افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

سازمان ملی استاندارد باید از بسته بندی باتری خودداری کند. آیا مپنا و سایر شرکت ها آزمایشگاه ایمنی باتری دارند؟

  • کد خبر : 312690
سازمان ملی استاندارد باید از بسته بندی باتری خودداری کند.  آیا مپنا و سایر شرکت ها آزمایشگاه ایمنی باتری دارند؟

امید محمدی; بازار: تولید و مونتاژ خودروهای برقی در کشور با نبود آزمایشگاه ایمنی باتری می تواند برای «برند برقی سازی» بحران ایجاد کند. با توجه به اینکه برقی‌سازی حمل‌ونقل باید اصولی و از «چاه تا چرخ» انجام شود، وقوع هر نوع حادثه حتی کوچک با باتری خودرو می‌تواند دید مشتریان را نسبت به این […]

امید محمدی; بازار: تولید و مونتاژ خودروهای برقی در کشور با نبود آزمایشگاه ایمنی باتری می تواند برای «برند برقی سازی» بحران ایجاد کند. با توجه به اینکه برقی‌سازی حمل‌ونقل باید اصولی و از «چاه تا چرخ» انجام شود، وقوع هر نوع حادثه حتی کوچک با باتری خودرو می‌تواند دید مشتریان را نسبت به این محصولات پاک از بین ببرد و منجر به عدم اعتماد به وسایل نقلیه الکتریکی به عنوان یک فناوری جدید. در صورت بروز چنین مشکلی، خودروهای برقی به سرنوشت خودروهای بنزینی دچار خواهند شد.

با توجه به اینکه گروه مپنا و برخی شرکت ها برای تامین باتری با خودروسازان قرارداد دارند، آیا آزمایشگاه ایمنی باتری ساخته اند؟ آیا تا زمانی که گروه مپنا استانداردهای ملی و بین المللی تامین باتری و سایر قطعات خودروهای برقی را بر اساس قرارداد این گروه با یک خودروساز بخش خصوصی دریافت نکند، چنین آزمایشگاهی راه اندازی خواهد شد؟

نبود این آزمایشگاه در کشور چه مشکلاتی ایجاد می کند؟ برای یافتن پاسخ این سوال با فرشاد ترابی، کارشناس ارشد صنعت باتری خودروهای برقی گفت وگو کرده ایم؛

* فقدان آزمایشگاه ایمنی باتری چه خطراتی می تواند داشته باشد و چه آسیب هایی می تواند به برند برقی سازی وارد کند؟

ایمنی در فناوری های جدید (خودروهای برقی) که وارد بازار می شوند از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که تاکنون مشکلات این فناوری جدید در کشور شناسایی نشده و متأسفانه قابلیت انفجار را دارد. در تاریخ صنعت خودروسازی ورود خودروهای انژکتوری برند پژو به بازار در دهه 80 است که بر اثر انفجار باک بنزین خودروهای CNG دچار آتش سوزی شدند که به دلیل عدم استفاده از آن خاطره خوشایند برای مشتریان باقی نگذاشت. رعایت مقررات و استانداردهای ایمنی.

با چنین سابقه ای، برخی از شرکت ها در کشور باتری خودروهای برقی را بسته بندی می کنند که هیچ نوع تست ایمنی استانداردی روی محصولات خود انجام نمی دهند. لازم به ذکر است که در صورت بروز اتصال کوتاه در باتری لیتیومی این دستگاه ها بر اثر لرزش های ناشی از حرکت وسایل نقلیه و یا تصادفات منفجر می شود.

من بارها بحران اتصال کوتاه را در بسته بندی باتری های لیتیومی در موتورسیکلت ها دیده ام. سازندگان هیچ ایده ای در مورد فرسودگی و پارگی این کیس در صورت ارتعاش ندارند. همین مشکل باعث آتش سوزی در باتری های فوق می شود.

*برخی از شرکت های مونتاژ کننده خودروهای برقی ادعای ماندگاری و 7 سال گارانتی باتری را دارند، آیا این موضوع در ایمنی باتری ها تاثیری دارد؟

خیر، اگر عمر مفید باتری لیتیومی 10 سال باشد، رعایت نکردن قوانین در حین بسته بندی ممکن است باعث بروز حادثه ای کوتاه مدت شود.

اگر یک شرکت بزرگ با سابقه تولید «نیروگاه» باتری خودروسازان را تامین کند، خودروسازان حتی به نبود آزمایشگاه ایمنی باتری این سازنده فکر نمی کردند.

* مدیران ارشد وزارت حراست و فعالان صنعت خودرو بارها اعلام کرده اند که مزیت کشور بسته بندی باتری های لیتیومی است و بر این اساس ظرفیت هایی ایجاد شده است.

همانطور که در بالا ذکر کردم، فقدان آزمایشگاه تست ایمنی باتری هنگام بسته بندی باتری های EV بسیار خطرناک است. متأسفانه شرکت های بزرگی که این نوع باتری ها را بسته بندی می کنند، شرایط لازم برای انجام تست فوق را ندارند.

اگر یک شرکت تازه کار بسته بندی باتری بخواهد محصول را به خودروسازان عرضه کند، هنگام خرید با بی تفاوتی خودروسازان مواجه می شود. اما اگر یک شرکت بزرگ با سابقه «نیروگاه» برای خودروسازان باتری بسازد، خودروسازان حتی به نبود آزمایشگاه ایمنی باتری این سازنده فکر نمی کنند.

* سازمان ملی استاندارد به عنوان ارزیاب کیفیت و ایمنی محصولات تولیدی چه اقدامی برای الزام احداث آزمایشگاه ایمنی باتری انجام دهد؟

سازمان ملی استاندارد باید از بسته بندی باتری توسط شرکت های داخلی فعال در این زمینه به دلیل نبود آزمایشگاه ایمنی باتری جلوگیری کند. اگر شرکتی موفق به اخذ چنین استانداردی شد، باید مجوز بسته بندی را دریافت کند. اگر فرض کنیم یک شرکت داخلی بخواهد باتری بسته بندی شده را به کشوری مانند کانادا صادر کند، باید استاندارد UL را برای محصول خود دریافت کرده باشد. این قانون در استفاده از باتری ها بسیار کاربردی و مهم است.

خودروسازان یا تامین کنندگان قطعات یدکی فکر می کنند اگر «سل باتری» استاندارد باشد، بسته بندی آن نیز در کشور استاندارد می شود.

* یک شرکت فعال در حوزه خودروهای برقی مدعی دریافت استاندارد از تامین کننده اصلی باتری در خارج از کشور است، آیا این دیدگاه می تواند تضمین کننده ایمنی باشد؟

خیر، خودروساز یا تامین کننده قطعات یدکی معتقد است در صورت استاندارد بودن «سل باطری» بسته بندی آن نیز در کشور استاندارد می شود. این در حالی است که آنها در سه مرحله ساخت باتری لیتیومی هستند. سطح سلول، سطح بسته و سطح سیستم باید طبق استاندارد ایمنی باتری گرفته شود.

گواهی استاندارد ایمنی باتری باید توسط شخص ثالث صادر شود نه تولید کنندگان و تامین کنندگان خودرو.

*آزمایشگاه ایمنی باتری کشور باید توسط شرکت های تامین قطعات خودروهای برقی ایجاد شود یا خودروسازان؟

آزمایشگاه ایمنی باتری باید توسط یک شرکت بی طرف ایجاد شود، اما اگر شرکتی که در زمینه بسته بندی باتری فعالیت می کند نیز چنین پلتفرمی را در واحد تولیدی خود داشته باشد، ایمنی محصولاتش افزایش می یابد. لازم به ذکر است که گواهی استاندارد ایمنی باتری باید توسط شخص ثالث به جای تولید کنندگان و تامین کنندگان خودرو صادر شود.

در پایان شایان ذکر است این رسانه آماده دریافت پاسخ و نظر شرکت های فعال در زمینه تامین و بسته بندی باتری لیتیومی خودروهای برقی می باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=312690

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.