افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
3

آیا رکود در بازار آهن ادامه خواهد داشت؟

  • کد خبر : 318131
آیا رکود در بازار آهن ادامه خواهد داشت؟

به گزارش بازار به نقل از قیمت آهن; بازار آهن و فولاد در روزهای اخیر با نوسانات جزئی همراه بوده و در مجموع روندی باثبات را دنبال کرده است. اگرچه برخی تولیدکنندگان تمایل به افزایش قیمت محصولات خود دارند، اما به دلیل اشباع بازار و مازاد عرضه، تقاضا در برابر افزایش قیمت مقاومت نشان می […]

به گزارش بازار به نقل از قیمت آهن; بازار آهن و فولاد در روزهای اخیر با نوسانات جزئی همراه بوده و در مجموع روندی باثبات را دنبال کرده است. اگرچه برخی تولیدکنندگان تمایل به افزایش قیمت محصولات خود دارند، اما به دلیل اشباع بازار و مازاد عرضه، تقاضا در برابر افزایش قیمت مقاومت نشان می دهد و در برخی از مراکز فروش نیز کاهش جزئی قیمت مشهود بود.

این در حالی است که قیمت روز میلگرد با نوسانات جزئی همراه بوده و برخی کارخانه ها 100 تا 500 تومان کاهش قیمت داشته اند. قیمت تیرآهن اصفهان نیز در برخی منابع فروش ثابت ماند، اما در برخی سایزها بین 10 تا 100 هزار تومان کاهش نیز مشاهده شد. همچنین با وجود تمایل تولیدکنندگان به افزایش قیمت به دلیل کاهش تقاضا، قیمت آهن پروفیل افزایش چشمگیری نداشته است.

قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی و سایر ورق های سرد با 200 تومان افزایش همراه بود و قیمت ورق مشکی نیز 400 تا 800 تومان افزایش داشت. قیمت روز نبشی و ناودانی در اکثر مراکز فروش ثابت ماند، اما نبشی آرین فولاد 200 تومان کاهش یافت.

علل رکود در بازار آهن

همانطور که در تحلیل های قبلی بارها مطرح و گزارش شد، عوامل متعددی در بروز رکود و کاهش تقاضا در بازار آهن دخیل هستند که در ادامه به مهم ترین پارامترهایی که منجر به رکود فعلی شده است اشاره می شود.

کاهش تقاضای داخلی: یکی از دلایل اصلی رکود بازار فولاد کاهش تقاضای داخلی است. این کاهش تقاضا به دلیل رکود بخش املاک و عدم رونق در پروژه های ساختمانی است.

مشکلات تامین مالی در بخش ساخت و ساز: بخش ساختمان با مشکلات جدی تامین مالی مواجه است. این امر باعث شده است که بسیاری از پروژه های عمرانی متوقف یا به کندی پیش بروند.

افزایش هزینه های تولید: افزایش هزینه های تولید به ویژه هزینه های انرژی، قیمت تمام شده محصولات فولادی را افزایش داده است.

نوسانات نرخ ارز: نوسانات نرخ ارز بر قیمت محصولات فولادی نیز تاثیرگذار است.

پیامدهای رکود در بازار آهن

– فشار بیشتر بر تولیدکنندگان و فروشندگان: رکود بازار فشار زیادی بر تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات فولادی وارد کرده است.

– کاهش سودآوری شرکت های فولادی: کاهش تقاضا و افزایش هزینه های تولید بر سودآوری شرکت های فولادی تاثیر گذاشته است.

– تاخیر در اجرای پروژه های عمرانی: رکود بازار فولاد باعث تاخیر در اجرای پروژه های عمرانی شده است.

چشم انداز بازار آهن و فولاد ایران

آینده بازار آهن و فولاد به عوامل متعددی از جمله سیاست های مسکن دولت، نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد و وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور بستگی دارد. با توجه به شرایط فعلی به نظر می رسد تا زمانی که مشکلات تامین مالی در حوزه ساختمان برطرف نشود و تقاضای داخلی بهبود نیابد، بازار فولاد با رکود مواجه خواهد شد.

در حال حاضر با قطعی مکرر برق و تعطیلات گسترده، عملا تمامی بازارهای داخلی و کالایی و بازار آهن تا شنبه هفته آینده تعطیل است و رکود و کاهش معاملات را تشدید کرده است. به نظر می رسد با توجه به پارامترهای موجود، وضعیت بازار تا پایان تابستان به همین منوال خواهد بود.

بازار فولاد در حال حاضر با چالش های جدی مواجه است. کاهش تقاضای داخلی، مشکلات تامین مالی در بخش ساخت و ساز و نوسانات نرخ ارز از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر این بازار است. برای بهبود وضعیت بازار، اتخاذ سیاست های مناسب از سوی دولت و حمایت از بخش ساخت و ساز ضروری است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=318131

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.