افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
1

معیشت ماهیگیران تحت تاثیر صید مخرب ترال صنعتی

  • کد خبر : 31531
معیشت ماهیگیران تحت تاثیر صید مخرب ترال صنعتی

معین الدین سعیدی با اشاره به بحران های اقتصادی و اجتماعی ناشی از صید ترال صنعتی در سواحل جنوبی کشور گفت: در سال 1398 با توجه به شکایات مطرح شده از سوی جامعه صیادی مبنی بر شخم زدن دریا از طریق صید ترال صنعتی و با ورود و پیگیری دکتر قالیباف رئیس مجلس و فراکسیون […]

معین الدین سعیدی با اشاره به بحران های اقتصادی و اجتماعی ناشی از صید ترال صنعتی در سواحل جنوبی کشور گفت: در سال 1398 با توجه به شکایات مطرح شده از سوی جامعه صیادی مبنی بر شخم زدن دریا از طریق صید ترال صنعتی و با ورود و پیگیری دکتر قالیباف رئیس مجلس و فراکسیون محیط زیست که منجر به توافق قانونگذار و جهاد کشاورزی برای توقف دو سال صید ترال صنعتی شد که خسارات فراوانی به ذخایر آبزیان جنوب کشور وارد کرده بود. کشور، این تعطیلی در دسامبر همان سال آغاز شد.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در شورای اسلامی افزود: در حال حاضر نزدیک به دو سال از توقف صید مخرب ترال صنعتی می گذرد که امیدواریم برای همیشه متوقف شود. قبل از این تعلیق رفع شده بود. رخ داده است

سعیدی با اشاره به اقدام شناورهای گروه فردوس برای صید ماهیان زیر زمینی گفت: امیدوارم عزم ملی برای اجرای دستورالعمل استاندارد صید در اعماق دریا با هدف حفظ سرمایه در صنعت شیلات، حامیان محیط زیست قد مجلس فراکسیون را مورد توجه قرار دهد. ممنوعیت صید مخرب ترال صنعتی و تلاش داریم تعلیق دو ساله این روش مخرب صید را به توقف کامل تبدیل کنیم.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به صیادانی که به صید صنعتی می پردازند پیشنهاد می شود قایق های خود را به جای صید ترال صنعتی به «خط بلند» مجهز کنند تا علاوه بر IOTC از این نوع صید بهره مند شوند. کنوانسیون ماهی تن اقیانوس هند پیگیری شده است تا این صیادان بتوانند صید را در اقیانوس هند آغاز کنند تا این روش مخرب صید از جنوب کشورمان به ویژه دریا از عمان حذف شود.

نماینده مردم چابهار با تاکید بر اینکه صید ترال صنعتی تنوع زیستی خلیج فارس و دریای عمان را تحت تاثیر قرار داده است، یادآور شد: صید ترال صنعتی صدمات جبران ناپذیری به تنوع زیستی دریای عمان و خلیج فارس وارد کرده است. مهمتر از آن، ماهیگیران محلی که ادعای تامین پروتئین دارند، بخش کوچکی از کشور را نسبت به گذشته تشکیل داده اند و معیشت این گروه از جامعه را تحت تاثیر قرار داده اند.

سعیدی با اشاره به اینکه زندگی حدود 20 هزار خانوار در سیستان و بلوچستان تحت تأثیر صید ترال صنعتی قرار گرفت، یادآور شد: 20 هزار خانوار در استان سیستان و بلوچستان تحت تأثیر این روش مخرب صید قرار گرفتند که خوشبختانه از سوی جناح محیط زیست پیگیری شد. این روش مخرب ماهیگیری و این موضوع جامعه صیادی این استان را راضی کرده است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تعلیق دو ساله صید ترال صنعتی تاثیر مستقیمی بر زندگی محلی ساکنان سواحل دریای عمان و خلیج فارس داشته است، گفت: صیادان با وجود داشتن قایق اجازه صید نداشتند، زیرا صیادان معتقدند قایق می تواند به منابع آبی آسیب برساند و به همین دلیل اجازه صید در منطقه را ندارند، آنها بدون محدودیت فعالیت کردند، بدون شک این دوگانگی مردم را آزار داد، ورود مجلس به این منطقه به نفع مردم منطقه بود، من به عنوان نماینده چابهار شخصا از تصمیم رئیس مجلس انقلاب که به صدای مردم گوش فرا داد، قدردانی می کنم. جامعه ماهیگیری محلی

سعیدی با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر توقف صید ترال صنعتی و تداوم این روش مخرب صید، تاکید کرد: گروهی همچنان اصرار دارند که صید ترال صنعتی به مناطق جنوبی کشور بازگردد و تلاش زیادی برای این امر و این نوع صید پیشنهاد می شود. برای فانوس ماهی مطرح شده است، اما مجلس مخالف هرگونه روش ماهیگیری مخرب است.

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس یازدهم یادآور شد: اعضای فراکسیون محیط زیست و من معتقدیم با توجه به نگرانی رئیس جمهور در این زمینه صید هر گونه آبزی به روش ترال خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست دریایی وارد می کند. امیدواریم مسئولین و متولیان امر به خود اجازه ندهند تحت فشار لابی ها قرار گیرند و نگذارند این غارتگران به سواحل دریای عمان و خلیج فارس بازگردند.

سعیدی در خصوص حمایت دولت از صیادان خاطرنشان کرد: دولت می تواند با دادن پروانه به صیادان بومی که نسل ها صیاد بوده اند حمایت کند، به نظر من باید صید صنعتی ترال قطع شود و آنچه را که ما از دست می دهیم به همین دلیل است. روش ماهیگیری مخرب بسیار بیشتر از چیزی است که ما به دست می آوریم، به طور خاص من می خواهم این روش ماهیگیری مخرب را برای همیشه متوقف کنم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=31531

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.