افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

دولت چهاردهم باید شرایط واردات را تسهیل کند، هدف از تعرفه پوشش کسری بودجه است یا تنظیم بازار؟

  • کد خبر : 317957
دولت چهاردهم باید شرایط واردات را تسهیل کند، هدف از تعرفه پوشش کسری بودجه است یا تنظیم بازار؟

امید محمدی; بازار: واردات خودرو در دولت سیزدهم با چالش های زیادی مواجه بود. عدم هماهنگی دستگاه های ذیربط و عدم توجه وزارت حراست به تسهیل شرایط از مهم ترین مشکلات ورود خودروهای خارجی به بازار است. اگر از بحث ارز بگذریم تشریفات گمرکی گریبان شرکت های واردکننده را گرفته و مانع عرضه مناسب خودرو […]

امید محمدی; بازار: واردات خودرو در دولت سیزدهم با چالش های زیادی مواجه بود. عدم هماهنگی دستگاه های ذیربط و عدم توجه وزارت حراست به تسهیل شرایط از مهم ترین مشکلات ورود خودروهای خارجی به بازار است. اگر از بحث ارز بگذریم تشریفات گمرکی گریبان شرکت های واردکننده را گرفته و مانع عرضه مناسب خودرو به بازار شده است، با توجه به اینکه وزیر حراست دولت چهاردهم به زودی معرفی می شود، شاید زمان بازنگری مجدد قوانین فرا رسیده باشد. برای بررسی این سوالات با کوروش مرشد سلوک، واردکننده خودرو صحبت کردیم.

*شنیده شده گمرکات کشور همکاری لازم برای ترخیص خودروها را ندارند، آیا این موضوع صحت دارد؟

گمرکات کشور به دلیل تفاوت دستورالعمل ها و قوانین با چالش مواجه شدند که این مشکل باعث عدم یکپارچگی در واردات خودرو شده است. در دستورالعمل همکاری سازمان ملی استاندارد، محیط زیست و … ذکر شده است اما در اجرا چنین مشکلی وجود ندارد. او

* اگر دولت چهاردهم بخواهد روند واردات خودرو را بهبود بخشد، چه باید بکند؟

اگر وزارت امنیت دولت چهاردهم می خواهد واردات را تسهیل کند، اولین قدم باید بازنگری دستورالعمل ها باشد. دوم اینکه فرآیند واردات خودرو از ثبت سفارش، تشریفات گمرکی و شماره گذاری مجددا بررسی شود. تا زمانی که این موارد اصلاح و تغییر نکند، شرایط واردات بهبود نمی یابد.

اگر هدف از واردات خودرو تنظیم و کنترل بازار است، باید تعرفه کاهش یابد

* چرا موضوع تعرفه واردات خودرو از سوی دولت ها حل نشده و مورد انتقاد فعالان و مشتریان بازار خودرو است؟

دولت باید اهداف سیاست های صنعتی را تعیین کند، اگر هدف پوشش کسری بودجه دولت است که باید روند رو به رشدی داشته باشد، اگر هدف از واردات خودرو تنظیم و کنترل بازار است، تعرفه ها کاهش یابد. کارشناسان تهیه کننده این آیین نامه باید به جزئیات این دستورالعمل توجه کنند.

* پیش از این به بحث بازنگری واردات اشاره کردید، حریم خصوصی دولت چهاردهم باید در این زمینه چه اقدامی انجام دهد؟

دولت چهاردهم باید کمیته ای برای بررسی دستگاه ها، مقررات، تشریفات گمرکی و مسائل پولی تشکیل دهد. این کمیته باید متشکل از افرادی باشد که از جزئیات واردات مطلع باشند. در چنین شرایطی عرضه خودروهای خارجی بهتر می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=317957

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.