افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
3

کپی از یک نشریه جدید

  • کد خبر : 315592
کپی از یک نشریه جدید

واکنش ها و انتقادات به انتصاب غیرقانونی جمیله علم الهادی و رضا مراد صحرایی در هیات مدیره سازمان سنجش کشور ادامه دارد. اعلام شد در اقدامی غیرقانونی، «رجبلی برزویی»، «ابراهیم سوزنچی»، «رضامراد صحرایی» و «جمیلا علم الهادی» از سوی «محمد مخبر» به عنوان کارشناسان و کارشناسان حوزه سنجش و ارزشیابی تحصیلی منصوب شدند. عضویت در […]

واکنش ها و انتقادات به انتصاب غیرقانونی جمیله علم الهادی و رضا مراد صحرایی در هیات مدیره سازمان سنجش کشور ادامه دارد.

اعلام شد در اقدامی غیرقانونی، «رجبلی برزویی»، «ابراهیم سوزنچی»، «رضامراد صحرایی» و «جمیلا علم الهادی» از سوی «محمد مخبر» به عنوان کارشناسان و کارشناسان حوزه سنجش و ارزشیابی تحصیلی منصوب شدند. عضویت در هیات مدیره سازمان ملی سانسه به مدت چهار سال منصوب شده اند.

این انتصاب اما سوالات زیادی را برانگیخته و دانشجویان را به شدت نگران کرده است.

سوال اصلی این است که اساسا سازمان سنجش کشور وظیفه خود را به درستی انجام می دهد و خدمات خود را به خوبی ارائه می دهد؟ سازمان سنجش کشور در شرایطی راه اندازی شد که یک سازمان سنجش در کشور داریم که در 50 تا 60 سال گذشته یکی از کم خطاترین سازمان ها بوده است. چگونه ممکن است تعداد زیادی از سازمان ها که وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند، هیچ تغییری در قوانین خود ایجاد نکنند، اما به محض اینکه سازمانی که طبق نظر مردم رفتار صحیحی داشته است، نیاز به تغییر قانون داشته باشد و به سازمانی تبدیل شود که دیگر یکی نیست؟ دیگر زیر نظر مجلس نیست.

ایجاد سازمان سنجش کشور به ما یادآوری می کند که «ارزشیابی» باید از وضعیت کاملا متمرکز و شفاف خارج شود و تبدیل به یک سری جزیره شود، یعنی هر مرکز و دانشگاهی برای خود جذب دانشجو داشته باشد. در این شرایط است که میزان و احتمال فساد افزایش می یابد. نمونه ای از این اتفاقات را در پذیرش دانشجوی دکتری دیدیم.

سازمان سنجش کشور سازمانی است که رئیس آن توسط وزیر علوم منصوب نمی شود، بنابراین اگر اشتباه کند، نمی تواند مورد اعتراض وزیر علوم قرار گیرد. با این شرایط این سازمان می تواند به یک زندگی خصوصی تبدیل شود که هر گونه فساد و عدم شفافیت در آن دیده شود. البته اینطور نیست که الان این اتفاق افتاده باشد، اما اینکه این پلتفرم را فراهم کرده است قابل تامل است.

اکنون گزارش شده است که چند نفر به عنوان اعضای خبره این سازمان انتخاب شده اند که جای بسی تعجب دارد و بهتر است در این مورد صحبتی نشود و رئیس جمهور هر چه زودتر این انتصابات را لغو کند. به نظر می رسد انتخاب مردم مخدوش شده است.

در حال حاضر با یک دایره بسته در شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه هستیم که خودشان تعیین و قضاوت می کنند و در نهایت صحت یا عدم صحت کارشان را تایید می کنند. این موضوع امکان به چالش کشیدن تصمیمات شورا در دیوان عدالت اداری را از بین می برد و مجلس نمی تواند بر این سازمان نظارت کند.

در دو، سه سال گذشته آنچه در شورا تصویب شد خلاف خواست مردم و خلاف عدالت بود. از جمله دانشجویانی که در دانشگاه های خارج از کشور پذیرفته شده و سپس برای ادامه تحصیل وارد کشور شده اند. آنها عملاً امتحان را نادیده می گیرند. اینها مواردی است که بسیار روشن است و با مفهوم شفافیت و عدالت سازگاری ندارد و مردم آن را منصفانه نمی بینند. شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌خواهد کار اجرایی انجام دهد، فقط می‌خواهد از وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش و علوم برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند، بدون اینکه پاسخگو باشد.

شخص رئیس جمهور به عنوان رئیس این شورا باید به سخنان مردم در مورد آنچه در گذشته در این شورا تصویب شده و برخی از آنها مورد سوال بسیاری از نهادها و کارشناسان از جمله مجلس و برخی احزاب است، گوش فرا دهد و مشخص کند که آیا او می خواهد با این مصوبات ادامه دهد یا انتصاب جدیدی داشته باشد، بنابراین، اگر انتصابات جدید لغو نشود، نویسندگان و مجریان این روند همچنان در تدوین سیاست ها نقش آفرینی می کنند و با تجربه ای که در زمینه آموزش دارم، اینجانب. وضعیت قابل تحملی برای جامعه تصور نکنید. شرایط به گونه ای است که ورود به دانشگاه و قبولی در امتحانات نهایی مانند قرعه کشی است و جوانان احساس می کنند که قبولی در کنکور بیشتر شبیه شانس است. از سوی دیگر موضوع تقلب همانطور که دکتر توکلی رئیس سابق سازمان سنجش اعلام کرده بود تبدیل به سونامی شده و جوانان با چالش مواجه خواهند شد.

این مسائل تبعات اجتماعی و امنیتی برای کشور دارد متأسفانه تصمیم گیرندگان این موضوع کسانی هستند که میانگین سنی آنها بالای 60 سال است، تجربه آنها در کنکور و امتحان نهایی 40 سال پیش است و بر این اساس. تجربه، آنها می خواهند در مورد موضوعی مانند کنکور فعلی تصمیم بگیرند.

آبنما:
روزنامه کشور است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=315592

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.