افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
2

دولت چهاردهم در چه شرایطی صنعت خودرو را تحویل می گیرد؟

  • کد خبر : 317659
دولت چهاردهم در چه شرایطی صنعت خودرو را تحویل می گیرد؟

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه دنیای اختاز نوشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت چهاردهم احتمالاً از نیمه اول شهریور ماه سال جاری کار خود را آغاز می کند و این در شرایطی است که ضرر هنگفت خودرو را رقم زده است. بخش . به نظر می رسد مقابله با این حادثه باید جزو اولویت های […]

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه دنیای اختاز نوشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت چهاردهم احتمالاً از نیمه اول شهریور ماه سال جاری کار خود را آغاز می کند و این در شرایطی است که ضرر هنگفت خودرو را رقم زده است. بخش . به نظر می رسد مقابله با این حادثه باید جزو اولویت های کاری شما باشد. فوریت رسیدگی به زیان‌های صنعت خودرو به این دلیل است که بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی شرکت‌های اصلی خودروسازی کشور، تنها در سه ماهه نخست امسال ۹ میلیارد تومان زیان دیده‌اند. به عبارت بهتر، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان سه خودروساز بزرگ وابسته به دولت، روی هم به طور میانگین بیش از سه میلیارد مصرف در روز، 4.2 میلیارد مصرف در ساعت و حدود 70 میلیون مصرف در دقیقه دارند. و در یک ثانیه نزدیک به یک میلیون و 200 هزار تومان ضرر کردند.

بر اساس آمار زیان صنعت خودرو، مشخص است که خودروسازان بزرگ و وابسته به دولت به عنوان بنگاه‌های اقتصادی باید به طور طبیعی سودآوری کنند. با توجه به اینکه خودروسازی دومین صنعت بزرگ ایران است و تعداد زیادی شغل به آن وابسته است، ادامه زیان‌ها می‌تواند روزی به تعطیلی یا نیمه تعطیل شدن کار آن منجر شود و ده‌ها هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم را در معرض خطر قرار دهد. از گم شدن

می توان گفت صنعت خودرو در این سال ها همواره زیان دیده و تعطیل نشده و نخواهد بود. اما این احتمال منتفی نیست که این ضرر کار را به جایی برساند که جلیقه نجات دولت نتواند آن را از غرق شدن نجات دهد. زیان‌های هنگفتی که صنعت خودرو متحمل شده است، علاوه بر اینکه آینده‌ای مبهم را برای این صنعت پیش‌بینی می‌کند، تأثیر عمیقی بر کمیت و کیفیت محصولات تولیدی نیز گذاشته است که قربانیان اصلی آن مشتریان هستند. زیان هنگفت خودروسازان – با منشأ قیمت گذاری اجباری – بر رشد کمی و کیفی خودروهای تولیدی تاثیر منفی گذاشته است و حتی اگر بگوییم سطح کیفی خودروها در این سال ها پایین آمده است (متأثر از این اتفاق). زیاده روی نیست بنابراین زیان خودروسازان به دلیل تأثیر بر کمیت و کیفیت تولید، به طور غیرمستقیم باعث افت رضایت مشتریان شده است. با توجه به این مسائل، کنترل زیان خودروسازان و توقف این روند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و بی توجهی به آن، حیات دومین صنعت بزرگ کشور را به خطر می اندازد. به همین دلیل گفته می شود که حل این مشکل بزرگ باید در اولویت حریم خصوصی دولت چهاردهم باشد.

کارشناسان و فعالان صنعت خودرو علت زیان‌های هنگفت خودروسازان را سیاست بخشنامه‌ای است که سال‌ها در مورد قیمت‌گذاری اعمال می‌شود. خودروسازان مدعی هستند قیمت های تعیین شده برای فروش محصولاتشان در این سیاست با هزینه های تولید مطابقت ندارد و همین موضوع باعث زیان هنگفت آنها شده است. البته علاوه بر قیمت های تکلیفی، به عوامل فرعی دیگری نیز اشاره می شود که باعث زیان دهی به خودروسازان شده است، وجود مازاد انرژی و بهره وری پایین و همچنین ناکارآمدی سیستم مالی. در دولت سیزدهم بارها قیمت اجباری خودرو مورد انتقاد قرار گرفت و حتی صحبت از حذف این سیاست برای پایان دادن به زیان هنگفت خودروسازان شد، اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد و حتی قیمت خودرو نیز متوقف شد.

بنابراین انتظار فعالان صنعت خودرو این است که رسیدگی به این چالش بزرگ در دستور کار دولت چهاردهم به ویژه وزارت حراست قرار گیرد و راهکاری برای به حداقل رساندن کنترل خسارت و توقف آن به کار گرفته شود. البته سودآوری خودروسازان به عنوان بنگاه اقتصادی از دیگر اهداف قابل پیگیری در دولت چهاردهم است.

23302

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=317659

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.