افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
3

سازمان جهانی هواشناسی نسبت به تشدید گرما/حالت قرمز در اروپا هشدار داد

  • کد خبر : 31405
سازمان جهانی هواشناسی نسبت به تشدید گرما/حالت قرمز در اروپا هشدار داد

روز گذشته (سه شنبه 18 ژوئیه) مناطق وسیعی از جنوب و شرق اروپا در حالت هشدار موج گرما قرمز قرار گرفتند. در عین حال، سازمان جهانی هواشناسی نسبت به افزایش خطر مرگ و میر ناشی از شرایط جوی غیرعادی در آسیا و قاره آمریکا هشدار داد. مقامات اروپا به ساکنان و گردشگران هشدار داده‌اند که […]

روز گذشته (سه شنبه 18 ژوئیه) مناطق وسیعی از جنوب و شرق اروپا در حالت هشدار موج گرما قرمز قرار گرفتند.

در عین حال، سازمان جهانی هواشناسی نسبت به افزایش خطر مرگ و میر ناشی از شرایط جوی غیرعادی در آسیا و قاره آمریکا هشدار داد.

مقامات اروپا به ساکنان و گردشگران هشدار داده‌اند که در گرم‌ترین ساعات روز پس از دومین موج گرما در منطقه مدیترانه در چند هفته گذشته در خانه بمانند. همزمان، حداقل سه کشور اروپایی یونان، اسپانیا و سوئیس در حال مبارزه با آتش سوزی جنگل ها هستند.

دمای هوا در جزیره ساردینیا ایتالیا در دریای مدیترانه می تواند به بیش از 47 درجه برسد. بر اساس پیش بینی های هواشناسان، دمای هوا در چند شهر ایتالیا از جمله رم، پایتخت این کشور ممکن است از 40 درجه سانتیگراد فراتر رود.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اعلام کرده است که همزمان با گرمای سوزان که در اوج فصل گردشگری تابستانی اروپاست، موج گرما در نیمکره شمالی زمین نیز تشدید می شود. تخمین زده می شود که سال گذشته بیش از 60 هزار نفر در اروپا بر اثر موج گرما جان خود را از دست دادند.

مرکز هماهنگی واکنش اضطراری اتحادیه اروپا برای بیشتر ایتالیا، شمال شرق اسپانیا، کرواسی، صربستان، جنوب بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو وضعیت هشدار قرمز اعلام کرده است.

به دنبال موج گرمای تابستان امسال، دمای هوا در دره مرگ کالیفرنیا به 53 درجه و در شمال غربی چین به 52 درجه رسید که همراه با آتش سوزی های جنگلی از یونان تا کوه های آلپ سوئیس، همزمان با سیل های مرگبار در هند و کره جنوبی بود.

سازمان جهانی هواشناسی می گوید دمای هوا در آمریکای شمالی، آسیا و سراسر شمال آفریقا و مدیترانه در هفته آینده برای چند روز متوالی بالای 40 درجه سانتیگراد خواهد بود.

این سازمان افزود که انتظار می رود حداقل دمای شبانه به بالاترین حد خود برسد و تعداد حملات قلبی و مرگ و میر را افزایش دهد.

گرمای شب خطرناکتر از گرمای روز است

بر اساس این بیانیه، در حالی که بیشتر توجه به اوج گیری در طول روز معطوف شده است، این دماهای شبانه هستند که بیشترین خطرات را برای سلامتی به ویژه برای جمعیت های آسیب پذیر ایجاد می کنند.

سازمان‌های گردشگری بر این باورند که گرما در اروپا باعث تغییر دائمی عادات گردشگران می‌شود و گردشگران مقصدهای خنک‌تری را انتخاب می‌کنند و به‌جای تابستان در بهار یا پاییز سفر می‌کنند.

در اسپانیا، در آستانه انتخابات یکشنبه، سیاستمداران با تغییر زمان و مکان کمپین های خود یا با محدود کردن تبلیغات خود در فضای باز و روی آوردن به شبکه های مجازی آنلاین، خود را با گرمای سوزان سازگار کرده اند.

گرم ترین تابستان های ثبت شده در اروپا

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای، که عمدتاً ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی است، امواج گرما را مکرر، شدیدتر و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال هاست که می گویند دولت ها باید گام های جدی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بردارند.

سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه اروپا می گوید: سال های 2022 و 2021 گرم ترین تابستان های تاریخ این قاره بوده اند که بالاترین دمای دو سال پیش با 48.8 درجه سانتی گراد در سیسیل ایتالیا ثبت شده است.

روز گذشته وزارت بهداشت ایتالیا برای 20 شهر از 27 شهر بزرگ این کشور هشدار آب و هوای قرمز اعلام کرد. امروز (چهارشنبه) سه شهر دیگر به این لیست اضافه می شود.

طبق قوانین اروپا چه دمایی برای کار کردن “بسیار گرم” در نظر گرفته می شود؟

در سطح اتحادیه اروپا، هیچ قانون مشترکی برای تعیین حداکثر دمای مجاز در محیط های کاری وجود ندارد. اما برخی از کشورها دستورالعمل های خود را اجرا می کنند.

کشورهای مختلف اروپایی در روزهای اخیر دمای بالایی را تجربه می کنند.

از آنجایی که کارگران و کارمندان با افزایش گرمای تابستان به کار خود ادامه می دهند، به نظر می رسد که قوانین در کشورهای اروپایی با وضعیت فعلی همخوانی ندارد.

با گسترش موج گرمای موسوم به سربروس (که در اساطیر یونان به درستی به نام نگهبان دروازه‌های جهنم نامیده می‌شود)، این سوال مطرح می‌شود که چه زمانی از نظر قانونی برای کار کردن خیلی گرم تلقی می‌شود و چرا قوانین این کار را نمی‌کنند. آنها چیزی نگفتند. در مورد آن او

در زیر خلاصه ای از قوانین فرانسه، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و آلمان در مورد دمای مجاز در محل کار آمده است:

انگلستان

تابستان گذشته، پس از دریافت اولین هشدار گرمای شدید بریتانیا، اتحادیه بریتانیا (GMB) خواستار تصویب قانون «برای کار خیلی گرم» شد تا از کارگران در برابر دمای سوزان و خطرناک محافظت کند.

این درخواست هنوز برآورده نشده است، زیرا دما هنوز به عنوان حداکثر دمای مجاز برای محل کار در مقررات انگلیسی تعریف نشده است. با این حال، “حداقل دمای توصیه شده” وجود دارد.

دستورالعمل‌های بهداشت و ایمنی انگلستان بیان می‌کند که محل کار باید «راحت» باشد، با این حال این قوانین فقط کف دما را تعریف می‌کنند. این بدان معناست که دمای محیط کار نباید کمتر از 16 درجه سانتیگراد یا اگر کار از نظر فیزیکی سخت است، کمتر از 13 درجه سانتیگراد باشد.

در این قانون هیچ اشاره ای به حد بالای دمای مجاز نشده است. چیزی که احتمالاً چند دهه پیش ضروری تلقی نمی شد، اما اکنون به دلیل افزایش دما در تابستان به یک موضوع داغ تبدیل شده است.

همچنین، کشورهای اتحادیه اروپا که به طور کلی گرمتر از بریتانیا هستند، لزوما آمادگی بهتری برای مقابله با موج گرما ندارند.

فرانسه

در فرانسه، قانون کار یا «Code du Travail» حداکثر و حداقل دمای محل کار را تعیین نمی کند، با این حال، طبق یک بند قانونی، کارفرمایان موظفند اطمینان حاصل کنند که کارمندان می توانند وظایف محول شده خود را در شرایط ایمن انجام دهند. این بند ممکن است شامل محافظت از کارکنان در برابر خطرات ناشی از گرمای شدید باشد.

طبق یک ماده از قانون کار فرانسه، کارفرمایان در بخش ساخت و ساز باید حداقل سه لیتر آب در روز در اختیار کارمندان خود قرار دهند.

ماده دیگری به کارمندان اجازه می دهد در صورت ترس از خطر فوری جان خود، کار را متوقف کنند. اما اینکه آیا این ماده شامل امواج گرما می شود یا خیر قابل تفسیر است و توسط قانون این کشور به وضوح تعریف نشده است.

ایتالیا

قانون کار در ایتالیا حداکثر دمای مجاز در محل کار را تعریف نمی کند، اما مانند فرانسه، کارفرمایان را ملزم می کند که اطمینان حاصل کنند که کارمندان می توانند کار خود را در ایمنی کامل انجام دهند.

بر اساس حکمی در سال 2015 توسط بالاترین دادگاه تجدیدنظر کشور، اگر کارفرما نتواند شرایط ایمن را برای کارگران فراهم کند یا آنها را مجبور به کار در فضای باز در گرمای شدید کند، آنها حق دارند بدون نگرانی از دست دادن درآمد یا اخراج از کار دست بکشند.

در سال 2015، دادگاهی در ایتالیا به پرونده ای مربوط به اتهامات دمای بسیار سرد در محل کار رأی داد. از نظر تئوری، همین قانون می‌تواند مبنایی برای قوانین در مورد دمای بسیار بالا باشد.

کشور پرتغال

در پرتغال، دمای محیط کار طبق قانون باید بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد باشد، اگرچه در شرایط خاص می تواند حداکثر به 25 درجه سانتیگراد برسد. نکته مهم این است که رطوبت محیط کار تحت کنترل است و باید بین 50 تا 70 درصد باشد.

این قانون که دهه‌ها در پرتغال اجرا می‌شود، وظیفه کارفرمایان را برای تضمین سلامت و ایمنی کارگران خود حفظ می‌کند، اما به آنها اجازه نمی‌دهد در مواقعی که محل کارشان خیلی گرم است دست از کار بکشند.

آلمان

مانند بسیاری از کشورهای اروپای غربی، دمای هوا در آلمان نیز در سال های اخیر شروع به افزایش کرده است و بسیاری از ساکنان این کشور فکر می کنند وقتی شرایط به گونه ای است که دانش آموزان ممکن است به دلیل گرمای تابستان از مدرسه غیبت کنند، پس حقوق شما در مورد وضعیت چیست؟ از “معافیت از کار در گرما” یا به اصطلاح “Hitzefrei auf der Arbeit”؟

آلمان به طور کلی حداکثر دمای محل کار را در شرایط عادی 26 درجه سانتیگراد تعریف می کند، اما این محدودیت در قانون ذکر نشده است. اگر دما از 26 درجه سانتیگراد بیشتر شود، شرکت ها باید اطمینان حاصل کنند (از جمله با توزیع آب آشامیدنی) که کارگران به کار خود با خیال راحت ادامه دهند.

در این کشور، اگر دماسنج عدد 30 درجه سانتیگراد را نشان دهد، کارفرمایان باید اجازه توقف کار و استراحت به کارگران و کارمندان خود را بدهند.

زمانی که دمای محیط کار از 35 درجه سانتیگراد بیشتر شود، با توجه به تعریف شرایط، «نامناسب برای کار» در نظر گرفته می شود، مگر اینکه اقدامات تکمیلی انجام شود. در نتیجه، این بدان معنا نیست که کارگران می توانند به خانه بروند، بلکه کارفرمایان باید اطمینان حاصل کنند که محل کار در یخچال قرار دارد.

اسپانیا

اسپانیا که به طور کلی کشوری گرم در نظر گرفته می شود، تاکید بیشتری بر تنظیم دما نسبت به سایر کشورهای ذکر شده در بالا داشته است.

“موسسه ملی ایمنی و بهداشت در کار” دمای بین 17 تا 27 درجه سانتیگراد را برای کار در مطب ضروری می داند. طبق قوانین این سازمان، مشاغلی که نیاز به تلاش فیزیکی کمتری دارند باید در دمای بین 14 تا 25 درجه سانتیگراد انجام شوند.

در صورت عدم رعایت این الزامات توسط کارفرما، کارگران می توانند تخلف را به بازرسی کار و تامین اجتماعی و یا به اتحادیه گزارش دهند تا کارفرما را مجبور به رعایت قانون کنند.

البته در تمام این شش کشور، دستورالعمل‌های ملی وجود دارد که کارفرمایان را مجبور می‌کند از کارکنان خود مراقبت کنند و حتی برخی از آنها به کارگران اجازه می‌دهند در صورت افزایش خطرناک دما، کار را متوقف کنند.

با این حال، شرایطی که به کارگران اجازه می دهد کار در دمای بالا را متوقف کنند، هنوز دقیقاً تعریف نشده است و به نظر می رسد این نوع حفاظت قانونی در برابر گرما در محیط کار در کشورهای اروپایی همگام با گرمایش جهانی نیست.

در این بین می توان انتظار داشت که با افزایش گرمایش زمین و افزایش امواج گرما، قوانین فعلی به طور فزاینده ای بحث برانگیز شوند.

بیشتر بخوانید:

موج گرمای جهانی؛ دمای جهانی نزدیک به بالاترین حد خود است/ گرمای آسیا چطور؟

۴۷۲۳۶

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=31405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.