افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
7

چگونه پول خوشبختی را می‌خرد: تجربه بخرید، برای دیگران خرج کنید و نکات بیشتر

  • کد خبر : 3198
چگونه پول خوشبختی را می‌خرد: تجربه بخرید، برای دیگران خرج کنید و نکات بیشتر

منو خانه سلامت و تعادل اخبار ارجاع آزمون ها نمایش اسلاید فیلم های یک روانشناس پیدا کنید راهنمای سلامت و تعادل یک زندگی متعادل سخت نگیر درمان های CAM مربوط به تعادل ارزیابی ترک سیگار اختلالات اضطراب و هراس سلامت روان ترک سیگار مدیریت استرس موضوعات مرتبط بیشتر سلامت و تعادل داستان های ویژه منو […]


منو

راه خود را برای خوشبختی بگذرانید؟ 5 نکته که باید در نظر بگیرید (قبل از خرید)

پول و شادی: 5 روشی که سبک خرج کردن شما اهمیت دارد.

بررسی پزشکی توسط Dan Brennan، MD در 24 نوامبر 2022

بیتلز می خواند: «با پول نمی توان عشق را برای من خرید. اما آیا دلارهای سبز می توانند معیاری از شادی را بخرند؟

بله، تا حدودی، روانشناسان می گویند، اما بسیاری از مردم نمی دانند چگونه برای حداکثر شادی خرج کنند.

الیزابت دبلیو دان، دکترا، دانشیار روان‌شناسی در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا، می‌گوید: «پول فرصتی برای خوشبختی است، اما این فرصتی است که مردم به‌طور معمول آن را هدر می‌دهند، زیرا چیزهایی که فکر می‌کنند باعث خوشحالی آن‌ها می‌شود، اغلب باعث خوشحالی آنها نمی‌شود. .

به عنوان یک جوان دانشگاهی، دان سهم شخصی در یافتن چگونگی خرج کردن پول خود داشت. من از یک دانشجوی فوق لیسانس با درآمد حدود 20000 دلار در سال به عضویت در هیئت علمی تبدیل شدم. در حالی که بیشتر مردم اساتید را ثروتمند نمی‌دانند، من ناگهان خود را شبیه «نوجوانان» دیدم که پول بسیار بیشتری نسبت به قبل داشتم.» او به WebMD می‌گوید.

او که یک محقق روانشناسی بود، به دنبال توصیه های علمی مبتنی بر نحوه خرج کردن پول خود بود – نه از نظر سرمایه گذاری مالی، بلکه برای افزایش رضایت از زندگی. او می‌گوید: «از اینکه متوجه شدم تحقیقات بسیار کمی در مورد آن موضوع وجود دارد شگفت‌زده شدم.

همانطور که او در این موضوع تحقیق می کرد، متوجه شد که مردم اغلب خریدها را در سه مورد اشتباه ارزیابی می کنند: “مردم به اشتباه پیش بینی می کنند که چه چیزی آنها را خوشحال می کند، چقدر آنها را خوشحال می کند و این خوشحالی چقدر طول می کشد.”

گودال های لذت، قله های پیش فرض

سایر کارشناسان با نظر دان موافقند. سونیا لیوبومیرسکی، دکترای روانشناسی، می‌گوید: خریدهایی مانند حمام بازسازی‌شده یا یک کاناپه جدید ممکن است باعث خوشحالی شود، اما لذت اغلب سریع‌تر از آنچه مردم انتظار دارند ناپدید می‌شود – مانند یک گودال بهاری که زیر آفتاب خفه‌کننده تابستان تبخیر می‌شود. دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، و نویسنده چگونه خوشبختی: رویکردی علمی برای به دست آوردن زندگی مورد نظر.

برای مثال آن حمام بازسازی شده را در نظر بگیرید. لیوبومیرسکی می‌گوید: در ابتدا، این یک شادی است، اما این احساسات مثبت کاهش می‌یابد تا زمانی که حمام عادی شود و «کاملاً در پس‌زمینه تجربه آگاهانه فرد محو شود».

لیوبومیرسکی می‌گوید، همه آن وسایل جدید و درخشان حمام ممکن است انتظارات و خواسته‌ها را افزایش دهند و «قله‌ای از پیش‌فرض» را ایجاد کنند که مردم را به ناراضی شدن و تلاش برای بیشتر و بیشتر سوق می‌دهد. «بعد از اینکه فرد بازسازی حمام خود را تمام می کند، اتاق نشیمن و اتاق خواب اکنون در مقایسه با آن بی کیفیت به نظر می رسند. آرزوهای فزاینده مردم باعث می شود اتاق ها حالتی عادی داشته باشند.

اکنون هیچ کس نمی گوید که پول و خرج کردن نقش ناچیزی در خوشبختی دارند. دان می‌گوید در واقع، افراد ثروتمند از تغذیه و مراقبت‌های پزشکی بهتر، کار معنادارتر و وقت آزاد بیشتری برخوردارند.

“و با این حال، آنها نیستند که او با نویسندگان همکار دنیل تی. گیلبرت و تیموتی دی. ویلسون در مقاله ای که قرار است در مجله چاپ شود، می نویسد: بسیار شادتر از کسانی که کمتر دارند. مجله روانشناسی مصرف کننده. عنوان مقاله: “اگر پول شما را خوشحال نمی کند، احتمالاً آن را درست خرج نمی کنید.”

پس چگونه می توانید پول خود را برای به حداکثر رساندن شادی خرج کنید؟ کارشناسان می گویند این نکات را امتحان کنید.

1. به جای چیزها، تجربیات بخرید.

بسیاری از مردم تصور می کنند که پر کردن یک خانه بزرگ با دارایی، آنها را خوشحال می کند. پس چرا ممکن است یک کلاس آشپزی یا تعطیلات به یک کف آشپزخانه یا تلویزیون جدید غلبه کند؟

در یک مطالعه، محققان دانشگاه کرنل دریافتند که خرید یک تجربه بیشتر از خرید یک دارایی باعث بهبود رفاه می شود، تا حدی به این دلیل که مردم بیشتر مستعد مقایسه و پشیمانی خریدار با کالاهای مادی هستند.

همچنین، اشیاء با گذشت زمان تمایل به خراب شدن دارند، اما تجربیات می توانند خاطرات ماندگاری ایجاد کنند. اگر دروس یا شام و تعطیلات را با دیگران به اشتراک بگذارید، ارتباطات اجتماعی نیز می تواند شما را شادتر کند.

لیوبومیرسکی که روی مطالعه کورنل کار نکرده است، می گوید: «تجربه ها ساده تر قابل قدردانی هستند. “ما با تجربیات شادتر می شویم. به احتمال زیاد آن را به خاطر می آورید. به احتمال زیاد بخشی از هویت شما خواهد شد. شما مجموع تجربیاتتان هستید، نه مجموع دارایی هایتان.»

دان می گوید که مردم سریعتر با چیزهایی که تغییر نمی کنند، مانند اشیاء مادی، سازگار می شوند. اما تجربیات تازگی و تنوع بیشتری را ارائه می دهند که می تواند لذت را افزایش دهد.

دان می‌گوید: «در حالی که تخته‌های گیلاسی معمولاً در آخرین روز سال اندازه، شکل و رنگ مشابهی دارند که در روز اول داشتند، «هر جلسه یک کلاس آشپزی یک ساله با جلسه قبل متفاوت است.»

1. در نظر بگیرید که بسیاری از لذت های کوچک ممکن است بهتر از چند لذت بزرگ باشند.

آیا اگر برای چند مورد بلیط بزرگ، مانند یک ماشین اسپورت، پس انداز کنید، یا اگر اغلب به چیزهای کوچک، مانند لاته و مانیکور افراط می کنید، شادتر خواهید بود؟

پس انداز برای یک خرید بزرگ ممکن است تحسین برانگیز باشد. اما از نظر شادی، دان می‌گوید: «ممکن است بهتر باشد منابع مالی محدود خود را به خرید دوزهای مکرر چیزهای دوست‌داشتنی اختصاص دهیم، نه دوزهای نادر چیزهای دوست‌داشتنی‌تر». به گفته وی، تحقیقات نشان می دهد که شادی بیشتر با فراوانی لذت ها هماهنگی دارد، در مقابل شدت آن.

دان می‌گوید از آنجایی که لذت‌های مکرر و کوچک هر بار متفاوت است – چه شام ​​با دوستان باشد یا یک کتاب جدید – ما با آنها سازگار نمی‌شویم و به سرعت خسته می‌شویم.

3. برای دیگران خرج کنید نه خودتان.

تحقیقات نشان می دهد که واقعا بهتر است بدهیم.

دان یک بار آزمایشی را انجام داد که در آن محققان در سراسر محوطه دانشگاه بریتیش کلمبیا گرد آمدند و یک اسکناس 5 یا 20 دلاری به دانشجویان دادند. دانش‌آموزان به‌طور تصادفی تعیین شدند تا در پایان روز پول نقد را برای خود یا دیگران خرج کنند.

در شب، کسانی که به آنها گفته شده بود برای دیگران خرج کنند، احساس شادی بیشتری داشتند – حتی اگر فقط 5 دلار خرج کنند – نسبت به کسانی که برای خرید برای خود تعیین شده بودند.

پاداش عاطفی مخارج اجتماعی حتی در MRI قابل تشخیص است اسکن مغز در یک مطالعه دانشگاه اورگان، به افراد فرصت داده شد تا پول خود را به یک بانک مواد غذایی اهدا کنند. برخی دیگر مجبور شدند از طریق انتقال مالیاتی به بانک مواد غذایی بدهند. داوطلبانه پول، نواحی مغز را فعال می‌کند که معمولاً با دریافت پاداش مرتبط است، اما اهدای اجباری نیز همین‌طور بود.

دان می گوید، به عنوان موجوداتی بسیار اجتماعی، بیشتر شادی ما به کیفیت روابطمان بستگی دارد. تقریباً هر کاری که برای بهبود روابط خود با دیگران انجام می‌دهیم، باعث افزایش شادی ما نیز می‌شود، و این شامل خرج کردن پول نیز می‌شود.»

بنابراین دفعه بعد که یک کلوچه خریدید، با دوست خود نیز رفتار کنید.

4. یک دوز شادی را اجاره کنید.

در این زمان‌های ناب، صرفه‌جویی هوشمندانه است. لیوبومیرسکی می‌گوید هنوز هم می‌توانید از چیزی لذت ببرید، بدون اینکه مجبور باشید آن را داشته باشید، خواه ویدیو، مخفیگاه کابین یا یک ماشین اسپرت باشد.

او می‌گوید اگر هیجان رانندگی یک ماشین لوکس را دوست دارید، هر از گاهی یکی را اجاره کنید. شما لذت بیشتری خواهید برد، اما نه از دردسرهای تعویض روغن و لاستیک ها یا هزینه های غیرقابل پیش بینی تعمیر. و حتی اگر بتوانید یک خانه برای تعطیلات بپردازید، اگر بازدیدکننده باشید تا مالک، دردسر و هزینه کمتری خواهید داشت.

5. هنگام خرید، به آنچه فکر نمی کنید توجه کنید.

اغلب، مردم به روشی که برخی از عاشقان وارد یک ازدواج عجولانه می‌شوند، خرید می‌کنند – در تخیل گلگون، با اندک تفکر واقع بینانه در مورد اینکه واقعاً برای همیشه با آن شخص چگونه خواهد بود.

دان می گوید، بنابراین افرادی که می خواهند یک کابین کنار دریاچه بخرند، روی آرامش و سکوت، غروب زیبا و ماهیگیری خوب تمرکز خواهند کرد. چیزی که آنها در نظر نمی گیرند: وزوز حشرات، تماس های آخر شب در مورد فاجعه های لوله کشی، و رانندگی بی پایان به خانه پس از یک تعطیلات آخر هفته در کابین، با کودکان خسته و بداخلاق که نیش پشه را می خراشند. و با این حال، چنین چیزهایی بر خوشحالی صاحبان تأثیر می گذارد.

این یک دام رایج است. دان می‌گوید: ما آینده را با جزئیات دقیق نمی‌بینیم، و هر چه رویداد در زمان دورتر باشد، تصورات ما انتزاعی‌تر می‌شود.

بنابراین قبل از خرید یک کالای اصلی، سعی کنید هزینه کمتر آشکار را در نظر بگیرید، از جمله اینکه چگونه یک خرید ممکن است بر زمان شما تأثیر بگذارد. دان می گوید: «خوشبختی اغلب در جزئیات است.

نمایش منابع

منابع:

الیزابت دبلیو دان، دکترا، دانشیار روانشناسی، دانشگاه بریتیش کلمبیا.

سونیا لیوبومیرسکی، دکترا، استاد روانشناسی، دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید. نویسنده، چگونه خوشبختی: رویکردی علمی برای به دست آوردن زندگی مورد نظر.

دان، ای. مجله روانشناسی مصرف کننده، نسخه خطی قبل از چاپ دریافت شد.

کارتر، تی. مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی، ژانویه2010; ج 98: ص 146-159.

دان، ای. ساینس، 21 مارس 2008; ج 319: ص1687-1688.

Harbaugh, W. Science, 15 ژوئن 2007; ج 316: ص1622-1625.

صدراعظم، جی و لیوبومیرسکی، اس. “شادی و صرفه جویی: وقتی (خرج) کمتر، (از لحاظ لذت) بیشتر است.”

© 2010 WebMD, LLC. تمامی حقوق محفوظ است. سیاست حفظ حریم خصوصی و اطلاعات اعتماد را مشاهده کنید



منبع

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=3198

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.