با اکران فیلم بی تن و بازگویی یک پرونده جنایی بر اساس واقعیت، تصمیم گرفتیم آثاری را بر اساس برداشت آزادانه از رویدادهای مختلف بررسی کنیم.
به گزارش صبح؛ سینما همیشه ابزاری برای گفتن حقیقت است که می تواند با بیان داستان های واقعی تاریخ را برجسته کند. استفاده از این ابزار در ایران نیز نمونه های قابل بررسی مختلفی دارد که شاید تا به حال به آنها توجه نکرده باشید.
بی تن / مرتضی علیزاده
با اکران فیلم بی تن و بازگویی یک پرونده جنایی بر اساس واقعیت، تصمیم گرفتیم آثاری را بر اساس برداشت آزادانه از رویدادهای مختلف بررسی کنیم. در ادامه این مقاله با بررسی این آثار همراه ما باشید.
یکی از پرمخاطب ترین و مهم ترین فیلم هایی که امسال در سینماها اکران شد، اولین ساخته مرتضی علیزاده بود. او برای ساخت این فیلم به سراغ یکی از هولناک ترین پرونده های جنایی 15 سال اخیر رفت که ماجرای اصلی این پرونده را دوباره به گوش مردم رساند. البته این فیلم برداشت آزادی از چند پرونده جنایی مختلف است، اما قسمت اصلی داستان مربوط به ماجرای قتل غزاله شکور به دست نامزدش است. این فیلم شباهت چندانی به یک فیلم جنایی معمایی ندارد و بیشتر یک نوحه برای دختر جوانی است که با مرگ هولناکش تمام اعضای خانواده اش را عزادار کرد. صرف نظر از کیفیت نسبتا پایین بی تن از نظر تکنیکی، بسیاری از تماشاگران این فیلم آن را یکی از غم انگیزترین فیلم های سال های اخیر می دانند.
درخت گردو / محمدحسین مهدویان
درخت گردو یکی از پرافتخارترین فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بود که با استقبال بسیاری از مخاطبان مواجه شد. بمباران سردشت یکی از جنایات جنگی تاریخ معاصر ایران است که اساس داستان اصلی فیلم درخت گردو است. داستان درخت گردو در سه مقطع زمانی 1366، 1384 و 1395 روایت می شود که در تمام این مدت شاهد تصاویر تلخی از بمباران شیمیایی و داستان زندگی قدیر مولان پور (پیمان معادی) هستیم که تک تک اعضای خانواده خود را از دست داد. در این فاجعه در توصیف تلخ داستان این فیلم می توان گفت در زمان اکران این فیلم کمتر کسی در سالن سینما می توانست عصبانیت خود را کنترل کند و برای این فاجعه بزرگ گریه نکند. این فیلم در به تصویر کشیدن قربانیان این حادثه به خوبی عمل کرد و توانست پس از چندین سال توجه جهانیان را به این حادثه دردناک و قربانیان آن جلب کند.
شبی که ماه کامل شد / نرگس آبیار
ماجرای ازدواج فیضه منصوری با عبدالحمید ریقی موضوع اصلی فیلم سینمایی شبی خر ماه فول است. فائزه منصوری با بازی الناز شاکردوست در این فیلم دختر جوانی است که ناخواسته وارد زندگی یک خانواده خطرناک می شود. خانواده عبدالمالک ریگی سرکرده یکی از گروه های تروریستی پاکستانی که زندگی فیضه و خانواده اش را ویران کرد. ساخت این فیلم مسیر بسیار سختی را طی کرد اما پس از اکران، مخاطبان متوجه تفاوت هایی در روایت فیلم و داستان واقعی شدند. این فیلم یکی از مهم ترین آثار نرگس آبیار به شمار می رود که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب شش سیمرغ بلورین شد.
چهار راه استانبول / مصطفی کیایی
در ژانویه 2015، شهر تهران شاهد یک فاجعه عظیم در دل خود بود. حادثه ای که پس از گذشت این چند سال همچنان دردناک و غم انگیز است. حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو و خسارت مالی این آتش سوزی. محسن کیایی اولین کارگردانی بود که پس از گذشت یک سال از آتش سوزی ساختمان پلاسکو توانست فیلمی با محوریت این حادثه بسازد. البته آتش پلاسکو محور اصلی این فیلم نیست. داستان فیلم حول محور شخصیت هایی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم با پلاسکو در ارتباط هستند. این فیلم شاید ادای احترام به خانواده آتش نشانانی بود که در این حادثه جان باختند.
لانتوری/ رضا درمیشیان
اشاره به اسیدپاشی و موارد مربوط به آن هدف اصلی رضا درمیشیان از ساخت فیلم لانتوری بود. داستان فیلم حول محور مریم، فعال اجتماعی است که پس از آشنایی با پاشا قربانی اسیدپاشی می شود. مریم داستانی شبیه به امینه بهرامی در فیلم لانتوری دارد که پس از پاسخ منفی به نامزدش قربانی اسیدپاشی شد. البته فیلمساز در این فیلم بیش از آنکه به قربانیان اسیدپاشی بپردازد، به عاملان این عمل می پردازد و قصد روایت زندگی آنها را دارد. روایتگر داستان گروه لانتوری که مجرمانی با عقده های روانی فراوان هستند.
خشم و هیاهو / انسان سیدی
Rage and Hustle یکی از جنجالی ترین فیلم های Human Siddi بود که بر اساس یکی از جنجالی ترین پرونده های جنایی ساخته شد. داستان این فیلم در مورد خواننده معروفی است که با شروع یک رابطه نامشروع و قتل همسرش یک رسوایی بزرگ رسانه ای را تجربه می کند. داستان اصلی این سریال بر اساس قتل همسر ناصر محمد خانی فوتبالیست معروف و یکی از موضوعات داغ دهه 80 بود که بازخوردهای زیادی را به همراه داشت. طناز طباطبایی در این فیلم به نوعی در نقش شهلا جاهد ظاهر می شود و به عنوان مجرم به انتقام محکوم می شود. لازم به ذکر است که نام و روایت این فیلم برگرفته از رمان «خشم و خشم» نوشته ویلیام فاکنر است.