاردهم مطمئن باشیم.
حسن هانی زاده پژوهشگر و کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با روزنامه آرمان امروز درباره امید به کابینه چهاردهم گفت: با توجه به اینکه پس از انتخاب دکتر مسعود مزیکیان به عنوان رئیس جمهور با اکثریت آرای مردم. ایران، هیئت مدیره برای تعیین اعضای کابینه تشکیل شد. برای اولین بار در حیات جمهوری اسلامی ایران چنین گروهی برای انتخاب وزرا و بررسی سوابق و عملکرد وزرا تشکیل شد.
وی ادامه داد: یکی از ویژگی های شخصیتی دکتر مزیکیان این است که نسبت به اعضای منتخب کابینه با حساسیت زیاد رفتار می کند. آقای مزیکیان معتقد است وزرایی که باید انتخاب شوند باید خیلی کارآمد باشند و مجلس هم روی آنها حساس نباشد و بتواند هر چه زودتر به اعضای کابینه رای اعتماد بدهد.
این کارشناس سیاسی افزود: هیئت رئیسه برای انتخاب اعضای کابینه آقای مزیکیان با نخبگان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به دقت بررسی شد و افرادی که طبیعتاً دارای حس اجتماعی هستند و نقطه نظرات آنها را انتخاب کردند . باید بیشتر به دیدگاه رئیس جمهور نزدیک باشد تا رویدادهای ملی و جهانی.
وی ادامه داد: اگرچه رئیس جمهور هنوز اعضای کابینه را منتشر نکرده و اسامی گمانه زنی است، اما به نظر می رسد اعضای کابینه به زودی به مجلس معرفی شوند و انتظار می رود اعضای کابینه با رای اعتماد بالایی به مجلس انتخاب شوند. کار خود را شروع کنید.
هانی زاده با اشاره به تاخیر در معرفی وزرا گفت: حساسیت بیش از حد رئیس جمهور و شورای حاکمیتی باعث شد که انتخاب کابینه و معرفی افراد به تاخیر بیفتد زیرا با توجه به شرایط منطقه ای و داخلی ایران پس از ترور اسماعیل هنیه، انتظار می رود کابینه سریعتر معرفی شود تا خلاء سیاسی در کشور ایجاد نشود، اما همچنان با توجه به دقت و حساسیت بالای رئیس جمهور، اعضای کابینه که به زودی به مجلس معرفی می شوند، دریافت خواهند کرد. رای بالا قابل اعتماد است و مشکلی با پزشکان رئیس جمهور وجود نخواهد داشت. در ادامه آقای مزیکیان نشان داد که در انتخاب کابینه خود بسیار محتاط است. وی در خصوص تعامل مجلس و دولت چهاردهم نیز گفت: به نظر می رسد مجلس با رایزنی های انجام شده مانعی برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی نخواهد داشت چرا که مجلس شرایط و ترور اسماعیل هنیه را درک می کند. خوب، که ایران باید به آن پاسخ قاطع بدهد، همه اینها باعث می شود مجلس به اعضای کابینه رای اعتماد بدهد تا کابینه هر چه زودتر کار خود را شروع کند، زیرا ممکن است اوضاع تغییر کند. در سطح منطقه ای در آینده رخ دهد. علاوه بر این، تجربه نشان داده است که اختلاف نظر بین سه قوه نمی تواند به حل مشکلات کمک کند. سران سه قوه باید بتوانند با همبستگی، همدلی و همدلی مشکلات را حل کنند و با رایزنی ها و جلسات منظم، شرایط بهتری را برای کشور ایجاد کنند.
این کارشناس سیاسی با اشاره به نزدیک بودن عراقچی به وزارت امور خارجه افزود: آقای عراقچی از دیپلمات های درجه یک و آگاه به مسائل منطقه ای و بین المللی است. وی در دوران معاونت وزیر امور خارجه و رهبری تیم مذاکره کننده شایستگی و ظرفیت خود را نشان داد و یکی از شخصیت های بی طرف و بسیار حرفه ای در امور دیپلماتیک است. اگر او کار خود را به عنوان وزیر امور خارجه آغاز کند، انتخاب بسیار هوشمندانه و درستی به نظر می رسد. در شرایط فعلی هیچ فردی بهتر از آقای عراقچی برای هدایت وزارت امور خارجه وجود ندارد.
وی ادامه داد: ترکیب کابینه آینده آقای مزیکیان ترکیبی است که هم خانم ها و هم افراد مجرب از مدیریت عالی و هم کارگران جوان در کابینه حضور دارند. این ترکیب بسیار فرخنده ای است که هم خانم ها و هم جوانان با ایده ها و افکار خلاقانه و افراد مجرب می توانند در کنار هم ترکیب بسیار فرخنده ای ایجاد کنند و این کابینت بهترین کابینت سال های اخیر است.
هانی زاده تصریح کرد: اقدام اخیر مسعود بیشیدیان برای پس گرفتن شکایت دولت از خبرنگاران نشان از هوشمندی رئیس جمهور و احترام به جامعه رسانه ای و خبرنگاران است. متأسفانه خبرنگاران در جمهوری اسلامی ایران مورد توجه کافی سه قوه قرار نگرفته اند. رسانه ها در همه نظام ها یک محور سیاسی و امنیتی محسوب می شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آقای مدشکیان اعلام کرد برای ایجاد همگرایی بین قوه مجریه و رسانه ها از شکایت دولت از خبرنگاران صرف نظر می کند و این اقدام هوشمندانه ای برای همدلی اصحاب رسانه و قوه مجریه است. ، که برای اولین بار در چهار دهه گذشته است. این یک حرکت هوشمندانه است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=321055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.