افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
4

چربی داخل چشم؛ علائم، علل، روش های تشخیص و درمان.

  • کد خبر : 31399
چربی داخل چشم؛  علائم، علل، روش های تشخیص و درمان.

چربی داخل چشم یا پینگوکولا یک زائده بی ضرر است که در قسمت سفید چشم ایجاد می شود. این زائده شبیه نوعی غده چربی در داخل چشم است و علاوه بر تورم باعث قرمزی، سوزش و خشکی چشم می شود. معمولاً برای درمان این بیماری نیازی به جراحی نیست و داروهای تجویزی علائم را تسکین […]

چربی داخل چشم یا پینگوکولا یک زائده بی ضرر است که در قسمت سفید چشم ایجاد می شود. این زائده شبیه نوعی غده چربی در داخل چشم است و علاوه بر تورم باعث قرمزی، سوزش و خشکی چشم می شود. معمولاً برای درمان این بیماری نیازی به جراحی نیست و داروهای تجویزی علائم را تسکین می‌دهند. هر آنچه که باید در مورد چشم های چرب بدانید در این مقاله خواهید خواند. با ما بمان.

چربی داخل چشم چیست؟

چربی داخل چشم که پینگوکولای چشم نیز نامیده می شود، یک رشد زردرنگ برجسته روی ملتحمه چشم است. ملتحمه یک غشای شفاف است که قسمت سفید چشم را می پوشاند. اگرچه پینگوکولا معمولاً در قسمت سفید چشم در طرف بینی ایجاد می شود، در برخی موارد می تواند در طرف دیگر قرنیه ظاهر شود. در بیشتر موارد، این آپاندیس باعث درد یا تحریک نمی شود و معمولاً در اکثر افراد نیازی به برداشتن یا درمان نیست.

چربی داخل چشم معمولاً نتیجه رسوب پروتئین، چربی یا کلسیم یا ترکیبی از این 3 در داخل چشم است. این عارضه معمولا کوچک و گرد یا مثلثی شکل است، اما به مرور زمان بزرگتر می شود.

هرکسی که زمان زیادی را در خارج از منزل بدون محافظ چشم سپری کند، ممکن است به پینگوکولا مبتلا شود. احتمال بروز پینگوکولا با افزایش سن بیشتر می شود، بنابراین این عارضه در افراد میانسال و مسن بیشتر دیده می شود.

علائم چربی داخل چشم

شایع ترین علامت چربی داخل چشم، یک لکه یا توده زرد رنگ کوچک روی ملتحمه است. علائم دیگر عبارتند از:

  • خشکی چشم؛
  • چشمان گریان؛
  • احساس شن و ماسه در چشم؛
  • قرمزی، سوزش، خارش یا تورم چشم.

پینگوکولا می تواند در یک یا هر دو چشم ایجاد شود و شدت این علائم از خفیف تا شدید متغیر است.

علل تشکیل Pingocula

تغییرات در ملتحمه چشم باعث ایجاد پینوکولا می شود. علل این تغییر دقیقاً مشخص نشده است، اما علل احتمالی عبارتند از:

  • افزایش سن؛
  • سوزش چشم در اثر باد و گرد و غبار؛
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید (شایع ترین علت).

تشخیص پینگوکولا

چشم پزشک شکاف چشم را با لامپ بررسی می کند و زائده زرد رنگ را با دقت بررسی می کند و چربی داخل چشم را تشخیص می دهد. لامپ شکافی نوعی میکروسکوپ است که یک خط باریک (شکاف) نور را به داخل چشم متمرکز می کند.

درمان پینگوکولای چشمی

1. مصرف دارو

اگر فرد علائم آزاردهنده ای نداشته باشد، احتمالاً نیازی به درمان ندارد. اگر علائم آزاردهنده باشد، چشم پزشک ممکن است این داروها را برای درمان چربی در سفیدی چشم تجویز کند:

  • پمادهای چشمی بدون نسخه و قطره های مرطوب کننده چشم یا اشک مصنوعی؛
  • قطره استروئید برای کاهش قرمزی و تورم چشم.

2. جراحی

شرایطی که ممکن است باعث شود چشم پزشک برداشتن پینگوکولا را با جراحی توصیه کند عبارتند از:

  • علائم بسیار آزاردهنده هستند یا چشم ملتهب می شود.
  • چربی داخل چشم خیلی به قرنیه نزدیک می شود و باعث مشکلات بینایی می شود.
  • به دلیل وجود این زائده، فرد نمی تواند از لنز استفاده کند.
  • فرد ظاهر این زائده را در چشم خود دوست ندارد.

حتی با جراحی، پینوکولا می تواند عود کرده و گسترش یابد.

3. فتوکواگولاسیون لیزری

فتوکواگولاسیون لیزری جایگزینی برای جراحی برای برداشتن پینکول است. در این روش، چشم پزشک ابتدا قطره های بی حس کننده را داخل چشم فرد می ریزد و سپس با لیزر چربی های داخل چشم را از بین می برد.

جلوگیری از تشکیل چربی در داخل چشم

اگر زمان زیادی را برای کار در خارج از منزل سپری می کنید، می توانید به پینوکولا مبتلا شوید. برخی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از پینگوکولا عبارتند از:

  • هنگامی که در معرض نور مستقیم خورشید هستید، از عینک آفتابی و کلاه لبه پهن استفاده کنید تا از چشمان خود در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید. عینک شما باید به پوششی مجهز باشد که اشعه ماوراء بنفش A و B خورشید را مسدود کند.
  • اگر در مکانی پر گرد و غبار کار می کنید، از عینک محافظ استفاده کنید.
  • برای مرطوب نگه داشتن چشم و کاهش سوزش از اشک مصنوعی استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فکر می کنید پینگوکول دارید یا متوجه تغییر در بینایی خود شدید، به چشم پزشک خود مراجعه کنید. همچنین اگر پینوکولا دارید و با وجود مصرف دارو همچنان علائم آزاردهنده دارید، به پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک پینوکولا را تشخیص می دهد، سلامت کلی چشم های شما را بررسی می کند و در صورت لزوم داروی شما را تغییر می دهد.

تفاوت بین پینوکولا و ناخنک چیست؟

پینگوکولا یک رشد زرد یا سفید بی ضرر است که روی ملتحمه باقی می ماند، روی قرنیه همپوشانی ندارد و معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند و نیازی به برداشتن ندارد. ناخنک یک زائده گوشتی است که دارای رگ های خونی زیادی در داخل است. ممکن است کوچک بماند یا گسترش یابد تا قرنیه را بپوشاند. اگر ناخنک به سمت قرنیه پیشروی کند، بینایی فرد را مختل می کند، بنابراین ناخنک عارضه جدی تری نسبت به پینوکولا محسوب می شود.

آخرین کلمه

پینگوکولا نوعی رشد روی سفیدی چشم است که معمولاً مشکل خاصی ایجاد نمی کند. اکثر افراد مبتلا به پینوکولا معمولاً نیازی به درمان ندارند. داروهای تجویزی برای تسکین علائم مفید هستند. اگر پینگوکولا به حدی رشد کند که دید شما را مسدود یا تار کند، که نادر است، چشم پزشک می تواند آن را با جراحی یا لیزر خارج کند.

آیا تا به حال پینوکولا داشته اید؟ چه علائمی داشتید و برای درمان آن چه کردید؟ برای درمان خانگی چربی داخل چشم چه راهکارهایی می دانید؟ تجربیات و نظرات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.


گامی برای تسلط بر مهارت های ارتباطی شما


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=31399

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.